M/S «PHENIX»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Astilleros Gondan S.A., Ribadeo i Spania overleverte eskorte-/taubåten M/S «PHENIX» til Østensjø Rederi AS, Haugesund 28. desember 2007 som verftets byggenummer 437. Dåpen fant sted 17. november med Margit Gelius Eikje som gudmor. Tidligere har rederiet tatt levering av «Tenax» og «Velox» fra dette skipsverftet. Et søsterskip av M/S «PHENIX» skal leveres i mars 2008.

Fartøyet er designet av canadiske Robert Allan Ltd. og skal opereres av Solent Towage Limited, Southampton som er et datterselskap av Østensjø, og som tilbyr tjenester for skip som anløper Esso Refinery Fawley.
Båten har en bollard pull på ca. 67 tonn, en slepekraft på 150 tonn og er klasset i DNV til ✠1A1, Tug, E0, OilRec, Fi-Fi I, Escort (130/10) ISM. Båten fører U.K. flagg med følgende hoveddata:

Lengde o.a. 37,00 m
Lengde b.p.p.
33,85 m
Bredde største 14,00 m
Dybde i riss 5,40 m
Draft max
6,90 m
GT
643
IMO
9408023

Tankkapasitetene er 213 m3 brennolje, 23 m3 ferskvann, 136 m3 vannballast og 146 m3 oilrec.
Maskineri
Fremdriften besørges av to Bergen C25:33L8P dieselmotorer hver på 2400 kW som er koblet til to Voith VSP 32R6 propeller via Kumera forkantgear. Fart og forbruk er max. 15 knop på 19 m3 brennolje og økonomisk 12 knop på 12 m3.
Strømforsyningen besørges av to Volvo Penta TAMD 74A hjelpemotorer hver på 135 kW som driver Stamford generatorer. Castrol har levert smøreolje.
Alfa Laval har levert separatorer, og pumper er fra Azcue. Grenco, Spania har hatt leveranser som ventilasjonsanlegg og fryse-/kjølemaskineri. Tankpeileanlegg er type Umas, og kjeler kommer fra Pyro. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Brannsikkerheten i maskinrommet blir ivaretatt av et Unitor CO2 slukkesystem.