M/S «REM INSTALLER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rem Installer AS overtok konstruksjons- og subsea fartøyet M/S «REM INSTALLER» fra Kleven Verft AS, Ulsteinvik den 1. juli 2013 som byggenummer 359 fra verftet. Skipet er av MT 6022 design og er arrangert med innredning for 110 personer. Skipet ble døpt av Erna Solberg.

Da kontrakten ble inngått for vel et år siden, ble prisen for nybygget oppgitt til cirka NOK 550 millioner. Rederiet har gode erfaringer med «Rem Forza» som er av samme type bygget i 2008 og omtalt i Skipsrevyen nr. 5/2008. Det skipet kostet ca. NOK 400 millioner.

I januar i år inngikk rederiet en befraktningsavtale for «REM INSTALLER» med et internasjonalt subsea selskap for nybygget. Avtalen er for 3 år fast med befrakters opsjon til å endre perioden til 5 år før oppstart av kontrakten. I skrivende stund vites ikke om denne opsjonen er erklært.

At Rem Offshore satser på denne sektoren, bekreftes av kontraheringen tidligere i år av et lignende skip, men enda større, ved Kleven for levering i 2014. Prisen er ca. NOK 580 millioner. Dette blir det femte store konstruksjonsskipet som Kleven Verft bygger for Rem Offshore.

M/S «REM INSTALLER»

Skipet er bygget til klasse i DNV ✠1A1, E0, SF, DYNPOS-AUTR, CLEAN DESIGN, COMF-V (3), HELDK-SH, SPS, ICE-C, LFL*, NAUT-OSV(A), DK(+) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 107,60 m
Lengde b.p.p.
100,45 m
Bredde på spant 22,00 m
Dybde i riss h.dk 9,00 m
GT 7403
DW ca. 6.400 t
Draft max.
7,05 m
Dekksareal
ca. 1170 m2
IMO
9661170

Tankkapasitetene er 1464 m3 for brennolje, 1197 m3 ferskvann og 3636 m3 vannballast (alle tall “cirka”).

Maskineri

Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem levert av ABB bestående av fem CAT 3516TAC dieselmotorer, hver med ytelse på 2250 kW, og en type 3512TAC på 1700 ekW, ABB generatorer og RRM 2 x AZP 120 FP fremdriftspropeller hver på 3250 ekW. Nødaggregatet drives av en Volvo Penta motor på 390 ekW.

Max speed er ca. 15 knop og økonomisk fart ca. 11/12 knop. Drivstofforbruket er ca. 32/35 m3 ved max. speed og ca. 18 m3 ved 12 knop (per 24 timer). Ved DP operasjon er forbruket ca. 8 m3.

HG Marine Electronics har levert hovedtavle, og IAS systemet er fra Kongsberg Maritime type K-Chief 700.

Videre er skipet utrustet med to RRM TT 2400FP sidethrustere hver på 1500 ekW og en UL 1411 på 1200 ekW.

Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval og RWO. Aeron har levert ventilasjonsanlegget og proviant kjøle-/fryseanlegget sammen med Teknotherm. Ulmatec Pyro har levert kjelutrustning, og isoleringsarbeidet er utført av Norla Marine.

Autronica Fire and Security har hatt leveransen av brannslukkingsutstyr.

Dekk

Kranleveransene er fra TTS; en offshorekran på 250t/12m som kan løfte 250 tonn ned til 650 m dyp, eller 135 tonn til 3000 m dyp, videre en kran på 65t/36m og 2 x 5t/18m. Dekksmaskineri leveransen er fra Norwegian Deck Machinery. Marine Aluminium har levert helidekk, og TTS har stått for porter for ROV. Det er to beskyttede ROV hangars ombord. Ankerutrustning er fra Sotra Marine Produkter.

Bohamet har levert vinduer, utvendige dører kommer fra Libra Plast og vanntette skyvedører er fra IMS. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av nybygget.

Redningsutstyret består blant annet av 4 x Umoe Schat Harding KISS 700C 50 personers livbåter, Weedo 700 MOB-båt fra Maritime Partner og 2 x 30 personers redningsflåter.

Innredning

M/S «REM INSTALLER» er innredet med lugarkapasitet for 110 personer fordelt på 28 enkeltlugarer og 41 doble, og innredningsarbeidene er utført av Norla Marine. Miele har levert vaskeriutstyr, i byssen er det Beha utrustning og Jets har levert toalettanlegget. Incinerator er en Ulmatec Pyro leveranse. Hareid Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene.

Elektronikk

HG Marine Electronics har levert og installert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord omfattende L3 Nacos Platinum X og S-band radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, 2 x Furuno GP-150 GPS, 3 x Sperry gyrokompass, L3 Nacos Platinum autopilot, L3 Nacos Platinum ECDIS, L3 VDR SAM 4350, Furuno NX-700 navtex, Furuno FA-150 AIS, Sailor 6300 radiostasjon, 2 x Sailor RT 6222, 3 x RT 6210 VHF, 3 x Motorola GP 380 UHF, 3 x GP 360 UHF, Tron 40S Epirb og Tron SART.

Kongsberg Maritime har levert DP-anlegget K-Pos DP 22. Intercom-systemet er fra Vingtor/Zenitel, og SeaTel har supplert antenner.

Fremover skal Kleven levere bnr. 362 til Olympic Shipping i 3. kvartal, bnr. 361 til Ugland Offshore i januar 2014, bnr. 364 til Rem Offshore i mai, bnr. 365 til Eidesvik i juni, bnr. 356 til Remøy Shipping i september og et Expedition Support skip i desember samme år.