
M/S «REM OCEAN»
– OSCV fra Kleven Verft
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Rem Ship AS overtok konstruksjons- og subsea fartøyet M/S «REM OCEAN» fra Kleven Verft AS, Ulsteinvik den 5. mars 2014 som verftets byggenummer 352. Skipet er av MT 6022 design, og kontrakten til pris cirka 600 millioner kroner ble inngått i november 2012.
Omtrent samtidig arrangerte rederiet med beskjeftigelse for fartøyet med DeepOcean for en periode på cirka åtte år, pluss årlige opsjoner for totalt fem år. Verdien for den faste delen av kontrakten ble oppgitt til cirka en milliard kroner. Dette var det 11. MT-Design som rederihet kontraherte, noe som forteller en god del om forholdet mellom rederi og designer.
M/S «REM OCEAN»
Skipet er bygget til klasse i DNV ✠1A1, ICE-C, SF, COMF-V(3)C(3), HELDK-S, DEICE, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, DK(+). Fartøyet fører NOR flagg med Fosnavåg som registreringshavn. Metizoft har sørget for Green Passport sertifisering.
Hoveddata:
Lengde o.a. | 107,60 m |
Lengde b.p.p | 100,45 m |
Bredde på spant | 22,00 m |
Dybde i riss h.dk. | 9,00 m |
GT | 7885 |
NT | 2365 |
DW | ca. 5.520 t |
Dekksareal | ca. 1170 m2 |
IMO nr. | 9678939 |
Tankkapasitetene er 1450 m3 for brennolje, 1200 m3 ferskvann og 4400 m3 vannballast (alle tall “cirka”).
Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem levert av ABB bestående av fem CAT 3516C dieselmotorer hver med ytelse 2230 ekW og en hjelpemotor type 3512C på 1700 ekW og RRM 2 x AZP 120 CP fremdriftspropeller hver på 3500 kW. IAS systemet er fra Kongsberg Maritime. Nødaggregatet drives av en Volvo Penta D16 motor, levert av J. Weiberg Gulliksen.
Videre er skipet utrustet med to RRM TT 2400FP sidethrustere hver på 1500 ekW og en UL 1411 azimuth på 1200 ekW.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum som også har levert anti-heeling system og BWTS. Sperre og Tamrotor har levert kompressorer, og separatorer er fra Alfa Laval og RWO. Alfa Laval Nordic har stått for ferskvannsgenerator. Aeron har levert ventilasjonsanlegget og proviant kjøle-/fryseanlegget sammen med Teknotherm. Ulmatec Pyro har supplert kjelutrustning. AM Instrumentering har levert flowmeter, og vedlikeholdssystem kommer fra Tero Marine. UV filter er fra Filtra, og sanitærutstyr kommer fra Ahlsell. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Autronica Fire and Security har hatt leveransen av brannslukkingssystem.
[gallery columns="2" ids="12158,12159,12160,12161"]
Dekk
Marine Aluminium har levert helidekk. TTS har levert en offshorekran på 150t/12,5m og to dekkskraner. Dekksmaskineri leveransen er fra Norwegian Deck Machinery, og Undertun Industrier har supplert landgang. Ankerutrustning er fra Fossen Shipping, og PMC Servi Technics har levert hydraulikk.
Sideluker og roller gate for ROV hangar er fremskaffet av Ulmatec Stromek, mens Hytek har supplert kran for samme hangar.
Bohamet har levert vinduer, utvendige dører kommer fra Libra-Plast og vanntette skyvedører er fra IMS. MPE Cathodic har levert ICCP (impressed current cathodic protection system) og ICAF (impressed current anti-fouling system).
I redningsutstyret inngår livbåter fra Harding Safety, MOB-båt fra Maritime Partner og sikkerhetsutstyr fra Survitec.
Diverse
M/S «REM OCEAN» er innredet med lugarkapasitet for 110 personer fordelt på 28 enkeltlugarer og 41 doble. Styrehusstoler kommer fra Alu Design & Services. Mare Safety har levert bysseutstyr, og Jets har supplert toalettanlegget. Incinerator er en Ulmatec Pyro leveranse. Hareid Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene. HG Marine Electronics har levert og installert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord.
----
Kleven Verft skal levere bnr. 356, en PSV til Remøy Shipping i september, bnr. 364, et konstruksjonsskip til Rem Offshore i mai, bnr. 365, en OCV til Eidesvik i august, bnr. 366, et Expedition Support skip til anonym reder i desember, bnr. 371, et IMR skip til Olympic i mai 2015, bnr. 373, en OCV til Østensjø i mars 2016 og bnr. 374, en PSV til Rem Offshore i 2. kvartal 2015.