M/S «RAMFORM TITAN»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det første skipet i Petroleum Geo-Services’ 5. generasjon nybyggserie ble overlevert fra Mitsubishi Heavy Industries Ltd. Nagasaki Shipyard & Machinery Works i Japan til rederiet den 26. april 2013 som verftets byggenummer 2291. Skipet er designet for fullt ut å kunne bruke PGS’ GeoStreamer acquisition teknologi.

Mitsubishi HI

Kontrakten for to Ramform W-class (ble senere til Titan-class) nybygg, med rederiets opsjon på ytterligere to, ble inngått i februar 2011. Prisen per skip ble oppgitt til ca. US$ 250 millioner inkludert seismikkpakke. Begrunnelsen for kontraheringen var behovet for ekspansjon og fornyelse av flåten. I april 2012 ble partene enige om forlengelse av tidspunktet for utøvelse av opsjonene med seks måneder. Så, i oktober samme år erklærte PGS opsjonene for skip nr. tre og fire som skal leveres fra Mitsubishi HI i 2015.

Omtrent samtidig inngikk Petroleum Geo-Services, gjennom to datterselskaper, en låneavtale på totalt $250 millioner som finansiering av to Ramform Titan-klasse nybygg ved Mitsuishi HI i Japan. Långivere er Japan Bank for International Cooperation og Sumitomo Mitsui Banking Corporation. Lånets løpetid er 12 år fra leveringstidspunktet. Halve lånet har fast rente, og forventet rente ble oppgitt til ca. 2,3 prosent p.a.

M/S «RAMFORM TITAN»

Designet er basert på nåværende Ramform flåte (siste omtale i SKIPSREVYEN var «Ramform Sterling» i nr. 4/2009 bygget ved STX Langsten), men med forbedringer på flere områder. Skipet (og søsterskipene) vil styrke PGS’ ledende posisjon innen High Density segmentet. Dette drives av dypvanns letevirksomhet innen komplekse områder som Brasil, Vest-Afrika og Mexico Gulfen. GeoStreamer teknologien åpner også opp nye markeder i modne bassenger slik som Nordsjøen.

Det brukes store ord for å beskrive seismikkskipets egenskaper; sikkerhet, effektivitet, produktivitet, kraft, verdens bredeste ved vannlinjen etc. I den forbindelse: akterparten/hekken måler hele 70 meters bredde – til sammenligning vil den nye Panama-kanalen bli max. 55 m i bredde (mot dagens 32,2 m).

Skipet har 24 streamer reels med kapasitet for 12 km streams. Skipet kan ha over 6.000 tonn med drivstoff og utstyr ombord, og vil typisk slepe et nettverk med flere hundretusen sensorer over et 12 km2 stort område, tilsvarende 1500 fotballbaner. Skipets GT er på hele 20637.

Skipet skal operere i Nordsjøen denne første sesongen på 3D MultiClient prosjekter, og rederiet forventer seg at fartøyet vil sette nye rekorder for operasjonell effektivitet. Når det gjelder sistnevnte, kan hun operere hele 7,5 år mellom tørrdokkingene (mot vanligvis 5 år).

Skipets registrerte eier er PGS Titan AS, og fartøyet seiler under Bahamas flagg med Nassau som hjemstedshavn. «RAMFORM TITAN» er bygget til DNV klasse med notasjonene ✠1A1, ICE-C, SPS, COMF-V(3)C(3), HELDK, RP, E0, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, VIBR, BIS, TMON og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 104,20 m
Bredde største 70,00 m
Draft 6,40 m
GT 20637
Dw
ca. 7.351 t
NT
6192
Streamers (antall)
24
IMO nr.
9629885

Maskineri
ABB har levert komplett system for kraftdistribusjon og elektrisk fremdriftssystem, inkludert mellomspenningstavler, kraftstyringssystem, generatorer, transformatorer, frekvensomformere og motorer. Systemene vil bety pålitelig strømforsyning og energieffektiv fremdrift. Av hensyn til seismikkskytingen trenger denne typen fartøyer stillegående fremdrift, noe den får gjennom ABBs diesel-elektriske fremdriftssystem som både er støysvakt og gir mindre vibrasjoner enn tradisjonell mekanisk fremdrift.
De seks hovedmotorene er av type Wärtsilä W8L32 hver med ytelse på 3820 kW. De tre propellanleggene er type ABB AMZ 120WV12 LSF (variable pitch propellers) hver med ytelse på 6000 kW. Skipet er fullt operasjonelt med bare to av de tre propellene, f. eks. i forbindelse med vedlikehold ombord. Redundans betyr her separerte maskinrom, og kraftgenerering og hjelpesystemene er også helt separate. Høglund Marine Automation har levert IAS, PMS og SEEMP (Ship Energy Management Plan) systemene.
Aeron har levert HVAC-løsningene for nybygget, og dette var selskapets første leveranse til Japan. Allweiler har levert pumper, og separatorer kommer fra Alfa Laval. Ballast Water Treatment System kommer fra Optimarin.
Brannsikkerhetsmessig har Danfoss-Sauer levert et skumsystem, og branndetektorer er fra Salwico Semco.
Innredning
M/S «RAMFORM TITAN» er innredet med 60 enkelt- og 10 dobbeltlugarer. Det er en 225 m2 sportshall ombord i tillegg til andre aktivitetsmuligheter. Ekornes har hatt møbelleveransen, og bysseutstyr er av Beha fabrikat. Delitek har supplert comprimator.
Elektronikk
Kongsberg Maritime har levert såkalt “Full Picture”, inkludert seismikk DP-system og sporingssystem, integrert bro navigasjonssystem inkludert Kongsberg konsoll og styrehusstol, KMX, full thruster kontrollsystem. Kongsbereg Seatex har levert eBird (R) streamer kontroll, Seapathc 330+, HMS 100, MRU og Seatrack tail buoy tracking.
Ekkolodd er type Kongsberg EA-600. Av annet utstyr kan nevnes SEA-HAWK SHN X9, X-band og S-band radar, Skipper logg, K Thrust autopilot, 3 x Sperry Navigat X MK1, Starfix XP GPS, HP GPS, og Fugro Seatrack RGPS.
Skip nummer 2 i serien skal leveres fra Mitsubishi HI i andre halvår 2013, og så følger de to siste i 2015, en i hvert halvår.