
MS «Oscar Sund»
I sommer ble Meløy Videregående skoles nye fartøy overlevert fra Hvide Sande Shipyard i Danmark. Opplæringsfartøyet skal gjøre det mer attraktivt å søke seg til skolen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
«Oscar Sund» er navnet på det nye fartøyet, oppkalt etter havforskeren med sammen navn, erstatter gamle «Salthammer» som ble bygget i 1954.
Båten har fasiliteter for ti personer – tilpasset for at både jenter og gutter. Den er i tillegg universelt utformet så langt det lar seg gjøre, med blant annet mulighet for å kunne være om bord i rullestol. Prosjektleder ved Meløy videregående skole, Knut-Eirik Svendsen har ventet lenge på dette øyeblikket.
- Vi får landets, ja kanskje verdens beste opplæringsfartøy for fiske og fangst. Her vil elevene få framtidsrettet opplæring i alle sorter for fiskeri, navigasjon, kranbruk, sikkerhet, matkvalitet – ja vi kan til og med føre levende fisk i tanker. Dette er undervisning for framtida, slo Svendsen fast fa kontrakten mellom Hvide Sande og Nordland Fylkeskommune ble undertegnet i desember 2017.
Meløy videregående skole tar på sin side sikte på å bruke «Oscar Sund» aktivt på messer og lignende, med åpen båt for å vise ungdommen hva fiskeryrket har å byr på
Det er også lagt vekt på miljø og energisparing når båten er designet. Totalt er det lagt inn 6,4 millioner kroner i miljøforsterkende tiltak. Totalkostnadene for prosjektet er 50 millioner kroner.
Den nye båten er utstyrt med snurper, reketråler, ringnot, line, garn, snurrevad og egen juksemaskin. I tillegg har den fått verdens minste sløye- og kappemaskin fra gründerbedriften Havfront. Sløyemaskinen har navnet Loppa.
Utstyr:
«Oscar Sund» er utstyrt med hovedmotor fra Scania av typen D116 079M. Den har en 900 XL/500K krane fra TMP Hydraulik. AS Scan har stått for dekksutrustning bestående av blant annet Capstaner, Styremaskin og ankervinsj.
Sidepropellene av typen S-80-120-V110 er levert av MB hydraulikk. EST Floattech har levert batteripakken, mens Lorentzen Hydraulikk har levert garnhaler og linekveiler. RSW-anlegget er levert av Kuldeteknisk av typen Seaco2ol SC80.
Innredning og møbler om bord kommer fra Vendelbo Woodwork i Hirtshals, mens skipperstol kommer fra NorSap. Ekkolodd og sonar er levert av Simrad, mens Furuno blant annet har levert AIS, autopilot og radaranlegg. Malingen på det nye fartøyet er levert av Jotun.