M/S «REM PIONEER»

– Subsea / konstruksjonsskip fra Kleven Verft

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kleven Verft AS, Ulsteinvik overleverte M/S «REM PIONEER» til Rem Ship AS med Rem Maritime AS som manager den 6. juni 2014 som verftets byggenummer 364. Nybygget ble døpt av Maria Remøy Aurvåg som er Åge Remøys datter. Dette er det 17. skipet frå Kleven til Rem Offshore på mindre enn ti år. Også skroget er bygget ved Kleven Verft.

Skipskontrakten ble inngått i februar 2013, og dette MT6022 L designet ble oppgitt å skulle koste cirka NOK 580 millioner. Nylig informerte rederiet at skipet skal arbeide i Middelhavet for Micoperi Srl på 10 måneders fast periode og 2 x 1 års (befrakters) opsjoner. Påbegynnelse av kontrakten var etter levering fra verftet.

M/S «REM PIONEER» beskrivers om Subsea Support & Construction Vessel og er klasset i DNV med notasjoner ✠1A1, ICE-C, SF, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, DK(+).

Skipet fører norsk flagg og har Fosnavåg som hjemstedshavn.

Hoveddata:

Lengde o.a. ..........................................................................................................  117,35 m

Lengde b.p.p. ......................................................................................................  110,20 m

Bredde på spant ...................................................................................................  22,00 m

Dybde i riss h. dk. ..................................................................................................  9,00 m

GT .............................................................................................................................  7990

NT .............................................................................................................................  2513

DW ...................................................................................................................  ca. 7.150 t

Draft .......................................................................................................................  7,10 m

Dekksareal ......................................................................................................  ca. 1230 m2

Deckload ...........................................................................................................  ca. 3.500 t

IMO nr................................................................................................................. 9686821

Tankkapasitetene er 1650 m3 for brennolje, 1200 m3 ferskvann og 4760 m3 vannballast (alle tall “cirka”).

Maskineri

Skipet har diesel-elektrisk fremdrift levert av ABB, inkludert driver og elektromotorer. Anlegget består av fem CAT 3516TA C dieselmotorer, hver med ytelse på 2230 ekW, og en hjelpemotor type 3512TAC på 1700 ekW, ABB generatorer og 2 x RRM AZP 120 CP fremdriftspropeller hver på 3500 kW.

HG Marine Electronics har levert alle elektriske tavler, samt utført prosjektering og installasjon av elektriske systemer ombord. Nødaggregatet drives av en Volvo Penta D16 motor på 390 ekW.

Thrusterutstyret består av to RRM TT 2400 DPN CP sidethrustere hver på 1500 kW og en av type UL 1411 FP 790 kW samt en retractable thruster UL 1411 FP på 1200 kW. Farten er max. 16 knop. Økonomisk fart er ca. 12,5 knop, og forbruket er da ca. 18 m3/dag.

Pumpeutrustningen, samt BWT systemet og anti-heeling system, kommer fra Ing. Per Gjerdrum. Sperre og Tamrotor har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval. Sistnevnte har også levert ferskvannsgenerator på 35 m3/24 h. Kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro, og Aeron har levert ventilasjonsanlegget. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo. Flowmeter er fra AM Instrumentering.

Bilge alarm er levert av MAS Fluid Control, Robinet har stått for kontrollkabinett og elektriske aktuatorer kommer fra Brødr. Dahl. Lastkuplinger er fra Mento, victaulic deler kommer fra Øglænd og Tero Marine har levert vedlikeholdsprogram.

Autronica Fire and Security har hatt leveransen av Flexifog water mist total flooding brannslukkingssystem.

Dekk

AHC offshorekran på 250t/12 m er levert av TTS Offshore Handling Equipment, og TTS Ships Equipment har levert to kraner på 5t/18m.

Norwegian Deck Machinery har levert dekksmaskineri inkludert HPU, mens Egersund Herøy har levert hook & wire for ROV hangar kran. Denne kranen er fra Hysafe & Marine Equipment. Ulmatec Stromek har supplert sideluker for ROV hangar. Undertun Industrier har stått for teleskop gangway, mens Gurskøy har tatt seg av landganger.

Helidekk er en Marine Aluminium leveranse. Fartøyets moonpool måler 7,2 x 7,2 meter. Vinduer er en Bohamet leveranse, og viskere er type Decca Wiper. Ankerutrustningen er fra Fossen Shipping, og utvendige dører kommer fra IMS og Libra-Plast. Seasafe Transport her levert container fittings og D-rings. Tredekk er fra Bøfjorden Sag.

Redningsutstyret består blant annet av MOB-båt m/davit fra Maritime Partner og redningsflåtedavit fra Noreq. Livbåter m/davit er fra Harding. Medi 3 har forestått hospitalutstyr til fartøyet.

Diverse

M/S «REM PIONEER» er innredet med lugarkapasitet for 110 personer. Styrehusstoler er fra Alu Design & Services. Mare Safety har levert bysseutstyr, og toalettanlegget er fra Jets Vacuum. Ulmatec Pyro har levert incinerator, Bramidan har supplert compactor og proviantheis er en HK Service leveranse. Metizoft har utført arbeidet med Green Passport, og Skipsdata har stått for databok.

HG Marine Electronics har levert systemer for navigasjon og kommunikasjon. Kongsberg Maritime har levert IAS og PMS samt K-Pos DP-22.

-

Kleven Verft skal levere bnr. 365 til Eidesvik i juni, bnr. 356 til Remøy Shipping i september og et Expedition Support skip i desember samme år. De to Volstad nybyggene som ble overført fra Bergen Group Fosen, kommer i 3. og 4. kvartal 2014 med bnr. 376 og 377. Østensjøs nybygg med lengde på 150 meter skal leveres i 2016. I år har Kleven vunntet kontrakt fra Olympic Shipping for to IMR fartøyer som skal leveres i mars henholdsvis sommeren 2015 og fra Rem Offshore for en PSV som skal være klar i andre kvartal 2015.