Foto:Harald Valderhaug

M/S «ØYLAKS»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bømlo Brønnbåtservice AS, Stord overtok brønnbåten M/S «ØYLAKS» fra Aas Mek. Verksted A/S, Vestnes den 25. februar 2012 som verftets byggenummer 188. Dåpen fant sted den 3. mars på Stord med Veronica Agasøster som gudmor. Skroget er bygget ved Riga Ship Yard i Latvia.

Dette er den 11. brønnbåten som leveres fra verftet til rederiet. Båten er av typen AAS 1502 ST med lastekapasistet på 1500 m3 fordelt på 2 lasterom. Kontrakten for fartøyet ble inngått i september 2010. Det ble da uttalt at det var lagt ned mye designarbeid på dette nybygget i forbindelse med energi-optimalisering av skroget. Dette har resultert i en noe spesiell utforming av forskipet med en stor bulb, noe som gir et vesentlig redusert energiforbruk og større fart, – spesielt i lastet tilstand.

Forrige «Øylaks» ble forvøvrig ombygget ved Blaalid AS i mai 2007.

En artikkel i Norsk Fiskerinæring forteller at brønnbåtnæringen har ekspandert kraftig de seneste årene basert på økt produksjon av oppdrettsfisk og tjenester som avlusing og sortering av fisk. Næringen i Norge består av vel 70 fartøyer, og fra 2008 til 2010 økte produksjonen av oppdrettsfisk og smolt med nesten 25%, og prisen for transport av fisk har også steget.

M/S «ØYLAKS»

Fartøyet er utstyrt og arrangert for føring av levende fisk i lukket system uten utslipp av vann under transport eller ved lossing, samt transport av levende fisk i vanlig åpen brønn og UV-lukket.

Båten er arrangert med skyveskott og trengesystem i rommene. For lasting og lossing av levende fisk er det et trykk laste- og lossesystem med telling. I tillegg er det montert dobbelt vakuumpumpeanlegg med 2 x 6.000 l tanker med sorterings- og telleutstyr.

Det er et eget system for smolttelling med FLS tellere, tilkoplet vakuumpumpesystem og trykk lossesystem, samt UV filter for behandling av sjøvann inn eller ut av lasterommene i forbindelse med transport av smolt, syk fisk eller transport gjennom soner med spesielle restriksjoner. UV-anlegget har kapasitet for behandling av 10/12.000 m3 med vann per time.

Sirkulasjonssystemet er også arrangert med egne filter for oppsamling av lus i forbindelse med avlusing av fisken. All lus samles opp i filterposer som destrueres ombord eller leveres til land for analyse.

Et eget system er installert for overvåking av oksygennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet, ozonanlegg for desinfisering av lasterom og rørsystem, samt også selve vannet i lasterommet som har vært i kontakt med fisken etter utlossing.

For transport av fisk med lukket system er det montert utstyr for avgassing av vannet for fjerning av CO2 og regulering av PH.

For rengjøring og desinfisering av lasterom og rørsystem er det montert et automatisk vaske- og desinfiseringssystem, samt manuelle høytrykksvaskere og ozon desinfiseringssystem.

M/S «ØYLAKS» har Haugesund som registreringshavn, fører NOR flagg og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 62,86 m
Lengde b.p.p.
59,98 m
Bredde
12,00 m
Dybde i riss 5,90 m
BT 1468
Lasterom
1500 m3
IMO nr.
9606211


Dekk

Fartøyet er utstyrt med fire Palfinger kraner, to på 32 t/m og to på 23 t/m, alle med 2,5 tonns vinsj. Kranene brukes for håndtering av lasteslanger og assistanse på mærdene.

Vakuumpumpeanlegget er levert av MMC Tendos AS, og ozonanlegget er fra Redox AS. Båten er utstyrt med sorteringsanlegg for sortering og telling av fisk i to ulike størrelser, samt smolt telling via trykk lossesystem. Flatsetsund Engineering har levert fisketeller og smoltteller.

Ankervinsj er fra Rapp Hydema, og ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter. Utvendige GRP dører er levert av Libra Plast. Vindusleveransen er forestått av H.K. Van Wingerden.

Nybygget er oppmalt med malingsystemer fra International Maling levert av Roja AS. I redningsutstyret inngår MOB-båt og diverse brann- og redningsutstyr fra Erling Haug samt redningsflåter fra Mare Safety.

Maskineri

Fremdriften besørges av en ABC 6MDZC hovedmotor fra Frydenbø Power AS med ytelse på 1325 kW v/1000 o/min som er koblet til et Finnøy propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat. Servicefart er ca. 12,5 knop.

Styremaskinen er en Tenfjord, og for å ha best mulige manøvreringsegenskaper er fartøyet utstyrt med to Brunvoll sidepropeller, montert forut henholdsvis akter, hver på 300 kW.

Strømforsyningen besørges av to Nogva Cummins KTA38D motorer hver på 890 kW, og havneaggregatet er type Nogva Deere 6081AFM på 190 kW.

Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, og ventilasjonsanlegget er levert av Wangsmo. Både Ahlsell, Ålesund Armatur og Brødrene Dahl har hatt leveranser av ventilutstyr. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.

CO2 branslukkingsanlegget kommer fra Autronica Fire & Security.

Innredning

M/S «ØYLAKS» er innredet for et mannskap på åtte personer, fordelt på seks enmannslugarer og en tomannslugar, alle med egne dusj og toalett. Det er stor og romslig messe og salong samt diverse fasiliteter.

Styrehuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle systemene, samt fjernstyring av all last og fiskehåndtering. Båtens vakuumtoalettsystem og kloakkrensning er i henhold til dagens strengeste krav.

R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene, møbler kommer fra Troldmyr Møbelfabrikk og innredningsdørene er av Norac Baggerød fabrikat. De elektriske installasjonene er utført av Vik Elektro.

O. Øverland har levert og montert de elektroniske instrumentene ombord.

Aas Mek. Verksted AS skal være ferdig med ombyggingen av «Øyfjord» som er solgt til Chile, i april. Et Rostein nybygg (AAS 4502 ST) skal leveres i mars 2013, og så følger bnr. 191 og 192 (AAS 1802 ST) som bygges for Bømlo Brønnbåtservice, i september 2013 henholdsvis mars 2014.