M/S «REM POSEIDON»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kleven Verft AS, Ulsteinvik overleverte M/S «REM POSEIDON» med byggenummer 325 til Rem Offshore AS den 19. mars 2009. Nybygget er et MT 6016 MK III design fra Marin Teknikk og ble kontrahert i desember 2006 til pris ca. NOK 305 millioner.

Rem Offshore har vært flink til å sikre seg gevinster ettersom markedet bedret seg. Tallene for 2008 regnskapet inkluderte salgsgevinst på 50,6 millioner kroner. I 1. kvartal 2009 blir gevinstene for salgene av «Rem Server» og «Rem Odin» bokført med ca. 80 henholdsvis ca. 100 millioner kroner. Rederiet har nylig også solgt «Rem Viking» som også omtales i denne utgaven av SKIPSREVYEN, og her har det vært antydet en gevinst på rundt 100 millioner kroner.
M/S «REM POSEIDON» blir beskrevet som et Multipurpose ROV Field Support/Supply & Construction fartøy. Stålleveransen er fra Norsk Stål. Skipet er klassset i DNV ✠1A1, E0, SF, Dynpos AUTR, Clean, Comf-V (rating 3), DK(+), hl, (2.5/2.8), LFL*, OilRec, Supply Vessel, Ice C, NAUT OSV, HELDK-S og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,60 m
Lengde b.p.p.
86,60 m
Bredde p.spant 19,70 m
Dybde i riss h.dk 7,85 m
Dybde i riss sh.dk 10,60 m
Draft max
6,30 m
Dwt
ca. 4.700
GT
ca. 4500
NT
ca. 1350

Dekksareal

1046 m2
Dekkslast
ca. 3.400 t
IMO
9422330

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1150 m3 brennolje, 1000 m3 ferskvann, 1530 m3 vannballast, 1130 m3 ORO, 1310 m3 drill water, 320 m3 dry bulk, 860 m3 liquid mud, 495 m3 brine og 175 m3 methanol.
Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem levert av ABB med 4 x CAT 3516 C dieselmotorer, hver med ytelse på 2100 ekW, 4 x AVK generatorer og 2 x Azipull propeller hver på 2200 kW.
To hjelpemotorer er type CAT C18 hver på 550 ekW koblet til to Stamford generatorer hver på 688 kVA. Nødaggregatet er sammensatt av en CAT C9 motor på 160 ekW og Leroy Somer generator på 200 kVA. Skipets fart er ca. 15,5 knop. Norske Shell har levert smøreolje.
Nybygget er utrustet med tre Kamewa Ulstein thrustere, to av typen TT2200 CP hver på 1050 kW og en type UL1201 på 883 kW.
Verftet har utført isoleringsarbeidene i maskinrommet. Kompressorer er fra Sperre og Tamrotor, og pumpeutrustningen kommer fra Allweiler. Separatorleveransene er fra Alfa Laval, Westfalia og RWO. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, og proviant kjøle-/fryseanlegg kommer fra Vattøy Kjøleservice. Pyro har levert kjelanlegg, og platevarmevekslere er fra Ing. Per Gjerdrum. Maskindynamikk har utført støy- og vibrasjonsmålinger.
For brannslukking har Wilhelmsen Marine Systems levert et skumanlegg for dekk. Varslingssystemet er fra Tyco.
Dekk
Helidekk er en leveranse fra Marine Aluminium, Bohamet har hatt vindusleveransen og viskere er type Wynn. Dry bulk anlegget type Van Aalst Marine & Offshore er levert fra Saunes & Helseth Maritim. Hydramarine har levert en kran på 100 t/15m, og ankerutrustning kommer fra Fossen Shipping. Libra Plast har forestått utvendige dører og luker.
Tranberg har levert lanterner, og lyskastere er fra Norselight. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av skipet, og overflatebehandlingsarbeidet er utført av verftet.
Redningsutstyret omfatter redningsflåter fra Brude Safety, MOB-båt m/davit fra Maritime Partner og medisinpakke fra Medi 3.
Innredning/diverse
M/S «REM POSEIDON» er innredet med lugarkapasitet for 68 personer fordelt på 18 enmannslugarer og 25 dobbeltlugarer. Hospital har fire køyer. Contech innredningspaneler er anvendt på innvendige skott, VAD har levert møbler og styrehusstoler er type NorSap.
Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, Hareid Elektriske Solutions har forestått Miele vaskeriutstyr, toalettsystemet er fra Jets Vacuum og forbrenningsanlegget kommer fra Kay Lindegaard Incinerators. Kjøle/fryserom er en leveranse fra Fresvik Produkt.
Hareid Elektriske Teknikk har utført elektriske installasjoner, vært el.teknisk konsulent og har levert hovedtavle samt brokonsoll.
Kongsberg Maritime har levert det integrerte automasjonsanlegget med kontroll og PMS, samt DP2-anlegget. Det elektroniske utstyret er levert og montert av Emil Langva AS. Intercom-anlegget er fra Zenitel og Hareid Elektriske Solutions har supplert audio/video.

Kleven Verft AS skal fremover levere bnr. 335 til Siem Offshore i mai, bnr. 339 til Troms Offshore i november/desember, bnr. 332 til Siem Offshore i mars 2010 og bnr. 336 til samme rederi i september.