M/S «OLYMPUS»
– PSV fra Havyard Ship Technology
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Havyard Ship Technology AS har levert nok et nybygg til Global Offshore Services B.V. – det 8. i rekken av Havyard design og det tredje Havyard 832 bygget i denne serien.
Nybygget med byggenummer 116 ble døpt M/S «OLYMPUS» av Sun Wen og ble overlevert rederiet 14. november 2014. Forrige nybygg var «Makalu» som ble levert i august 2013 og omtalt i Skipsrevyen nr. 4/2013.
Samarbeidet mellom verft og rederi går ni år tilbake i tid. Som navnet tilsier, følger rederiet tradisjonen med gi skipene navn etter fjelltopper. Olympus i Hellas er med sine 2919 meter landets høyeste fjell.
Da kontrakten for dette nybygget ble inngått, uttalte President & CEO Geir Johan Bakke i Havyard Group AS: “Our cooperation with Global Offshore is totally unique. This is a customer who thinks long-term and includes a total sense of economy when contracting vessels. Norway is never going to become the cheapest place to have vessels constructed, but if we are smart enough and clever enough we can deliver vessels providing the customer with the best total economy of a ship’s lifespan”.
Skipet har sannsynligvis kostet cirka 350 millioner kroner, og skroget er bygget ved Cemre Shipyard i Tyrkia. Etter overleveringen entret fartøyet spot markedet som ikke har vært det beste den siste tiden (november) med dagrater helt ned mot £6.000 og opp mot £13.000 – her skal man være heldig med timing og oppdragets art.
M/S «OLYMPUS» fører Marshall Island flagg og er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, SF E0 HL(2.8), COMF-V(3), DK(+),DYNPOS-AUTR CLEAN DESIGN, NAUT-OSV Fire Fighter I, BIS OILREC. Skipet har letter of compliance with NMD standby regler for redning av 200 overlevende.
Hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 79,80 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 70,80 m
Bredde største ...................................................................................................... 17,60 m
Dybde i riss til h.d. ................................................................................................. 7,70 m
Draft max ................................................................................................................ 6,50 m
Dekk ................................................................................................................. ca. 800 m2
GT ............................................................................................................................. 2944
NT ............................................................................................................................. 1202
IMO .................................................................................................................... 9703526
Tankkapasitetene er 1090 m3 brennolje, 875 m3 ferskvann, 2000 m3 vannballast, 300 m3 dry bulk, 955 m3 mud/brine, 315 m3 base oil og 1000 m3 ORO.
Maskineri
Skipets dieselelektriske fremdriftsmaskineri er en leveranse fra Norwegian Electric Systems. Hovedmaskineriet består av to CAT 3512C dieselmotorer hver med ytelse på 1432 kW v/1800 rpm, to NEG generatorer og to Schottel STP 1215 FP propeller med med ytelse på 1600 kW v/1200 o/min.
Hjelpemaskineriet utgjøres av to CAT C32 motorer hver på 910 ekW med NEG generatorer, og nødaggregatet fra Pon Power har Perkins motor og Cummins generator. Sidethrusterne er av type Brunvoll FU-63-LTC-1750, hver på 700 kW.
Hovedtavle, Quadro Drive og elektromotorer er også NES leveranser, og IAS er levert av Havyard Power & Systems.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler. Alfa Laval og RWO har levert separatorer, og komressorer kommer fra Atlas Copco. Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, og XTronica har stått for tank sounding systemet. Flowmeter er fra AM Instrumentering, og Optimar har levert Ballast Water Treatment systemet. Box kjølere er også en Pon Power leveranse. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.
Brannsikkerheten ombord ivaretas av et slukkingssystem fra Wilhelmsen Technical Solutions som også har levert SCR anlegget ombord. Tyco Marine Service har supplert brannvarslingsanlegget.
Dekk
Dry bulk systemet er en leveranse fra Randaberg Industries, og Fi-Fi anlegget er levert av Fire Fighting Systems. Adria Winch har stått for dekksmaskineri, mens to dekkskraner er av Palfinger fabrikat, levert av Bergen Hydraulic, samt en fra TTS Marine.
Gurskøy har levert landgangsutstyr, og vinduer er av Bohamet fabrikat. Ankerutrustningen er fra Fossen Shipping. Libra-Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS.
Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer, og MPE Cathodic har levert ICCP og ICAF/boxkjølere (anti-fouling). Redningsutstyret består blant annet av 6 x 16 personers Viking redningsflåter, Viking redningsdrakter og Mare Safety MOB-båt med davit fra MacGregor.
Innredning
M/S «OLYMPUS» er innredet for 26 personer, og Maritime Montering har utført innredningsarbeidene og utstyrt byssen med Beha utstyr. Vaskeriutstyr kommer fra Miele, og toalettsystemet er en Evac leveranse. Teamtec har levert incinerator, og compactor er fra Best Fishing Gear, type Enviro X-press. Transformator er fra Noratel. Elpro Industrier har levert utstyr til hovedtavlerom.
Elektronikk
DP-anlegget og joystick er levert av Marine Technologies. Havyard Power & Systems har utført både elektro og elektroniske installasjoner ombord og har levert brokonsoller og Havyard Concept Bridge med blant annet Furuno FCR-2117 X-band radar, Furuno FAR-2137S S-band radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Telchart Ecdis, Furuno DS-80 logg, Furuno GP-150 GPS, Raytheon Anschütz St. 22 gyrokompass, Raytheon Anschütz Pilotstar D autopilot, C & P magnetisk kompass, Furuno FA-150 AIS og Furuno VR-3000 VDR.
Blant kommunikasjonsutstyret finnes Sailor 6300 MF/HF radiostasjon, Sailor Inmarsat-C, Sailor 6222 VHF, Joton TR-20 VHF, Motorola GM360 UHF, Taiyo TD-L1550 direction finder, Furuno FAX-408 værfax, SART-20 radar transponders og Jotron 40S Mk2 Epirb. Comrod har levert antenner.
-
Havyard Ship Technology skal levere to fartøyer til Esvagt i desember henholdsvis mars 2015, “Smaragd” som bnr. 121 i april 2015, bnr. 122 til Femco, Russland i september 2015, og bnr. 124, en brønnbåt, til NFT i 3. kvartal samme år. Fafnir får så en Havyard 833 WE ICE PSV sommeren 2015, og to Havyard 843 Ice nybygg skal leveres til en internasjonal kunde i 4. kvartal 2016. Verftet har her et forbehold når det gjelder skip nr. 2.