M/S «OLYMPIC TRITON»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Multifunctional Platform Supply Vessel av Ulstein P101-design, M/S «OLYMPIC TRITON», ble overlevert som byggenummer 278 fra Ulstein Verft AS, Ulsteinvik, til Olympic Shipping 25. oktober.

Prisen på nybygget er cirka 300 millioner kroner. Da kontrakten ble inngått, hadde rederiet kontrahert skip for over 2,5 milliarder i Norge de siste fem-seks årene. Siden hen er det kontrahert ytterligere skip, blant annet to AHTS’er av typen Ulstein A122 til en pris av 1,3 milliarder kroner ved Ulstein Verft, og en MT 6009L ved Fitjar Mekaniske for levering i februar 2008.
Olympic Shipping AS ble grunnlagt i 1996 av kaptein Stig Remøy, som startet med to offshoreskip og en havgående reketråler. I løpet av de ti neste årene ekspanderte rederiet til 17 offshorefartøyer, inkludert seks nybygg, ett forskningsfartøy og en moderne reketråler. Virksomheten drives ut fra Fosnavåg på Sunnmøre.
Nybygget M/S «Olympic Triton»
beskrives som et Multifunctional Platform Supply Vessel med store lastekapasiteter og kan betjene oljedindustrien world-wide enten det gjelder letevirksomhet eller produksjon. Fartøyet kan brukes for subsea-operasjoner og er utstyrt med moon-pool, ROV hangar med utsetting på begge sider og offshorekran. Videre er det mezzaninedekk, helikopterdekk og skipet har DP2-klasse. Sjøegenskapene beskrives som svært gode.

Skipet fører NOR flagg, er klasset i DNV ✠1A1, SF, E0, DynPos AUTR, LFL*, CLEAN, COMF-V(3), HELDK-SH, DK(+), HL(+) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 95,00 m
Lengde p.p.
82,00 m
Bredde største 20,50 m
Dybde i riss til h.d 9,00 m
Dwt uten kran
4.330
Dwt med kran
3.916
Draft max
7,00 m
Draft design
6,50 m
Lastedekk areal
1110 m2
GT
5233
NT
1569

Tankkapasitetene er 1423 m3 brennolje, 906 m3 ferskvann, 314 m3 base oil, 2615 m3 vannballast, 965 m3 liquid mud, 965 m3 brine, 258 m3 dry bulk og 165 m3 methanol.

Maskineri
Nybygget har dieselelektrisk fremdriftssystem med to Kamewa Ulstein FP azimuth kontraroterende thrustere, hver på 3000 kW og en propelldiameter på 3700 mm. ABB har levert elektromotorer med variabel effekt, fra 0 til 3000 ekW - 0 til 1200 o/min. Hovedmaskineriet består av fire Bergen dieselmotorer hver på 2505 ekW v/900 o/min. og fire Stamford generatorer hver på 2800 kVA.
Thrusterutrustningen utgjøres av to Kamewa Ulstein TT 2650 DPN CP thrustere og en Ulstein Aquamaster Azimuth swing-up thruster, alle i baugen, og hver med en effekt på 1500 kW. Max. fart er ca. 15,0 knop. Nødaggregatet er merke Nogva Scania.
Sperre har levert kompressorer, Alfa Laval separatorer og pumpeutrustningen kommer fra Allweiler. Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron Miljøteknikk, proviant fryse-/kjølemaskineri er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk mens chilled water units kommer fra Teknotherm.
Pyro har levert kjeler. Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior.
Brannsikkerheten er ivaretatt blant annet med et skumsystem fra Unitor, mens brannvarslingsanlegget er levert av Tyco Fire and Integrated.
Dekk
Kranutrustningen er fra Dimo AS og TTS Marine. Den store offshorekranen er på 150 tonn ved 10 meters utlegg, 75 tonn ved 20 meter og 25 tonn ved 35 meter. Kranen er også utstyrt med en 20 tonn hjelpevinsj. Kranens motvekt i jernballast er 265 tonn. Helidekket er åttekantet og har en diameter på 22,2 meter. Det er levert av Maritime Products. Cementanlegget er fra Rolls-Royce Marine. Rauma Brattvaag har levert dekksmaskineri, og Odim har stått for to capstans og to tuggervinsjer, mens ankerutrustning kommer fra Eide Marine Tech AS.
Vinduer er en Bohamet leveranse, Libra-Plast har forsynt skipet med utvendige dører, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Tranberg og Norselight har levert lanterner henholdsvis lyskastere. Nybygget er oppmalt med Jotun produkter, og arbeidet er utført av Muelhan Norge og Vest Sandblåsing. Katodisk beskyttelse er utført av Active Cathodic Protection AS.
Redningsutstyret består av to overbygde livbåter med kapasitet på 100 personer hver, levert av Eide Marine Tech, seks 35-personers redningsflåter og en 10-manns MOB-båt fra Mare Safety. Brude Safety har levert diverse løst brann- og sikkerhetsutstyr, og Medi3 har supplert medisiner og utstyr.
Innredning/diverse
Både paneler på innvendig skott og innredningsdører er fra Contech. Innredningen ere fra R&M Ship Interior. Møbelleveransene kommer fra Vad AS, Telo Møbler og Rovde Møbelfabrikk. Termo Storkjøkken har levert bysseutstyr, og vakuumtoalettsystemet er fra Jets Vacuum.
M/S «Olympic Triton» er bygget med permanent kapasitet for 100 personer, fordelt på tre suiter med salong og soverom, syv mindre suiter for offiserer og klienter, to enmanns klientlugarer og 44 tomannslugarer. I tillegg til lugarinnredningen er det konferanserom og kontor for klient, bysse og lounge for offiserene og messe på D-dekk, og A-dekk har bysse, messe/kafeteria og dagrom.
Ulstein Elektro har levert hovedtavle, bro- og maskinromspulter og har utført de elektriske og elektroniske installasjonene. UPS-systemet er fra Anda Olsen AS og DP-anlegget er levert av Kongsberg Maritime.
Ellers kommer lastekalkulatoren fra Coastdesign Norway, vedlikeholdssystemet fra Tero Marine, tankvaskesystemet fra Alfa Laval Nordic, diverse armaturer fra Brødrene Dahl, diverse ventiler fra Ahlsell Norge, vindusviskerne fra Wynn, styrehusstolene fra Sørlandet Aluminiumsprodukter, UV-filtrene fra Profinor og transformatorer fra Teige Electro Company. Tauingen av skroget ble utført av Stadt Sjøtranspsort.

Ulstein Verfts ordreliste finner man samme type fartøy til samme rederi i juli 2008 som bnr. 280. Bnr. 279 er Ulstein SX 121 design og skal leveres til Island Offshore våren 2008 som «Island Construction», og bnr. 281, også type SX 121, som bygges for Eidesvik, skal være klar til overlevering i november 2008. I juli 2009 skal Marine Subseas nybygg av SX121 design leveres, og Olympic Shipping har sikret seg bnr. 282 og bnr. 284 for bygging av AHTS skip av A122 design.