M/S «RAMFORM TITAN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Mitsubishi HI
Kontrakten for to Ramform W-class (ble senere til Titan-class) nybygg, med rederiets opsjon på ytterligere to, ble inngått i februar 2011. Prisen per skip ble oppgitt til ca. US$ 250 millioner inkludert seismikkpakke. Begrunnelsen for kontraheringen var behovet for ekspansjon og fornyelse av flåten. I april 2012 ble partene enige om forlengelse av tidspunktet for utøvelse av opsjonene med seks måneder. Så, i oktober samme år erklærte PGS opsjonene for skip nr. tre og fire som skal leveres fra Mitsubishi HI i 2015.
Omtrent samtidig inngikk Petroleum Geo-Services, gjennom to datterselskaper, en låneavtale på totalt $250 millioner som finansiering av to Ramform Titan-klasse nybygg ved Mitsuishi HI i Japan. Långivere er Japan Bank for International Cooperation og Sumitomo Mitsui Banking Corporation. Lånets løpetid er 12 år fra leveringstidspunktet. Halve lånet har fast rente, og forventet rente ble oppgitt til ca. 2,3 prosent p.a.
M/S «RAMFORM TITAN»
Designet er basert på nåværende Ramform flåte (siste omtale i SKIPSREVYEN var «Ramform Sterling» i nr. 4/2009 bygget ved STX Langsten), men med forbedringer på flere områder. Skipet (og søsterskipene) vil styrke PGS’ ledende posisjon innen High Density segmentet. Dette drives av dypvanns letevirksomhet innen komplekse områder som Brasil, Vest-Afrika og Mexico Gulfen. GeoStreamer teknologien åpner også opp nye markeder i modne bassenger slik som Nordsjøen.
Det brukes store ord for å beskrive seismikkskipets egenskaper; sikkerhet, effektivitet, produktivitet, kraft, verdens bredeste ved vannlinjen etc. I den forbindelse: akterparten/hekken måler hele 70 meters bredde – til sammenligning vil den nye Panama-kanalen bli max. 55 m i bredde (mot dagens 32,2 m).
Skipet har 24 streamer reels med kapasitet for 12 km streams. Skipet kan ha over 6.000 tonn med drivstoff og utstyr ombord, og vil typisk slepe et nettverk med flere hundretusen sensorer over et 12 km2 stort område, tilsvarende 1500 fotballbaner. Skipets GT er på hele 20637.
Skipet skal operere i Nordsjøen denne første sesongen på 3D MultiClient prosjekter, og rederiet forventer seg at fartøyet vil sette nye rekorder for operasjonell effektivitet. Når det gjelder sistnevnte, kan hun operere hele 7,5 år mellom tørrdokkingene (mot vanligvis 5 år).
Skipets registrerte eier er PGS Titan AS, og fartøyet seiler under Bahamas flagg med Nassau som hjemstedshavn. «RAMFORM TITAN» er bygget til DNV klasse med notasjonene ✠1A1, ICE-C, SPS, COMF-V(3)C(3), HELDK, RP, E0, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, VIBR, BIS, TMON og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 104,20 m |
Bredde største | 70,00 m |
Draft | 6,40 m |
GT | 20637 |
Dw |
ca. 7.351 t |
NT |
6192 |
Streamers (antall) |
24 |
IMO nr. |
9629885 |