
M/S «PACIFIC ENTERPRISE»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Prisco Swire Offshore Pte. Ltd., eies i fellesskap av Swire Pacific Offshore Holdings Limited og Primorsk Shipping Company, Nakhodka. Bakgrunnen for kontraheringene var en avtale som ble inngått med Sakhalin Energy Investment Company høsten 2004 med varighet på hele 15 år med påbegynnelse i år. PSO har investert ca. $200 millioner på disse tre “ice breaking Platform Supply Vessels”.
Primorsk Shipping er eier av en flåte på 43 tankskip, hvorav de fleste har isklasse og trader på den russiske kysten mellom Murmansk og Vladivostok.
Swire Pacific Offshore har en flåte på over 50 enheter inkludert anchorhandlers, spesialisterte hydrografiske fartøyer og seismic survey skip.
M/S «PACIFIC ENTERPRISE»
fører russisk flagg og er klasset i DNV til klasse @1A1,E0,Icebreaker ICE-10, DE-ICE, DAT (35), Standby-Vessel(150), DK(+), HL(2.5), DYNPOS AUTR, OIL-REC og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 91,50 m |
Lengde p.p. | 77,60 m |
Bredde på spant | 19,00 m |
Dybde i riss | 10,00 m |
Dypgående max. sommer | 8,25 m |
Dypgående max. is | 7,50 m |
Dwt | ca. 4.482 |
Dekksareal | 780 m2 |
GT | ca. 5005 |
NT | ca. 1501 |
IMO | 9335692 |
Tankkapasiteter er 2005 m3 brennolje, 639 m3 ferskvann, 842 m3 drill water, 1107 m3 ORO, 804 m3 liquid mud, 298 m3 brine, 235 m3 base oil og 302 m3 dry bulk.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftssystem med hovedmaskineri bestående av fire Bergen B32:40L9A dieselmotorer hver på 4320 kW og to Ulstein Aquamaster propellanlegg hver på 7000 kW, ICE 15. Fartøyets Poscon joystick system integrerer hovedpropellene, hovedmaskineriet, ror og thrustere og er interfaced med gyrokompasset.
For å forbedre manøvreringsegenskapene er skipet utstyrt med to Kamewa Ulstein TT 2200 baugthrustere hver med ytelse på 1355 kW, ICE 15. Nogva Scania nødaggregatet er på 438 kW.