M/S «PONT D'YEU»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fjellstrand AS, Omastrand har overlevert FlyingCat 46 designet M/S «PONT D'YEU» til Departement de la Vendée, Direction des actions Départementales, Service des Transport, La Roche-sur-Yon i Frankrike. Overleveringen fant sted 5. desember, og nybygget var byggenummer 1673 fra Fjellstrand.

Da kontrakten ble inngått i slutten av august 2004, inkluderte den en opsjon, og verdien for begge var Euro 19,2 millioner. Konkurransen er naturligvis hard for slike internasjonale bestillinger, og kontrakten ble vunnet basert på en samlet vurdering av pris og kvalitet med spesiell vekt på passasjerkomfort og sikkerhet.

FlyingCat 46 tilhører den nye generasjon hurtigbåter fra Fjellstrand og har kapasitet for 439 passasjerer, samt stor lukket garasje som rommer seks biler eller 22 containere for last og sykler.

M/S «PONT D'YEU» skal trafikkere ruten mellom Port Fromentine på fastlandet og Port Joinville på øyen Ile d'Yeu. Turen over til "Guds øy" tar cirka 30 minutter, og ruten opereres av Compagnie-Yeu-Continent.

Katamaranen fører fransk flagg, er klasset i Bureau Veritas og er bygget til IMO HSC Code 2000, Category B regler.

Fartøyet har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
45,50 m
Bredde p. sp.
11,20 m
Draft
1,50 m
Dwt
67
Passasjer kap.
439
Bilkap.
6

Tankene har kapasitet for 16.000 liter brennolje og 1500 liter ferskvann.

Maskineri
Fremdriften besørges av fire Cummins KTA 50-M2 dieselmotorer hver med ytelse på 1399 kW som driver fire Kamewa 63 SII vannjet anlegg via fire ZF 4650 reduksjonsgear. Service speed er cirka 32 knop ved 85% MCR.

To Cummins CMA 150/50 hjelpemotorer sørger for strøm ombord.

Pumpeutrustningen er fra ABS og Grundfors Pumper og separatorer fra Facet. Brannisoleringen er foretatt med Kaefer Light weight system, og Novenco har levert ventilasjonsanlegg. Alf Lea & Co. Brannvern har levert slukkeanlegg og Marine Contracting International sprinkleranlegg.

Dekk/innredning
Båten er utstyrt med stabilisatorsystemet Fjellstrand MDS som gir komfortabel overfart for passasjerene selv i høy sjø. Redningsutstyret innbefatter Zodiac MES evakueringssystem for 150 personer og Zodiac rescue båt i Mjosundet davit.

Colt Industrier har levert vinduer og lysventiler, og Mjosundet har supplert ankervinsj. Ankerutrustning kommer fra Sotra Marine Produkter, og Hiro Stairlift har levert heis til hurtigbåten. Båten er for øvrig ikke utstyrt med kafeteria eller bysse.

Passasjerstolene er en leveranse fra West Mekan og er av type WM 1000, mens Norac Baggerød har stått for innredningsdørene. Vakuumtoalett systemet kommer fra Ahlsell. Styrehusstoler er type NorSap 1500, og de elektriske arbeidene er utført av Maritim Elektro AS.

Elektronikk
Maritime Elektro AS har også hatt ansvaret for elektroniske installasjoner. Utstyret inkluderer Furuno FAR-2117 og FAR-2137S radarer, Skipper GDS-101 ekkolodd, Night Navigator 8540 Night Vision system, Anschütz Std. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, C. Plath kompass, Ben Anthea logg, Furuno GP-90 DGPS, Furuno FA-100 AIS, Rutter VDR 100-G2, Furuno NX-500 navtex, Tron 40S og 45X nødpeilesendere, Tron SART radartransponder, Furuno FM -8500 VHF, Jotron TR 20 GMDSS VHF og Zenitel PA system.

*

Så vidt vites er ikke opsjonen erklært ennå for søsterskipet til «PONT D'YEU». Fjellstrand AS markedsfører derfor nå denne båten med bnr. 1674 for levering sommeren 2006.