
M/S «RAVN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten er bygget som en glattdekket enkeltskrogs arbeids- og fôringsbåt med utfallende baug, tverrhekk og skansekledning rundt hele båten. Styrehuset er arrangert forut over maskinrom og er innredet for tre manns besetning.
Dekket er konstruert for å kunne transportere inntil syv tonn med dekkslast, i tillegg til tre tonn i lasterommet.
Kran er plassert i senter akterut, og capstan er på styrbord side aktenfor styrehus.
Båten har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 11,10 m |
Bredde | 4,56 m |
Dybde i riss | 1,62 m |
Brennoljetankene rommer 2500 liter og ferskvannstanken 250 liter.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Sabb Iveco N67MNT M28 dieselmotor som utvikler 230 hk v/2800 o/min. Motoren er via et Sabb HVP65 reduksjonsgear med oversetning 3,82:1 koblet til et Helseth 3H60-925 HS propellanlegg. Gearet er utstyrt med PTO for drift av hydraulikksystem.
Båten har Tenfjord styremaskin og Vetus manøversystem med hydraulisk fjernstyring, levert av William Knudsen AS. Det som er spesielt, er at båten har to ror noe som sammen med baugpropellen på 30 hk fra Petters Marine Hydraulics forbedrer manøvreringsegenskapene. Lense-, spyle- og pantrypumpe er av type Johnson og levert av Leif H. Strøm AS. Waeco Norge AS har stått for leveranse av v.v. bereder og defroster.
Dekk
Både Colt Industrier og Ørnli AS har levert vinduer. Palfinger PK 10000A kranen på 9,5 t/m er fra Bergen Hydraulic AS, og capstan på tre tonn er levert av Rapp Hydema Syd. Hydraulikkpumpe og -komponenter er levert av Kolberg Caspary Lautom AS, og Erling Haug har supplert anker, kjetting og tauverk i tillegg til livbøyer. En hydraulisk høytrykkspyler type HMN HYCAT 210/38 kommer fra Høytrykk Midt-Norge AS. O.S. Solhaug har levert Seematz lyskaster, og malingsproduktene til oppmaling av fartøyet er fra Hempel.
Diverse
I innredningen er benyttet Fibo innredningspaneler, og bysseovn er fra Pyro. Hovedtavle er produsert av O.S. Solhaug, og batterier kommer fra Sønnak AS. Verftet sammen med Elektroteam AS har utført de elektriske installasjonene ombord.
Av elektroniske instrumenter er en kombinert radar, ekkolodd, GPS og kartplotter av type Simrad CA44, autopilot type Simrad AP35 og Simrad RT64H VHF-radio levert av Argon AS, og kompass er levert av Carl Faannessen AS.
Bilradiospesialisten AS har levert CD-radio type Sony.