M/S «REM VIKING»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Anchor Handling Tug Supply skipet M/S «REM VIKING» ble levert fra Kleven Verft AS, Ulsteinvik til Rem Offshore AS, Fosnavåg den 30. mars 2009 som byggenummer 324. Nybygget er av type UT 712 L, og skipet ble utrustet ved Kleven Førde.

Det var i fjor sommer at Kleven Maritime inngikk leieavtale for tidligere Ankerløkken verftsanlegget for å avlaste Myklebust og Kleven i betraktning av det store nybygningsprogrammet.
Straks etter overlevering til Rem Offshore overtas skipet av ny eier (ikke navngitt når dette skrives) etter salget tidligere i år som innbrakte ca. NOK 100 millioner i gevinst for selger.
Rem Offshore driver fem skip innenfor segmentet MPSV, og alle går på langsiktige befraktningsavtaler til navn som Global Industries, TS Marine, Cicsa i Mexico og australske Clough.
Innenfor PSV segmentet har selskapet seks skip hvorav fire er i spot markedet, mens det nå bare er en AHTS igjen etter salgene av «Rem Odin» og her omtalte skip.
M/S «REM VIKING» har DNV klasse ✠1A1, TUG, Supply Vessel, E0, SF, Dynpos AUTR, Comf-V(3), Ice C, Oil Rec og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 78,30 m
Lengde b.p.p. 68,20 m
Bredde største 17,20 m
Dybde i riss 8,30 m
Draft ca. 6,80 m
IMO no. 9408839
Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1000 m3 brennolje, 1000 m3 ferskvann, 530 m3 liquid mud, 400 m3 brine og 500 m3 base oil/glycol/fuel oil. Dry bulk kapasiteten er 230 m3 fordelt på fire tanker.
Maskineri
Fremdriften besørges av to Bergen B32:40 V12P dieselmotorer, hver med ytelse 6000 kW som driver to Kamewa Ulstein propellanlegg via to reduksjonsgear av samme fabrikat type 3000 AGHC.
Skipet er utstyrt med Tenfjord styremaskineri, og thrusterutrustningen består av en Kamewa Ulstein Azimuth thruster, en TT2200 DPNCP forut og 2 x TT2000 DPNCP akter, alle med ytelse 883 kW.
Strømforsyningen besørges av en Cummins KTA50DM2 hjelpemotor på 1384 kW med Stamford generator på 1668 kVA og to Leroy Somer akselgeneratorer hver på 3000 kVA. Nødaggregatet er også Cummins fabrikat type KTA19DM1 på 390 kW med Stamford generator på 488 kVA.
Ing. Per Gjerdrum AS har levert pumper, og kompressorer kommer fra Sperre og Atlas Copco. Alfa Laval og RWO har levert separatorer, og proviant kuldemaskineriet er fra Vattøy Kjøleservice. Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron, og Navco har utført isoleringsarbeidene. Tankpeilesystemet er type Umas, kjeler er fra Pyro og AM Instrumentering AS har levert flowmeter. UV-filter er fra Tøssebro.
Brannsikkerheten i maskinrommet ivaretas av CO2 anlegg fra Semco Maritime og alarmsystem fra Tyco Fire & Integrated Solutions.
Dekk
Cementanlegget kommer inn under Rolls-Royce leveransene, og det samme er tilfellet med dekksmaskineriet, merke Rauma Brattvaag, og cargo rail crane. Fartøyet er utstyrt med Alfa Laval tankvaskesystem. Anker og kjetting er levert av Sotra Marine Produkter.
Bohamet har hatt vindusleveransen, vindusviskere er fra Wynn, IMS har levert vanntette skyvedører og Libra Plast har supplert GRP-dører. Malingsproduktene kommer fra Jotun, og lyskastere er fra Norselight.
I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter og MOB-båt fra Maritime Partner i davit fra TTS Marine.
Diverse
Navco har utført innredningsarbeidene. Her er benyttet Contech paneler på innvendige skott, og både Rovde Møbelfabrikk og VAD har levert møbler. Miele har levert vaskeriutstyr og Beha bysseutstyr er fra Mare Safety. Incinerator er leveranse fra Kay Lindegaard Incinerators, og Jets Vacuum har forestått toalettsystemet.
De elektriske installasjonsarbeidene er utført av Hareid Elektriske Teknikk. Alarmanlegget for maskinrommet er type Umas, og intercomanlegget kommer fra Zenitel. Emil Langva AS har levert den elektroniske utrustningen til fartøyet, og DP-anlegget kommer fra Rolls-Royce.

Kleven Verft AS skal fremover levere bnr. 335 til Siem Offshore i mai, bnr. 339 til Troms Offshore i november/desember, bnr. 332 til Siem Offshore i mars 2010 og bnr. 336 til samme rederi i september.