Foto: Harald Valderhaug.

M/S «REM SUPPLIER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rem Maritime AS overtok PSV fartøyet M/S «Rem Supplier» fra Aker Yards AS, Brattvaag den 16. mars som verftets byggenummer 111. Nybygget er av UT 755 LN design og kostet cirka 125 millioner kroner da kontraheringen fant sted i desember 2004.

Verftet har tidligere levert skip til rederiet. Det gjelder skroget til seismikk fartøyet «Geo Angler» i 1997 og fabrikktråleren «Pacific Pride» som ble levert samme året.

Ifølge Norsk Skipsfart og Fiskeriaktuelt er det nå mer enn 70 supplyskip i ordre ved norske verft. Det skulle således tilsi et jevnt sig av leveringer fremover. Når dette skrives, er fraktmarkedet absolutt istand til å ta imot nybygg. AHTS ratene for eksempel har igjen vært på marsj mot absolutte toppnivåer med inntjening på over £50.000 per dag. Men det svinger raskt, og når dette leses, kan markedet være et annet.

M/S «REM SUPPLIER»
Skroget er bygget ved Vyborg Shipyard, og fartøyet er klasset i DNV @1A1, SF, E0, DK(+), HL (2,5), DynPos, Aut og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
73,60 m
Lengde p.p.
68,30 m
Bredde største
16,00 m
Dybde i riss
7,00 m
Dwt
ca. 3.326
Draft
5,84 m
Dekksareal
682 m2
Dekkslast
ca. 1.600 t
GT
2164
NT
1076
IMO no.
9342724

Tankkapasitetene er 987 m3 brennolje, 837 m3 ferskvann, 1343 m3 ballast/drillwater, 992 m3 liquid mud, 396 m3 brine, 228 m3 base oil. Dry bulk kapasiteten er 320 m3.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Bergen KRMB-9 dieselmotorer, hver med ytelse 2205 kW v/825 o/min. Motorene driver to Kamewa Ulstein propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat type 600 AGSC-KP500ND.

Tenfjord styremaskineri betjener High lift ror, og tre Kamewa Ulstein thrustere sørger for bedre manøvreringsegenskaper. To er montert forut av type TT 1850 og en akter av type TT 1650, alle på 590 kW.

Strømforsyningen besørges av to Volvo Penta/Stamford generatorsett med motor type TAMD 103A, levert av J. Weiberg Gulliksen, og generator på 325 kVA. I tillegg kommer to Stamford akselgeneratorer hver på 1600 kVA. Nødaggregatet består av et Valmet 320 DSG/Stamford generatorsett på 60 kVA. Castrol har levert smøreolje.

Ing. Per Gjerdrum AS har levert pumpeutrustningen, og Sperre og Lønsethagen (arbeidsluft) kompressorer. Separatorer kommer fra Alfa Laval og RWO (Goltens Oslo), og Pyro har levert kjeler.

Nilsen Kjøl & Fryseteknikk AS har levert proviant kjøleanlegg, og air-condition anlegget er fra Aeron Miljøteknikk. Utstyr for tankmåling er merke Umas, og isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior. AM Instrumentering har levert flow-meter, UV-filter er fra Tøssebro og Vibracon klosser kommer fra Maritim Motor AS. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.

Brannslukkingsanlegget i maskinrommet er levert av Autronica Fire & Security.

Dekk
Rolls-Royce Marine har levert cementanlegget ombord, vinduer er fra Bohamet og vindusviskere er merke Wynn. Rauma Brattvaag dekksmaskineri inngår i leveransene, landgang er fra Gurskøy Sveiseindustri og kran er merke ABAS Crane. Sotra Marine Produkter har levert anker og kjetting, og fendere er fra FencoNor AS.

Utvendige dører og luker er levert av Libra-Plast, og vanntette skyvedører er fra IMS. Utvendig tredekk kommer fra Bøfjorden Sag. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og arbeidet er utført av Vest Sandblåsing AS. Anoder kommer fra E. A. Smith.

Redningsutstyret ombord innbefatter Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe i davit fra TTS Marine. Norselight har levert tyfon.

Innredning/diverse
M/S «Rem Supplier» er innredet for en besetning på 12 personer, og innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior AS. Miele har levert vaskeriutstyr, bysseutstyr er fra Beha, levert av Mare Safety, mens Jets Vacuum har hatt leveransen av toalettsystemet.

De elektriske installasjonsarbeidene er utført av Aker Yards Electro AS. Maritime Partner har hatt leveransen av skipperstoler til fartøyet.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert av Emil Langva AS og omfatter Furuno FAR-2117 radar, FAR-2137 S-band radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Anschütz St. 22 gyrokompass, Ans

chütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-90 GPS, Felcom 70 og Felcom 15 sat.com, Furuno FA-100 AIS, Furuno NX-500 navtex, Furuno FM-8500 radiostasjon, Tron TR 20 VHF, Furuno FM-2721 VHF og Motorola GP340 UHF. DP-anlegget er levert av Nautronix.

*

Aker Yards AS, Brattvaag skal nå levere bnr. 106, en MT 6016, til Olympic Shipping i april. Så følger to PSV skip til Great Eastern i juni og august med bnr. 109 og 110 før to LNG ferger skal leveres til Fjord 1 i oktober og desember. Ordreboken strekker seg frem til sommeren 2007.