
M/S «ØYFJORD»
– brønnbåt fra Aas Mek. Verksted
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Aas Mek. Verksted A/S, Vestnes overleverte sitt byggenummer 191 til Bømlo Brønnbåtservice AS, Stord den 28. februar 2014. Båten skal døpes M/S «ØYFJORD» i juli samtidig med at søsterskipet overleveres. Båten er av typen AAS 1802 ST med lengde på opp under 70 meter og er den 12. brønnbåten som leveres fra Aas Mek. Verksted til Bømlo Brønnbåtservice. Skroget er bygget i Tyrkia ved Ceksan Shipyard.
M/S «ØYFJORD» er utstyrt og arrangert for føring av levende fisk i lukket system uten utslipp av vann under transport eller ved lossing, samt transport av levende fisk i vanlig åpen brønn og UV-lukket.
Båten er arrangert for smolttransport, avlusing med filter for oppsamling av lus, sjøvannsavsiling ved lasting og UV-behandling av sirkulasjonsvann.
Lastekapasiteten er på 1800 m3 fordelt på 2 lasterom. For lasting og lossing av levende fisk er båten arrangert med trykk laste- og lossesystem med telling. I tillegg er det montert et dobbelt vakuumpumpe-anlegg med 2 x 6000 l tanker med sorterings- og telleutstyr. Anlegget er levert av Stranda Prolog.
Fartøyet er videre arrangert med eget system for smolttelling, tilkoblet vakuumpumpe system og trykklossesystem, samt UV filter for behandling av sjøvann inn eller ut av lasterommene i forbindelse med transport av smolt, syk fisk, transport gjennom soner med spesielle restriksjoner o.l. Filter og UV anlegget har kapasitet for behandling av sirkulert vann ved UV lukket transport, smolttransport og avlusing.
Sirkulasjonssystemet er også arrangert med egne filter for oppsamling av lus i forbindelse med avlusing av fisken. Alt avløpsvann fra lusefilter kjøres gjennom bandfilter for utskilling av tørr stoff/lus og videre UV behandling av det rensede avløpsvannet. All lus samles opp i beholder som destrueres ombord eller leveres til land for analyse. Fartøyet er også utstyrt med eget avsilingssystem for sjøvannet ved lasting for bruk ved ferskvannsbading av fisken for avlusing.
Eget system er installert for overvåkning av oksygennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet, ozonanlegg for desinfisering av lasterom og rørsystem og også selve vannet i lasterommet som har vært i kontakt med fisken etter utlossing.
For transport av fisk med lukket system er det montert utstyr for avgassing av vannet for fjerning av CO2 og regulering av PH. For rengjøring og desinfisering av lasterom og rørsystem er det montert et automatisk vaske- og desinfiseringssystem, samt manuelle høytrykksvaskere og ozon desinfiseringssystem.
Styrehuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåkning av alle system, fjernstyring av all last og fiske håndtering m.m. Båten er også utstyrt med lys og undervannskamera for overvåkning av fisken i lasterommet under transport.
M/S «ØYFJORD» har Haugesund som hjemstedshavn og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 69,86 m |
Lengde b.p.p. | 66,98 m |
Bredde | 12,00 m |
Dybde i riss | 5,90 m |
Dypgående | 5,306 m |
BT | 1718 |
NT | 515 |
Lasterom kap. | 1800 m3 |
IMO nr. | 9646405 |
Fartsområdet er definert som Europeisk fart nord om 40 grader.
Dekk
For håndtering av lasteslanger og assistanse på merdene er det montert fire Palfinger kraner på dekk, to på 40 t/m og to på 23 t/m, levert av Bergen Hydraulic. På bakkdekk er det montert to ankervinsjer, den ene med mooring trommel, en fortøyningsvinsj på poopdekk og fire 2-tonns nokker på hoved- og poopdekk. Ankervinsjer er levert av Rapp Hydema, og ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter.
Det er montert Aqua Scan og FLS slaktefisk tellere, samt VAKI smolttelling via trykk lossesystem. Oksygen- og ozonanlegg er levert av Redox AS.
Vinduer er fra Wigo, og Libra-Plast har levert utvendige dører. Nybygget er oppmalt med malingsystemer fra International Maling levert av Westing AS, og Erling Haug har stått for sikkerhetsutstyr.
Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og det er fasiliteter for 10 personer fordelt på fire enkeltlugarer og tre tomannslugarer, alle med egne dusj og toalett. Videre er fartøyet arrangert med stor og romslig messe og salong, bysse med kjøl/frys, vaskerom, garderobe, kaffebar og stort trimrom. Møbelleveransene er fra Troldmyr Møbelfabrikk AS.
De elektriske installasjonene er utført av Vik Elektro, og O. Øverland har levert og montert de elektroniske instrumentene ombord.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Wärtsila 8L20 dieselmotor med ytelse på 1600 kW v/1000 o/min som er koblet til et Finnøy Gear & Propeller propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat. Strømforsyningen besørges av to Wärtsilä 6L20 hjelpemotorer hver med ytelse på 1055 kW. Havneaggregatet er type Nogva/Deere 6090AFM75 på 199 kW. Båtens servicefart er ca. 12,5 knop.
Styremaskin er av RRM-Tennfjord fabrikat, og manøvreringsegenskapene forbedres ved hjelp av Brunvoll sidepropeller forut og akter, hver på 300 kW. Manøversystemet er levert av Finnøy. Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum og Allweiler, og ventilasjonsanlegget er levert av Wangsmo.
----
Aas Mek. Verksted AS skal levere «Øyfjord»s søsterbåt med bnr. 192 til Bømlo Brønnbåtservice i juli.