M/S «REM LEADER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

REM Leader AS med Rem Maritime AS, Fosnavåg som manager overtok M/S «REM LEADER» den 3. januar 2013 fra Kleven Verft AS som verftets byggenummer 354. Nybygget er av VS 499 PSV LNG design og ble døpt av Kjersti Kleven, styreleder i Kleven konsernet.

«REM LEADER» startet sin virksomhet med charter til Lundin Norway for arbeid med fem eller seks brønner som i varighet estimeres til ca. 500 dager. Befrakter har opsjoner for ytterligere tre brønner.

Kontrakten for dette nybygget ble skrevet i mai 2011. Rem Offshore og Kleven har et langvarig forhold. Per begynnelsen av februar innebærer det at det er blitt kontrahert totalt 16 offshore fartøyer, og i tillegg kommer noen fiskebåter. Så nylig som den 4. februar ble nok en nybygningskontrakt inngått mellom partene for et OSCV skip til kontraktspris på cirka NOK 580 millioner. Dette innebar at Klevens ordrebok økte til 14 enheter med total verdi på 7,4 milliarder kroner.

Dual-fuel systemet fra Wärtsilä betyr at maskineriet kan kjøres på tungolje, marine diesel olje eller gass. De miljøvennlige LNG dual-fuel motorene sikrer lave utslipp av NOx og reduserte CO2 utslipp.

I forbindelse med inngåelsen av kontrakten med Wärtsilä uttalte Tor Henning Vestbøstad, Sales Manager, Wärtsilä Ship Design: – The integrated solution, utilizing Wärtsilä’s dual-fuel engines and Low Loss Concept, means that the customer will have the highest possible redundancy and reliability and a highly efficient vessel, for operation in all conditions. The energy efficiency, cargo capacity and overall performance are all outstanding.

Wärtsilä DF motorene skifter automatisk til diesel modus uten tap av fart eller krafttilførsel. Cryo har levert LNG-tank systemet.

Nordea har vært delaktig i finansieringen i form av byggelån, mens Sparebanken Møre nå er panthaver. Metizoft har utført arbeidet i forbindelse med Green Passport.

M/S «REM LEADER» fører NOR flagg og har klasse i DNV klasse med notasjonene ✠1A1, ICE-C, Supply Vessel, SF, DYNPOS-AUTR, E0, GAS FUELLED, CLEAN DESIGN, LFL*, COMF-V(3)C(3), OILREC (NOFO 2009), NAUT-OSV(A), Standby Vessel(S), DK(+), HL(2.8).

M/S «REM LEADER»

Hoveddata:

Lengde o.a. 89,60 m
Lengde b.p.p 79,20 m
Bredde på spant 21,00 m
Dybde i riss til h.dk 9,60 m
Dw v/7,9m draft
ca. 6.413 t
GT
5335
NT
1914
Dekksap.
ca. 3.400 t
Dekksareal 1020 m2
IMO 9627772

Dieselolje kapasitet er 1098 m3, LNG kap. 220 m3, ferskvann 1037 m3, vannballast / drillwater 2533 m3, dry bulk 300 m3 pg ORO 1883 m3.

Maskineri

Som allerede nevnt, er maskineriet et dual-fuel system fra Wärtsilä som omfatter 2 x 6L34DF motorer hver med ytelse 2610 kW og 2 x 6L20DF hver på 1056 kW. Wärtsilä leveransene omfatter også integrert automasjons- og power management system. Fremdriftspropellene er to Steerprop SP 35 CRP hver med ytelse på 2450 kW.

Nødaggregatet fra J. Weiberg Gulliksen er av Volvo Penta fabrikat på 350 kW. Skipet er utrustet med Brunvoll sidethrustere, 1 x AR-63-LNC 1650 på 880 kW og 2 x FU-74-LTC-2000 hver på 1000 kW.

Castrol har levert smøreolje til skipet, og gass som drivstoff leveres av Gasnor. Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor er leverandører av kompressorer mens separatorene er fra Alfa Laval.

Ventilasjonsanlegget kommer fra Novenco, og kjelutrustningen er fra Parat Halvorsen. Kuldepartner har stått for proviant kuldeanlegg, og Kaimann Nordic har utført isoleringsarbeidene ombord. Sanitæranlegget er en Ahlsell Norge leveranse. Hydra Pipe og Mento har levert hydraulikk for rør og kuplinger. Flowmeter kommer fra AM Instrumentering, og vedlikeholdssystemet er fra Tero Marine. UV-filter er fra Filtra.

Wilhelmsen Technical Solutions har levert nitrogengenerator, og brannslukkingssystemet er fra Marioff.

Dekk/innredning

Adria Winch har levert dekksmaskineri, og to kraner, hver med kapasitet på 5t/15m, er fra Cargotec. Wynn har supplert vindusviskere, IMS har forestått vanntette skyvedører mens ankerutrustningen kommer fra G.J. Wortelboer jr. BV. Varde / Seasafe har supplert fortøyningsutstyr. Libra Plast har levert utvendige dører til skipet, og både lyskastere og lanterner er Tranberg leveranser. Tredekk utvendig er levert av Bøfjorden Sag.

I redningsutstyret inngår redningsflåter fra Brude Safety og MOB-båt m/davit fra Mare Safety. Diverse hospitalutstyr kommer fra Medi 3.

M/S «REM LEADER» har innredning for 24 personer. Styrehusstolene er fra NorSap, og Ekornes har stått for møblene ombord. Mare Safety har levert vaskeriutstyr samt bysseutstyr av Beha fabrikat, og toalettsystemet er fra Jets.

Hareid Elektriske Teknikk har levert og installert det elektriske anlegget, mens HG Marine Electronics (Hareid Group) har tatt seg av det elektroniske utstyret. K-POS DP-22 anlegget er en Kongsberg Maritime leveranse.

Fremover skal Kleven Verft levere bnr. 357 til Myklebusthaug Offshore i mars, bnr. 360 i mai, bnr. 359 i juni til Rem Offshore og bnr. 362 til Olympic Shipping i 3. kvartal 2013. I 2014 skal bnr. 361 leveres til Ugland Offshore i januar, bnr. 364 til Rem Offshore i mai, bnr. 365 til Eidesvik i juni og bnr. 356 til Remøy Shipping i september.