
M/S «REM SERVER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipet er et PSV 06 CD design, et design som STX OSV Brevik nylig har bygget fire enheter av for japanske “K” Line.
Nybygningskontrakten ble inngått i februar 2010 for to PSV’er til pris cirka 750 millioner kroner for begge. Skip nr. to skal leveres i januar 2012.
Som vanlig med dagens moderne skip er også «REM SERVER» designet med tanke med miljøet med fokus på lavt bunkersforbruk og kravene til Clean Design. Nybygget er chartret til ExxonMobil for en periode på to år med befrakters opsjoner på 4 x 6 måneder.
Rederiets forrige “Rem Server” ble bygget i 2007 og solgt i oktober 2008, et salg som ga Rem Offshore en gevinst på ca. 80 millioner kroner.
M/S «REM SERVER»
Skipet er bygget til klasse i DNV ✠1A1, SF, E0, Dynpos-AUTR, DK(+), HL(2.8), Clean Design, LFL*, NAUT-OSV(A), Comf -V(3), ICE-C, OILREC og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 94,10 m |
Lengde b.p.p | 84,90 m |
Bredde største | 20,00 m |
Dybde i riss | 8,30 m |
Draft design |
5,90 m |
Dwt | ca. 5.300 t |
Dekksareal | ca. 1.075 m2 |
Dekkslast | ca. 3.200 t |
GT |
ca. 4518 |
IMO nr. |
9591856 |
Tankkapasitetene er (alle tall cirka) 1300 m3 brennolje, 1100 m3 ferskvann, 2450 m3 vannballast/drill water, 1250 m3 liquid mud/brine, 550 m3 base oil, 230 m3 methanol og 400 m3 dry bulk. ORO kapasiteten er på 1900 m3.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdrift med fire STX Korea diesel-generatorsett type MAN 9L21/31 hver med ytelse på 1980 kW v/900 o/min og to RRM Azipull 100 FP fremdriftspropeller hver på 2500 kW. Skipet er utstyrt med to RRM TT2200 DPN CP thrustere hver på 880 kW og en Azimuth på 880 kW. Joystick er type RRM Poscon, og SCR system for NOx reduksjon er fra tyske H+H Umwelt. Nødaggregatet er type Mitsubishi 6D16T på 133 kW. Skipets toppfart ved draft 4,3 meter er cirka 15,8 knop.
Diverse
RRM har levert dekksmaskineri, og to kraner er fra TTS Marine – en 5 t/10 m kran og en på 1 t/10m. Skipet er innredet for 28 personer.
STX OSV Electro har levert IAS og hovedtavle, og har også utført elektroinstallasjonene og levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret til nybygget. Skipet har kommunikasjonsutstyr i henhold til GMDSS Area 3. DP-anlegget er type RRM Icon DP2.
❊
STX OSV Langsten skal levere bnr. 755 i november og videre kommer bnr. 754 i januar ‘12, bnr. 749 i juni, bnr. 767 i oktober, bnr. 769 og 786 i mars 2013, samt bnr. 787 i juni ’13.