M/S «REM FORTUNE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rem Offshore ASA v/Rem Ship AS tok levering av M/S «REM FORTUNE» fra Kleven Verft AS, Ulsteinvik den 16. mai 2013 som verftets byggenummer 360. Nybygget ble døpt ved verftskaien med June Wågsholm Rooney som gudmor. Skipet er bygget etter VS 485 MKIII design.

Skipet ble innkjøpt fra Kleven i begynnelsen av april, antageligvis på basis av at Rem Offshore sikret seg en befraktningsavtale for skipet med Conoco med varighet på to år, pluss noen befrakters opsjoner på forlengelse. Så vidt vites hadde Kleven igangsatt byggingen av dette fartøyet på spekulasjon.

Rederiet er godt kjent med skipstypen etter overtakelsene av «Rem Fortress» og «Rem Commander» selv om disse var MKII av designen. Disse ble omtalt i SKIPSREVYEN i nr. 5/2011 henholdsvis nr. 4/2011.

I fjor vår ble for øvrig forrige «Rem Fortune» bygget i 2010 solgt til utlandet. Men første “Rem Fortune” fra Kleven kom allerede i 2006. Siden den tid har verftet bygget hele 14 skip for rederiet, og ytterligere et par er i ordre.

M/S «REM FORTUNE»

MKIII er en videreutvikling av designen med skroglinjer optimalisert for redusert drivstofforbruk. Overbygget har også vært gjenstand for fornyelse.

Dette er det første skipet med Conning Information Display system fra Kleven Maritime Technology. Systemet viser skipets vitale data for blant annet fremdrift og bevegelsesmønster. Av nye funksjoner kan nevnes at roterende bevegelser som for eksempel propell- og vindretning viser historiske bevegelsesmønstre.

Skipet har DNV klasse ✠1A1, Ice C, Dynpos AUTR, Clean Design, E0, NAUT OSV(A), Comf-V (3) C(3), SF, LFL*, Standby Vessel, DK(+). Fartøyet har NOR flagg og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 85,60 m
Lengde b.p.p 77,70 m
Bredde på spant
20,00 m
Dybde i riss h. dk.
8,60 m
Dw
ca. 4.900 t
Lettvekt ca. 3.060 t
GT 4400
Dekksareal
ca. 1000 m2
IMO nr.
9683659

Tankkapasitetene er 990 m3 brennolje, 1007 m3 ferskvann og 2470 m3 vannballast/drill water.

Maskineri

Det dieselelektriske fremdriftsanlegget er fra Wärtsila med fire Wärtsilä 9L20 dieselmotorer hver med ytelse på 1975 kW og to Steerprop 35CRP propeller hver med ytelse på 2450 kW. Wärtsila leveransene innbefatter integrert automasjonssystem.

Thrusterutrustningen utgjøres av to Brunvoll thrustere hver på 1000 kW og en Azimuth på 880 kW. Nødaggregatet har en Volvo Penta motor på 196 ekW.

Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Westfalia har levert separatorer og Sperre har stått for kompressorene. Aeron har levert ventilasjonsanlegget og kjøle-/fryseanlegg. Parat Halvorsen har supplert kjelutrustning. H+H har levert SCR systemet for NOx reduksjon.

Norla Marine har utført isoleringsarbeidene i maskinrommet, og brannsikkerheten er ivaretatt med et slukkingssystem fra Autronica Fire and Security.

Dekk/diverse

Norwegian Deck Machinery har levert dekksmaskineri, og TTS har tatt seg av leveransen av en 3t/18m kran. Ankerutrustning er fra Sotra Marine Produkter, og dry bulk anlegget kommer fra Van Aalst.

Bohamet har hatt vindusleveransen, Libra Plast har levert utvendige dører og vanntette skyvedører er fra IMS. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer, og MOB-båt er fra Mare Safety.

«REM FORTUNE» er innredet for et mannskap på 22 personer. Norla Marine har utført innredningsoppdraget. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, mens toalettsystemet er fra EVAC. Ulmatec Pyro har supplert incinerator.

Hareide Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene og HG Marine Electronics har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret til fartøyet. DP-anlegget K-Pos DP-21 kommer fra Kongsberg Maritime.

Fremover skal Kleven levere bnr. 362 til Olympic Shipping i 3. kvartal, bnr. 361 til Ugland Offshore i januar 2014, bnr. 364 til Rem Offshore i mai, bnr. 365 til Eidesvik i juni, bnr. 356 til Remøy Shipping i september og et Expedition Support skip i desember samme år.