
M/S «OMØ»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/S «Omø» er den femte i fornyelsen av danske ø-ferger siden 2000. Bilkapasiteten på 17 enheter er en fordobling i forhold til forgjengeren på ruten mellom Stigsnæs og Omø. I forbindelse med den nye fergen måtte fergeleiene på Omø, Agersø og Stigsnæs bygges om med 10 meter lange hydrauliske ramper som kan heves og senkes etter tidevannet. «Omø» har et utvidet fenderverk for å fasilitere fortøyningsoperasjonen.
Styrehuset er plassert forut på bakken, og hoveddekket kan ta to vogntog i lengden og to i bredden. Passasjerområdet er på hoveddekk på styrbord side med sitteplass for 63 personer innendørs. Total passasjerkapasitet er på 98 personer.
Fergen har to-manns besetning, og i alt er det fire to-manns besetninger som skal skifte om å være ombord. Det danske Søfartsstyrelsen krever for øvrig at begge er på broen når fergen legger til kai.
M/S «Omø» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 37,30 m |
Bredde største | 11,50 m |
Bredde inkl. fenders | 11,92 m |
Draft | 2,00 m |
GT | 499 |
Kapasitet pbe | 17 |
Kapasitet passasjerer | 98 |
Brennoljetanken rommer ca. 13 m3.
Maskineri
Fremdriften besørges av to Volvo Penta D12 dieselmotorer som hver yter 499 hk. For å unngå å ha egen maskinsjef ombord måtte total ytelse være max. 999 hk. Motorenes ytelse reguleres elektronisk, og disse motorene kan faktisk oppgraderes til utvikle opp til 800 hk dersom behovet skulle forandres.
De to propellerne og reduksjonsgear er leveranser fra Hundested. Styremaskinen er merke Nørlau. Operasjonene i forbindelse med inn/ut av fergeleiene forbedres ved de to Hundested baugpropellerne som hver er på 200 hk. Det er fergens dypgående som begrenser størrelsen på thrusterne, og i dette tilfelle er den altså på to meter med last.
Strømforsyningen besørges av to Volvo Penta D12 hjelpemotorer som driver to Stamford generatorer, og nødaggregatet er også Volvo Penta/Stamford generatorsett med motor type TAMD 74A.
Desmi har levert pumper og Servex Ventilation AS ventilasjonssystemet. Kjelutrustning kommer fra Danheat, mens Semco Maritime har levert et argonite brannslukkingsanlegg i maskinrommet.
Dekk
Vann-/skumkanon slukkesystemet på dekk er levert av Skandinavisk Brandteknik A/S, og Sem-safe slukkesystem i innredningen er fra Semco Maritime. Oilpower har levert hydraulikk for ramper og hydraulisk dekksmaskineri, og vinduer er fra C.C. Jensen.
De to Viking redningsflåtene har hver kapasitet for 100 personer. Flåtenes fribord er like stort som til fergens hoveddekk noe som gjør eventuell evakuering enklere.
Innredningen er utført med Inexa paneler på innvendige skott, og verftet har selv utført de elektriske installasjonene.
Overvåknings- og kontrollsystemet er en leveranse fra Danfoss Marine Systems, og Sea Tech har levert det elektroniske broutstyret.
*
Assens Skibsvæft AS' bnr. 327 er et ekspedisjonsfartøy som skal leveres tidlig i 2006.
Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 1/2005