M/S «OSENFJORD»

– fra Brødrene Aa

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Brødrene Aa AS, Hyen overleverte passasjerkatamaranen M/S «OSENFJORD» til Fosen Namsos Sjø AS, Trondheim den 28. mai 2014 som byggenummer 277 fra verftet.

Fartøyet er bygget i karbonfiber og skal operere i Osen kommune i Sør-Trøndelag der hun overtar for «Bjørnar» som ble bygget ved Brødrene Aa i 1985.

Denne typen hurtigbåt er miljøvennlig med drivstoffreduksjon på ca. 30 prosent og ny motorteknologi, noe som gjør at NOx-utslippene blir redusert med nærmere 50 prosent. I tillegg til dette blir partikkel- og svovelutslippene vesentlig redusert.

M/S «OSENFJORD» har kapasitet for 48 passasjerer pluss mannskap og er bygget i henhold til Det norske Sjøfartsdirektoratet (NOR) fartsområde 3, klasse D. Fartøyet er godkjent etter den internasjonale HSC 2000-koden. Alle passasjerfasilitetene er lett tilgjengelige på samme dekk, og innredningen er av høy standard.

Ansvarlig for design av overbygg er Brødrene Aa og skrogdesign er utført av Marintek og Brødrene Aa.

Fartøyet har Trondheim som hjemstedshavn, er registrert i NOR og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................  21,00 m

Lengde l.p.p. .........................................................................................................  19,25 m

Bredde ....................................................................................................................  7,50 m

Dybde i riss h.d. .....................................................................................................  2,50 m

Pass. kap. ......................................................................................................................  48

GT .................................................................................................................................  95

NT .................................................................................................................................  37

Maskineri

Fremdriften besørges av to Volvo Penta 900 D13 dieselmotorer som inngår i Volvo Pentas Inboard Performance System (IPS) 3A, og hver motor har ytelse på 510 kW. Strømforsyningen besørges av en Fischer Panda marine generator, 8000i. Servicefart er på cirka 17 knop og toppfart ca. 30 knop.

Diverse

Redningsutstyret innbefatter 2 x 51 personers Brude MES. Båten har en 4,5 t/m Palfinger kran for lett lastehåndtering. Passasjerstolene er fra West Mekan, type WM 1000. Innredningsarbeidene er utført av Brødrene Aa og Ortnevik Tre. Styrehusstoler er levert av Alu Design & Services.

De elektroniske installasjonene er utført av Sigurd Solberg AS og omfatter Furuno Arpa Radar FAR-2117 6,5 fot High Speed 24VDC, Furuno Arpa Radar FAR-2117 4 fot High Speed 24VDC, to stk. Hatteland 19” FUD radarskjermer, Telchart ECDIS T2138D m/19” Hatteland kartskjerm, Simrad AP-70 autopilot AC85 med AC80 PCB kontrollkort for analog styring (+-10V), to stk. styrespaker FU-80 Simrad RC42, samt AIS type Furuno FA-150, GPS type Furuno GP-150 og GPS kompass type Furuno SC-50 med åpen antenne.

Elektroinstallasjoner er utført av Eikefjord Elektro og Marcontrol, som også har levert intercom.

-

Brødrene Aa AS skal nå levere bnr. 272 til Barents Nord, bnr. 276 til Kystekspressen i november og bnr. 278 til Norled den 1. desember. Deretter følger bnr. 279 og 281 til Rødne hhv. Helgeland Skyssbåt i 2015. Som bygg 280 bygges en ny 48 meters yachtstruktur til yachtverftet Palmer Johnsen i USA for levering i mars 2015. Den første ble levert i juni 2013.