
M/S «REM ODIN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Prisen for skipet har vært rapportert som rundt NOK 300 millioner. Nybygget entrer et spot marked som har vært svært sterkt i flere måneder med dagrater langt over GBP 100.000 på topp. Imidlertid ble skipet rapportert sluttet i begynnelsen av desember til NOK 250.000 per dag med StatoilHydro som befrakter.
M/S «REM ODIN» har DNV klasse ✠1A1, TUG, Supply Vessel, E0, SF, Dynpos AUTR, Comf-V(3), Ice C, Oil Rec og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 78,30 m |
Lengde b.p.p. | 68,20 m |
Bredde største | 17,20 m |
Dybde i riss | 8,30 m |
Draft | ca. 7,00 m |
Dwt | ca. 3.060 |
Dekksareal | ca. 510 m2 |
GT | ca. 3107 |
NT | ca. 1051 |
IMO | 9396593 |
Tankkapasitetene er 1000 m3 brennolje, 1000 m3 ferskvann, 700 m3 vannballast, 700 m3 drill water, 530 m3 liquid mud, 400 m3 brine og 500 m3 base oil/glycol/fuel oil. Dry bulk kapasiteten er 230 m3 fordelt på fire tanker.
Maskineri
Fremdriften besørges av to Bergen B32:40 V12P dieselmotorer, hver med ytelse 6000 kW som driver to Kamewa Ulstein propellanlegg via to reduksjonsgear av samme fabrikat. Bollard pull er på ca. 190 tonn.
Skipet er utstyrt med Tenfjord styremaskineri, og thrusterutrustningen består av en Kamewa Ulstein Azimuth thruster, en TT2200 DPNCP forut og 2 x TT2000 DPNCP akter, alle med ytelse 883 kW.
Strømforsyningen besørges av en Cummins KTA50DM2 hjelpemotor på 1384 kW med Stamford generator på 1668 kVA og to Leroy Somer akselgeneratorer hver på 3000 kVA. Nødaggregatet er også Cummins fabrikat type KTA19DM1 på 390 kW med Stamford generator på 488 kVA.
Ing. Per Gjerdrum AS har levert pumper, og kompressorer kommer fra Sperre og Atlas Copco. Alfa Laval og RWO har levert separatorer, og proviant kuldemaskineriet er fra Vattøy Kjøleservice. Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron, og Navco har utført isoleringsarbeidene. Tankpeilesystemet er type Umas, kjeler er fra Pyro og AM Instrumentering AS har levert flowmeter. UV-filter er fra Tøssebro.
Brannsikkerheten i maskinrommet ivaretas av CO2 anlegg fra Semco Maritime og alarmsystem fra Tyco Fire & Integrated Solutions.
Dekk
Cementanlegget kommer inn under Rolls-Royce leveransene, og det samme er tilfellet med dekksmaskineriet, merke Rauma Brattvaag, og cargo rail crane. Fartøyet er utstyrt med Alfa Laval tankvaskesystem. Anker og kjetting er levert av Sotra Marine Produkter.
Bohamet har hatt vindusleveransen, vindusviskere er fra Wynn, IMS har levert vanntette skyvedører og Libra Plast har levert GRP-dører. Malingsproduktene kommer fra Jotun, og arbeidet er utført av Mühlhan Norge. Lyskastere er fra Norselight.
I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter fra Mare Safety og MOB-båt fra Maritime Partner i davit fra TTS Marine.
Diverse
Navco har utført innredningsarbeidene. Både Rovde Møbelfabrikk og VAD har levert møbler. Innredningspaneler kommer fra Contech, Miele har levert vaskeriutstyr og Mare Safety har levert Beha bysseutstyr. Incinerator er leveranse fra Kay Lindegaard, og Jets Vacuum har forestått toalettsystemet.
De elektriske installasjonsarbeidene er utført av Hareid Elektriske Teknikk. E0-anlegget er type Umas, og intercomanlegget er fra Zenitel. Emil Langva AS har levert den elektroniske utrustningen til fartøyet, og DP-anlegget kommer fra Rolls-Royce.
M/S «Rem Odin» er arrangert med innredning for 26 personer. Norsk Stål har hatt materialleveranser til nybygget.
Myklebust Verft AS leverte bnr. 53 til Aries Offshore i desember (omtalt annet sted i dette nr.), bnr. 54 til Rem Offshore i januar ’09 og bnr. 48, 49 og 52 til Remøy Management hhv. i februar, mai og oktober, bnr. 55 til Siem Offshore i juni og bnr. 56 og bnr. 57 til samme rederi i september 2009 henholdsvis mars 2010.