M/S «ØYSUND»
– brønnbåt fra Aas Mek. Verksted
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Bømlo Brønnbåtservice AS, Stord overtok den andre av to brønnbåter, M/S «ØYSUND», fra Aas Mek. Verksted A/S den 3. juli 2014 som verftets byggenummer 192. Søsterfartøyet M/S «Øyfjord» ble levert i februar og ble omtalt i Skipsrevyen nr. 2/2014. Begge nybyggene ble døpt ved Notahaugsbrygga, Leirvik på Stord den 12. juli.
Båten er av typen AAS 1802 ST, og skroget er denne gang bygget i Serbia og Montenegro, ved Bomex 4M Shipyard Ltd. Dette er den 13. brønnbåten som leveres fra Aas Mek. Verksted til Bømlo Brønnbåtservice.
M/S «ØYSUND»
Fartøyet er endret fra søsterskipet for å kunne øke trykket i lasterommene for trykklossing med høyde på opp til 7 meter. Dette er arrangert spesielt i forbindelse med de nye mottakstankene på land hos Bremnes Seashore.
Båten er utstyrt og arrangert for føring av levende fisk i lukket system uten utslipp av vann under transport eller ved lossing, samt transport av levende fisk i vanlig åpen brønn og UV-lukket.
“Øysund” er arrangert for smolttransport, avlusing med filter for oppsamling av lus, sjøvannsavsiling ved lasting og UV-behandling av sirkulasjonsvann. Lastekapasiteten er på 1800 m3 fordelt på to lasterom. For lasting og lossing av levende fisk er båten arrangert med trykk laste- og lossesystem med fisketellere, og som nevnt ovenfor, for trykklossing til land opp til 7 meter trykkhøyde. I tillegg er det montert et dobbelt vakuumpumpe-anlegg med 2 x 6000 l tanker med sorterings- og telleutstyr. Anlegget er levert av Stranda Prolog.
Fartøyet er videre arrangert med eget system for smolttelling, tilkoblet vakuumpumpe system og trykklossesystem, samt UV filter for behandling av sjøvann inn eller ut av lasterommene i forbindelse med transport av smolt, syk fisk, transport gjennom soner med spesielle restriksjoner o.l. Filter og UV anlegget har kapasitet for behandling av sirkulert vann ved UV lukket transport, smolttransport og avlusing. Sterner AS har levert UV-anlegget, og lusefilter kommer fra Salsnes Filter.
Sirkulasjonssystemet er også arrangert med egne filter for oppsamling av lus i forbindelse med avlusing av fisken. Alt avløpsvann fra lusefilter kjøres gjennom bandfilter for utskilling av tørr stoff/lus og videre UV behandling av det rensede avløpsvannet. All lus samles opp i beholder som destrueres ombord eller leveres til land for analyse.
Eget system er installert for overvåkning av oksygennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet, ozonanlegg for desinfisering av lasterom og rørsystem og også selve vannet i lasterommet som har vært i kontakt med fisken etter utlossing.
For transport av fisk med lukket system er det montert vannluftere for avgassing av vannet for fjerning av CO2 og regulering av PH.
For rengjøring og desinfisering av lasterom og rørsystem er det montert et automatisk vaske- og desinfiseringssystem, samt manuelle høytrykksvaskere og ozon desinfiseringssystem.
Det er montert Aqua Scanfisketeller, og VAKI smolttelling via trykk lossesystem. Oksygen- og ozonanlegg er levert av Redox AS.
Styrehuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåkning av alle system, fjernstyring av all last og fiske håndtering m.m. Båten er også utstyrt med lys og undervannskamera for overvåkning av fisken i lasterommet under transport.
M/S «ØYSUND» har Haugesund som hjemstedshavn, er klasset til NMD E0 ECDIS og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 69,86 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 66,98 m
Bredde .................................................................................................................. 12,00 m
Dybde i riss ............................................................................................................ 5,90 m
Dypgående ........................................................................................................... 5,306 m
BT ............................................................................................................................. 1718
NT ............................................................................................................................... 515
Lasterom kap. ...................................................................................................... 1800 m3
IMO nr. ............................................................................................................... 9652129
Fartsområdet er definert som Europeisk fart nord om 40 grader.
Dekk
For håndtering av lasteslanger og assistanse på merdene er det montert fire Palfinger kraner på dekk, to på 40 t/m og to på 23 t/m, levert av Bergen Hydraulic. På bakkdekk er det montert to ankervinsjer, den ene med mooring trommel, en fortøyningsvinsj på poopdekk og fire 3-tonns nokker på hoved- og poopdekk. Ankervinsjer er levert av Rapp Hydema, og ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter.
Vinduer er fra Wigo, og Libra-Plast har levert utvendige dører. Nybygget er oppmalt med malingsystemer fra Akzo Nobel Coating, levert av Westing AS. Erling Haug har stått for sikkerhetsutstyr, og Mare Safety har levert MOB-båt m/davit.
Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og det er fasiliteter for 10 personer fordelt på fire enkeltlugarer og tre tomannslugarer, alle med egne dusj og toalett. Videre er fartøyet arrangert med stor og romslig messe og salong, bysse med kjøl/frys, vaskerom, garderobe, kaffebar og stort trimrom. Møbelleveransene er fra Troldmyr Møbelfabrikk AS, og innredningsdører kommer fra Norac Baggerød.
De elektriske installasjonene er utført av Vik Elektro. O. Øverland har levert og montert de elektroniske instrumentene som bl.a. består av 1 x Furuno FAR-2117 X-band radar, 1 x Furuno FAR-2137-S-BB S-band radar, 1 x JH 19” LCD slave display, Furuno FE-700 navigasjonslodd ekkolodd, Furuno DS-80 doppler logg, Furuno GP-150 GPS navigator, Furuno SC-50 satellitt kompass, Furuno FA-150 AIS mottaker, Telchart T 2138 ECDIS, Anschütz std 22 gyro, Anschütz NP-60 autopilot, Radiostasjon GMDSS A1; Furuno FM 8900-S VHF DSC, Furuno NX-700-B navtex mottaker og Jotron friflyt-transpondere.
[gallery columns="2" ids="13091,13092"]
Maskineri
Fremdriften besørges av en Wärtsila 8L20 dieselmotor med ytelse på 1600 kW v/1000 o/min som er koblet til et Finnøy Gear & Propeller propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat. Strømforsyningen besørges av to Wärtsilä 6L20 hjelpemotorer hver med ytelse på 1055 kW. Havneaggregatet er type Nogva/Deere 6090AFM75 på 199 kW.
Styremaskin er av RRM-Tennfjord fabrikat, og manøvreringsegenskapene forbedres ved hjelp av Brunvoll sidepropeller forut og akter, hver på 300 kW. Manøversystemet er levert av Finnøy. Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum og Allweiler, og ventilasjonsanlegget er levert av Wangsmo. Proviant kjøleanlegg er en leveranse fra Trondheim Kulde.
Ventil- og rørutrustningen består av leveranser fra Robinet, Ålesund Armatur og Brødrene Dahl. CO2 brannslukkingsanlegget er levert av Autronica Fire and Security.