M/S «ØYSERVICE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Brødrene Aa AS, Hyen overleverte katamaranen M/S «Øyservice» med byggenummer 244 til Flora Skyssbåt AS, 29. november. Båten gikk rett inn på en fast kontrakt for Flora kommune og Helse Vest som passasjer- og godsrute i ruteområde nord og vest i Flora-bassenget. Den vil også inngå i ambulanseberedskapen i Flora og Bremanger kommuner.?Dessuten skal den brukes som charterbåt i sommersesongen.

Båten er bygget for å laste opp til fire biler, har egen kran for håndtering av last og eget hospital for ambulanseoppdrag. Den kan ta opp til 70 passasjerer. Båten har kostet ca. 25 millioner kroner.
Byggemateriale er karbonsandwich – med kjernemateriale fra DIAB – som Brødrene Aa har hatt stor suksess med, og båten er også den første karbonbåten som er konstruert for å ta biler. Dette er den første karbonbåten Brødrene Aa har levert til et rederi i Sogn og Fjordane.
Båtens marsjfart er rundt 28 knop, og den har et mannskap på tre: Skipper, matros og motorpasser/matros. Florø Skyssbåt AS beholder de øvrige båtene i selskapet etter at denne ble levert.
Florø Skyssbåt er et skyssbåtrederi som tilbyr skyssbåttjenester i Florø og på Vestlandet forøvrig. Selskapet driver to skyssbåter, M/S "Sea Service" og M/S "Dagning". Disse har til daglig funksjoner som rutebåter og ambulansebåt i tillegg til chartertrafikk.
Selskapet er et aksjeselskap som eies av Frode Valvik og Paal Skorpen. De tilbyr skyssbåtservice tjenester med utgangspunkt i Florø, men tar gjerne oppdrag over hele vestlandskysten.
Som chartertjenester tar rederiet oppdrag innen rutetrafikk, firmaturer, ambulanseoppdrag, blåturer, slepe/bukseringsoppdrag og andre lignende skyssbåtoppdrag.
M/S «Øyservice»
Ombord i nybygget er det plass til 70 passasjerer. Og farten er det ikke noe å si på; på prøveturen nådde fartøyet en toppfart på 33 knop. – Da vi hadde forsterket bildekket og derfor fikk høyere egenvekt enn de opprinnelige planene, var vi spente på toppfarten. Jeg hadde et lite håp om å nå 32 knop på fullt. Under testen fikk vi båten opp i 33 knop, sier Paal Skorpen.
Det som var mest gledelig var desibelnivået i passasjersalongen. For selv om de visste det ville bli lavt støynivå i båten, var pilen på desibelmåleren lavere enn de hadde trodd.
- På testturen hadde vi et støynivå på 58 decibel, og det er vi gledelig overrasket over, sier Skorpen. For komfort for de reisende har vært svært viktig for eierne.
Forøvrig har kunstneren Børge Bjartmann Bjerck vært engasjert til å utsmykke båten innvendig. Ellers er det investert mye i gode møbler og solide materialer i alle passasjersonene.
Hoveddata:
Lengde o.a. 24,00 m
Bredde 8,80 m
Dybde i riss 0,95 m
Pass. kap. 70
PBE 4
Tankkapasitetene er på 3000 liter brennolje og 1000 liter ferskvann.
Maskineri
Fremdriften besørges av to MAN V12-D2842 LE 410 dieselmotorer, som hver yter 749 kW v/2300 o/min, og som via Servogear HD 220 reduksjonsgear med oversetning 2,952:1 er koblet til Servogear propellanlegg. Toppfarten på ca. 33 knop er basert på 4 tonn dødvekt.
Båten er utstyrt med Tenfjord styremaskin og to Sleipner baugpropellere type SP 300 HD. Sleipner AS har levert to Kohler hjelpemotorer til strømforsyningen.
Naustdal Blikkenslagerverksted har levert ventilasjonsanlegget og har også utført isoleringssarbeidene. Allweiler har levert brannpumper. Maskinrommet er brannsikret med et Inergen brannslukkingssystem fra Zenith Elektro, mens bildekket er brannsikret med et skumanlegg fra Autronica.
Diverse
Ankervinsjer levert av MB Hydraulikk, kranen er en Palfinger 12 t/m, lanterner er fra Tranberg og lyskastere fra Norselight. Brude Safety har levert redningsflåter til båten. Vinduene er i herdet glass og Kruse har levert logoer.
De brannsikre dørene er fra Norac Baggerød, de øvrige fra Libra-Plast
Innredningsarbeidene er utført av Fjordesign AS og verftet, og møbler er levert av West Mekan. Verftet har selv utført de elektriske installasjonsarbeidene, inkludert E0-anlegget. Elektroteknisk konsulent har vært Industridata AS, som også har hatt ansvar for hovedtavlen.
Det elektroniske utstyret er levert og montert av Sigurd Solberg AS.


Brødrene Aa skal videre bygge fem passasjerkatamaraner, to for Fosen Trafikklag, en for Stavangerske og to for Tide. Desssuten holder verftet på med et utviklingsprosjekt i egen regi.