
M/S «REM COMMANDER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Sist Rem Offshore fikk levert et nybygg fra Kleven var i 2009 med «Rem Viking» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 2/2009. Kleven har som kjent vært fullt opptatt med bygging av skip for Siem Offshore med «Siem Amethyst» som det siste fartøyet i en 10-skips serie.
M/S «REM COMMANDER» er det første av to skip som ble kontrahert i april 2010. Skipet ble sjøsatt den 12. mars.
Fartøyet representerer en ny generasjon miljøvennlige og driftssikre plattform-servicefartøyer, der det er lagt stor vekt på miljø, drivstofføkonomi og lastekapasitet både under og over dekk. Med lett isklasse (ICE C) vil skipet være egnet for nordområdene, og avansert utstyr for oljeoppsamling (OIL REC NOFO 2009) vil gjøre skipet attraktivt i markedet.
Klassenotasjon Clean Design sikrer lave utslipp ved katalysator på motorene, og i tillegg er skipet utrustet med rensesystem for ballastvann – et nytt miljøkrav for denne type fartøy.
Rederiet har inngått befraktningsavtale med Maritime Logistics Services (MLS) for skipet for en fast periode på cirka 900 dager, og med befrakters opsjon på ytterligere 2 x 1 år. MLS er heleiet av NorSea Group.
«REM COMMANDER» er klasset i DNV ✠1A1, Ice C, E0, SF, LFL*, Dynpos AUTR, Comf-V (3), OilRec (NOFO 2009), Standby Vessel, NAUT OSV(A), Clean Design, DK(+) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 85,00 m |
Lengde b.p.p | 77,70 m |
Bredde på spant |
20,00 m |
Dybde i riss h. dk. |
8,60 m |
Dw | ca. 5.000 t |
Lettvekt |
3.047 t |
GT |
4258 |
NT |
1799 |
Dekksareal | ca 975 m2 |
IMO |
9591870 |
Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 950 m3 brennolje, 1000 m3 ferskvann, 2500 m3 vannballast/drill water
Maskineri
Wärtsilä har stått for systemintegrasjon av fremdriftsanlegget med Low Loss Concept og har gitt oppstartassistanse. Leveransene omfatter tavlesystemer (690V/450V/230V) og nødtavle, 4 x W9L20 generatorsett, LLC transformator, frekvensomformere og elektro motorer til tunnel/azimuth og hovedfremdrift. Wärtsilä konsernet har også levert Power Management System og Integrated Automation System.
Fremdriftsmaskineriet består av fire Wärtsilä 9L20 dieselmotorer hver med ytelse på 1580 ekW, fire Alconza generatorer og to RRM AZP 100 FP fremdriftspropeller hver på 2200 kW.
Thrusterutrustningen utgjøres av to Brunvoll thrustere hver på 1000 kW og en Azimuth på 880 kW. Volvo Penta nødaggregatet på 178 ekW er levert av J. Weiberg Gulliksen.
Sperre (2 stk.) og Tamrotor har levert kompressorer, separatorleveransene er fra GEA Westfalia og pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum. Nordic Shipinterior har utført isoleringsarbeidene, og Aeron har levert ventilasjonsanlegget og kjøle-/fryseanlegg med Teknotherm kompressor. Elteco har levert et tank sounding system til skipet, mens Ulmatec har stått for et Pyro heating system. Parat Halvorsen har supplert kjelutrustning.
Brannsikkerhetsmessig har Marioff levert et vanntåke slukkingssystem.
Dekk
Dry bulk anlegget er fra Van Aalst. Norwegian Deck Machinery har hatt leveranser av dekksmaskineri, som tugger vinsjer, fortøyningsvinsjer og capstans. Cargotec Hydramarine har levert to 3 t/13 m kraner til skipet, og ankerutrustning er fra Fossen Shipping. Bohamet har hatt vindusleveransen, og Libra Plast har levert dører.
Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer, og Premator har utført overflatearbeidet. Redningsutstyret består blant annet av DSB redningsflåter levert av Brude Safety og Maritime Partner MOB-båt.
Innredning/diverse
«REM COMMANDER» er innredet for et mannskap på 22 personer. Nordic Shipinterior har utført innredningsoppdraget med Contech paneler på innvendige skott og innredningsdører av samme fabrikat. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, og vaskeriutstyr kommer fra Miele. Pyro har levert incinerator, mens toalettsystemet er fra Jets Vacuum.
Hareid Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene, vært el.teknisk konsulent og har levert brokonsoller. Wärtsilä har produsert hovedtavle og IAS-systemet. DP-anlegget K-POS DP-21 kommer fra Kongsberg Maritime. Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord er levert av HG Marine Electronics.
❊
Kleven Maritime AS skal levere bnr. 345 til Rem Offshore i september, bnr. 340 til Olympic Shipping i november og bnr. 343 av NVC 368 design til Prestfjord i desember. I januar 2012 følger bnr. 349 som bygges for Olympic Shipping, bnr. 346 til Eidesvik Offshore i mars og bnr. 350 til Olympic Shipping i juni. Eidesvik har en opsjon på et VS 489 LNG design for levering i september 2012. Olympic Shipping har bestilt nok et nybygg av MT 6015 design for levering i november samme år. Kleven Maritime/Myklebust Verft skal så levere et seismikk fartøy av ST 324 CD design til Sanco Shipping i mai 2013, – en ordre der rederiet også har en opsjon.