M/S «PIERRE DE FERMAT»

– kabellegger fra VARD Brattvaag

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VARD Brattvaag overleverte kabbelleggingsfartøyet M/S «PIERRE DE FERMAT» til Orange Marine – Direction Technique Navires som byggenummer 819 den 16. oktober 2014.

Skroget er bygget ved Vard Braila, og Buksér og Berging tok seg av slepet av skroget fra Romania til Brattvåg. Gudmor for skipet er Dorothee de Almeida.

Kontraheringen av skipet “av en internasjonal kunde” ble annonsert i oktober 2012, og prisen ble oppgitt til over 450 millioner kroner. Skipet er bygget i henhold til Vard 9 01 design (tidligere STX CLV 01 design).

Orange Marine har spesialisert seg innen “submarine telecommunications” – fra innledende design og engineering til installering av kabler og vedlikehold av disse. France Cables and Radio som hadde vært engasjert innen subsea kabelindustrien i mange år, ble overtatt av Orange Group i 1999. I 2010 tok Orange kontroll over Elettra, et datterselskap av Telecom Italia.

Orange flåten på seks skip sies å representere 15 prosent av verdensflåten innen dette segmentet. Totalt har Orange Marine installert mer enn 170.000 km med subsea kabler over hele verden.

M/S «PIERRE DE FERMAT» er designet for arbeid med alle typer kabler, inkludert fiberoptiske kabler for telekommunikasjonssektoren og energikabler. Skipet har en fullt utstyrt ROV med 2 x Schilling CONAN manipulator og Simrad sonar. LARS systemet for ROV er levert av Seaonics.

Skipet som fører fransk flagg, har Marseille som registreringshavn og er klasset i Bureau Veritas med notasjoner @Hull, @Mach, Cable laying ship, Unrestricted navigation, COMF-NOISE 2, COMF-VIB 3, AVM-DPS, AUT-IMS, ICE CLASS IC, ALM, ALS, INWATERSURVEY, DYNAPOS, AM/AT, R.

Hoveddata:

Lengde o.a. .......................................................................................................... 100,10 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 86,80 m

Bredde p.sp. ......................................................................................................... 21,50 m

Dybde i riss til h.dk. ............................................................................................... 8,80 m

Draft........................................................................................................................ 7,10 m

Dekksareal totalt................................................................................................... 530 m2

Dekkslast (cables) ............................................................................................. ca. 2.300 t

GT ............................................................................................................................. 8781

NT ............................................................................................................................. 2634

Bollard pull ................................................................................................................. 80 t

IMO .................................................................................................................... 9694505

Tankkapasiteten for drivstoff er 1577 m3.

Maskineri

Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem med fire CAT dieselmotorer hver med ytelse på 2250 kW som driver to azimuth thrustere. For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper har skipet to RRM baugthrustere hver på 880 kW og en azimuth thruster på 880 kW. Service speed er ca. 12 knop med bunkersforbruk på 14 tonn. CAT havneaggregatet er på 715 kW.

Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum. Sperre har levert kompressorer, og separatorer er fra Alfa Laval og Goltens. Ventilasjonsanlegget og proviant kuldeanlegg er Aeron leveranser.

Florø Mek. Verksted og WIS Installasjon har montert rørsystemer, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo. Kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro. Brødrene Dahl har levert ventiler, og vibracon steel chocks kommer fra Maritim Motor. AM Instrumentering har supplert flowmeter, og filtre er fra Øwre-Johnsen. Enwa har levert omvendt osmose anlegg, box-kjølere er fra GEA Bloksma og bunkersolje er fra Bunker Oil.

Brannsikkerheten ombord blir ivaretatt av et watermist brannslukkingssystem fra Autronica Autronica Fire & Security.

Dekk

Seaonics leveransene omfatter, i tillegg til LARS for ROV som nevnt ovenfor, A-ramme, tre dekkskraner, ankerspill og capstan. TTS Ships Equipment har levert ROV hangarport. Traverse kraner er fra Munck Cranes, og Cargotec Norway har stått for hydrauliske dører.

Vinduer er fra Wigo og landganger fra Gurskøy. Sotra Marine Produkter har tatt seg av ankerutrustningen. Libra-Plast har levert utvendige dører og luker, mens vanntette skyvedører er fra IMS.

Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra Akzo Nobel Coating, og ICCP (katodisk beskyttelse) er fra Cathwell.

Redningsutstyret omfatter livbåter m/davit fra Noreq, redningsflåter fra Viking Life-Saving Equipmenr, MOB-båt fra Maritime Partner og work boat fra Svendborg. Både Maritime Partner og TTS har levert daviter. Survitec har supplert diverse sikkerhets- og FiFi utstyr.

Innredning

Skipet er innredet for 80 personer i 70 enkeltlugarer og 5 tomannslugarer. R&M Ship Interior har hatt hånd om innredningen og har også levert møbler, – det siste har også Shipnor. Mare Safety har levert bysseutstyr, og toalettsystemet er fra Jets Vacuum. Compactor er en Delitek leveranse.

Vard Electro har levert brokonsoller, alarm og monitoring systemer, tanknivå indikatorer, sounding system og hovedtavle. Firmaet har også håndtert installasjonene av det elektriske systemet ombord.

Det elektroniske utstyret er levert av O. Øverland. GE Power Conversion har levert DP-systemet, joystick systemet og vindsensorer.

-

VARD Brattvaag skal levere en AHTS til Bourbon og en OCV til Rem Offshore, begge i 1. kvartal 2016. Videre skal et Vard 3 19 design, konstruksjonsskip, leveres til Solstad Offshore i 2. kvartal samme år. Dette skipet vil bli det største i rederiets flåte med lxb på 180x33 meter.