
MS «Østerbris»
Austevollrederen Olav H. Østervold tok gjennom selskapet Havbraut AS den 6. mai levering av den kombinerte tråler/snurperen M/S «Østerbris», byggenr. 10 fra Karmsund Maritime Service AS. Opprinnelig overlevering fra KMS var avtalt til 30. november 1998, men en solid forsinkelse fra skrogbyggeren på Malta senket den planen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Austevoll er Norges fiskerikommune nr. én. Likevel er det ca. elleve år siden vi her i Skipsrevyen sist kunne omtale et nybygg til denne kommunen. Om to gjør en stim, er vel heller tvilsomt, men «Østerbris» og «Vendla» er viktige leveranser både for norsk maritim industri og for eierne – som det er å håpe det blir mange flere av. «Østerbris» er for øvrig et nytt navn i Austevollflåten, og skal erstatte «Havbraut» som nå er til salgs.
Allerede i august overleverer Karmsund Maritime Service AS søsterskipet «Vendla» til en annen Austevollsreder, Nils Olai Østervold. Begge fartøyene er Vik-Sandvik designs. Mens det første har skrog bygget på Malta, kommer skroget som fremdeles er under utrustning fra Litauen.
M/S «Østerbris» er bygget ved gamleverftet i Kopervik, men dokket på KMS’ nyeanlegg på Kolstøneset for bunnsmøring, maling av skrog m.m. rett før overlevering. Slik sett alternerer man prosjektene mellom de to anleggene alt etter behov for å oppnå en optimal produksjon. Fartøyet har følgende
Hoveddata:
lengde o.a. ............................ 68,10 m
lengde p.p. ........................... 60,00 m
største bredde ...................... 12,60 m
dypg. hoveddekk .................... 5,80 m
dypg. shelterdekk .................. 8,40 m
Fartøyet som har kapasitet for 372 m3 brennolje og 152 m3 ferskvann, har innredning for 16 mann. Det forsikringsmessige er ivaretatt gjennom Storebrand.
Maskineri
«Østerbris» er utrustet med en Mak 9M32 dieselmotor som yter 4320 kW ved 600 o/min koblet til et Scana Volda propellanlegg med dyse (Ø 3800 mm) via reduksjonsgir av samme fabrikat. Styremaskinen er Ulstein Tenfjord som betjener et ror av type Volda. Manøvreringsegenskapene ivaretas ved at fartøyet er utrustet med 2 x Brunvoll sidepropellere. Akselgeneratoren er en Stamford på 2400 kVA. Det øvrige hjelpemaskineri består av en Caterpillar 3508B dieselmotor på 910 kW koblet til en Caterpillar generator på 1138 kVA og et nødaggregat bestående av en Caterpillar 3412TA dieselmotor koblet til en Caterpillar generator på 625 kVA.
Tankpeileanlegget er av Ulstein Automation fabrikat. Pumpeutrustningen er levert av Allweiler og Vest- Service. Kompressorene er en leveranse fra Sperre, mens separatorene er av Alfa Laval og Heli Sep fabrikat. Kjølemaskineri for proviant er forestått av Skogland, mens det er Øyangen Kulde som har levert RSW-anlegget. Scana Servoteknikk har levert brannalarmsentral, og Alf Lea & Co har levert CO2-anlegg.
Diverse
Det ventilasjonstekniske ombord er forestått av Karmsund Ventilasjon. Vinduer er en leveranse Marine Aluminium og Karømy Winch har levert hydraulisk dekksmaskineri innbefattende fiskepumpe. Vakuumpumpeanlegget er fra MMC. Det er Sotra Marine Produkter som har forsynt fartøyet med anker og kjetting. Branndører er av Nor-Pro fabrikat, lanterneutrustningen kommer fra Tranberg og lyskasterne er fra Norselight. Erling Haug har supplert fartøyet med mob-båt. Skroget er oppmlt med Jotun-systemer utført av Industrikorrosjon som også har utført sandblåsing.
Trålutrustningen omfattende tråldører er forestått av Egersund Trål AS. Innredningsarbeider er utført av Maritime Montering og det er blant annet benyttet Fibo-paneler rundtom. Byssen er forsynt med utstyr mellom andre fra Beha. El.teknisk konsulent har vært Ing. Mindur Brundtland. Umoe Elektro på Karmøy har vært elektrisk installatør. Hovedtavlen er en leveranse fra El-Pro AS, mens alarm-anlegget kommer fra Scana Moland.
Vico & Co. AS er skipets elektroniske installatør og har levert en pakke bestående bl.a. av Furuno radarer type FR-2135S og FR-2115, 2 x Simrad ES60 ekkolodd, samt en sonar-utrustning som omfatter Furuno CSH-84, Simrad SP270 Omni Multistråle og trålinstrumentering omfattende Simrad ITI og Simrad FS903 sonar. Videre har «Østerbris» en radiostasjon type Furuno MF/HF SSB, FS-1562-25 og en RV-107X mottaker. Loggen er av Furuno-fabrikat, mens gyrokompass og autopilot er hhv. Simrad Robertsom RGC 11 og AP9 MKIII. GPSsatellitt- navigator type Furuno GP- 80, Furuno Felcom 12 Inmarsat C-stasjon og en Furuno NX-500 navtex kompletterer Furuno-utrustningen. Kartplotteren er en Telchart T-2022 V.
For å sikre god kommunikasjon har fartøyet et Nera World Phone Marine system og 3 x Sailor RT-2048 VHF-telefoner og 2 x Tron bærbare. Intercom-anlegget er fra Phontech og nødpeilesenderne er av type Tron 40S.