M/S «ØYLAKS»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Blaalid AS, Raudeberg har hatt brønnbåten M/S «ØYLAKS» til ombygging, og arbeidet ble sluttført og fartøyet tilbakelevert til Bømlo Brønnbåtservice AS, Bremnes 16. mai. Atlantconsult Marine har prosjektert ombyggingen.

Båten er forlenget med 12 meter i lasteområdet midtskips, noe som har ført til nesten fordobling av lastekapasiteten som er økt fra 500 m3 til cirka 900 m3. Bakkdekk er forlenget med ca. 4,75 meter akterover, og det er installeret et trykklossesystem med skyveskott og overtrykk i brønn.
I lasterommet er det bygget senterskott (langskipsskott) i hele rommets lengde. Det er videre bygget skyveskott på hver side for enkel lossing ved at skottet skyves akterover i brønnen, og fisken trenges sammen mot en fisketrakt akterut. Akter i lasterommet er det installert to neddykkbare propellpumper på 1200 m3/h med sug fra lasterommet og levering overbord via fjernopererte ventiler på skutesider. MMC Tendos har levert skyveskott, lys, kamera og brønnpumper, 2 stk. 1200 m3/h dykket propellpumper.
Eksisterende brønndekk akter for forlengelsen er hevet til samme høyde som forut slik at brønndekket blir parallelt med basislinjen i hele lengden. To nye lasteluker er bygget, og eksisterende luker er fjernet. Fartøyets kraner, samt MOB-båt og MOB-båt kran, er rearrangert på dekk. Kran på poopdekk, samt MOB-båt kran er flyttet til bakkdekk, og på poopdekk er en ny Palfinger PK23080 kran på 22,3 tm, levert av Bergen Hydraulic, montert. Hovedkranen er plassert på nytt hoveddekk i forlengelsesseksjonen.
To nye vingtanker for brennolje er arrangert forut i lasterommet på styrbord og babord side. Nortronik AS har levert et Inergen brannslukkingsanlegg til maskinrommet, mens vanntåkeanlegget i innredningen er fra Ultrafog.
Av andre leveranser står Vest-Jet for en 24m3/h nødbrannpumpe, Sotra Marine Produkter har levert ankersuppleringer og Ahlsell og MMC Tendos har suppleret rør og ventiler. Elektriske arbeider er utført av Ulvesund Elektro.

M/S «ØYLAKS»
ble levert fra Aas Mek. Verksted AS som bnr. 154 den 4. mars 2000 (presentert i Skipsrevyen 2/00) som et Aas 500 design. Båten har en Cat fremdriftsmotor type 3508B på 749 kW. Rederiet har for øvrig to nybygg i bestilling hos Aas Mek. Verksted.

Etter ombyggingen har fartøyet følgende hoveddata:

Lengde o.a. 46,51 m
Lengde b.p.p 43,11 m
Bredde største
9,50 m
Dybde i riss 5,52 m
BT
668
Lasterom
ca. 900 m3
Antall brønner 2

Blaalid AS skal i september levere en brønnbåt til Rostein AS som bnr. 33 som blir betegnet som verdens største brønnbåt.