M/S «POLAR DUCHESS»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Seismikkskipet M/S «POLAR DUCHESS», eiet av Armada Seismic, gikk rett til ombygging ved Bergen Group BMV AS etter at det seilte fra byggeverftet Factorias Vulcanos S.A. i Spania. Ombyggingen tok cirka tre måneder og skipet ble tilbakelevert rederiet i slutten av mars 2012. Registrert eier av skip er Banco Santander, og S.A. Armada Seismic er eiet med 65% av GC Rieber Shipping.

Skipet av ST-321 design fra Skipsteknisk er bygget ved Factorias Vulcanos S.A. i Vigo, Spania og ble levert til rederiet i oktober 2011 som byggenummer 533. Hun ble straks sendt til ombygging, og etter at denne var fullført, ble skipet døpt i Bergen med Gunn Mangerud som gudmor.

Fartøyet startet så på tre års kontrakt til Dolphin Geophysical i april. Skipet har kapasitet for opp til 14 streamers og har et maskineri som gir fart på 20 knop.

Også søsterskipet «Polar Duke» er på kontrakt til samme befrakter. Dette skipet ble ombygget ved GMC i Stavanger for cirka ett år siden. Certepartiet for «POLAR DUCHESS» var faktisk en opsjon i forbindelse med den avtalen som måtte utøves innen 1. november 2011. De to nybyggene ble i sin tid oppgitt å ha kostet ca. 850 millioner kroner totalt basis levering fra det spanske verftet.

Dolphin hadde forøvrig tidligere innebfraktet to Artemis Shipping kontrollerte fartøyer etter en avtale mellom SpareBank 1 SR-Bank og Bergen Oilfield Services.

Dolphin Geophysical tilbyr et fullverdig spekter av geofysiske tjenester, inkludert kontraktseismikk, multiklient seismikk og prosessering av seismiske data gjennom sine strategiske partnerskap.

Ombyggingskontrakten hadde for Bergen Group BMV en verdi på ca. 17 millioner kroner og dekket installasjon av nytt seismikkutstyr, samt omarrangering av eksisterende seismikkutstyr ombord.

M/S «POLAR DUCHESS» fører Kypros flagg og har DNV klasse ✠1A1, COMF-V(2), HELDK-SH, RP, E0, NAUT-AW, VIBR, TMON og følgende hoveddata:

Lengde o.a. 106,80 m
Lengde b.p.p.
92,10 m
Bredde 19,20 m
Draft 6,50 m
GT
7142
DW
2.978 t
Bollard pull
ca. 210 t
IMO 9378216

Tankkapasitetene er 1810 m3 fuel, 173 m3 ferskvann og 1140 m3 vannballast.

Maskineri

Skipet har MAN Diesel & Turbo hovedmaskineri med 2 x 9L32/40 dieselmotorer hver på 4500 kW og 2 x 6L32/40 motorer hver på 3000 kW. Disse er koblet til to RRM CCP/OD-70F-102XFS/4E-3900 propellanlegg via to Navilus GVQII 1250 reduksjonsgear. De to styremaskinene er type Tenfjord som opererer Hinze ror.

Thrusterutrustningen omfatter en RRM TT 2400 DNP CP på 1200 kW, en TT 1650 DNP CP på 750 kW og en RRM UL2001 på 1500 kW.

Til strømforsyning har fartøyet fire Leroy Somer akselgeneratorer, et Mitsubishi S12R havneaggregat og MAN Diesel & Turbo LIAG/MAN nødaggregat. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra AS Norco Oslo.

Diverse

Helidekk er integrert i skroget. Streamer type er Sercel SSAS Sentinel, seismisk kabel konfigurasjon er 12 x 9000 m og navigasjonssystem er type ORCA. Streamer kompass er type Digicourse 5011/Nautilus acoustics.

Blant redningsutstyret ombord er en Springer MP 741 fra Maritime Partner og arbeidsbåt fra Jemar Norpower. Medi 3 har levert det medisinske utstyret til skipet.

Skipet har totalintegrert brosystem med seismikk-tracking levert av Marine Technologies LLC. Høglund Marine Automation har levert IACS/PMS/Seismic computer control system.

Skipet er innredet med 45 lugarer og 60 køyer.

Bergen Group BMV AS bygger tre beredskapsfartøyer for Atlantic Offshore Management (tidl. Sartor Offshore) som skal leveres fortløpende en i hvert kvartal fra 3. kvartal 2012.