M/S «RESTLESS CHALLENGER»
– arbeidskatamaran fra Fitjar Mekaniske Verksted
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Marinus Aqua Service AS overtok arbeidskatamaranen «RESTLESS CHALLENGER» fra Fitjar Mekaniske Verksted AS den 26. september 2014 som byggenummer 208. Båten er i sin helhet bygget på Fitjar, og stål er levert av Norsk Stål. Verftet har sammen med Heimli Design stått for fartøyets design.
Byggekontrakten ble inngått 18. februar i år, og fartøyet ble ferdigstilt seks dager før dato for kontraktslevering. Fartøyet er av samme design som «Safir» (SR nr. 4/2013) og «Bondøy» (SR nr. 3/2014).
«RESTLESS CHALLENGER»
Katamaranen har bredde på 12 meter som gir høy lastekapasitet og stort dekksareal, og fartøyet er tilpasset mange forskjellige arbeidsoperasjoner med stor løfte- og vinsjkapasitet. Katamaranen har følgende hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 14,95 m
Bredde .................................................................................................................. 12,00 m
Dybde i riss ............................................................................................................ 3,90 m
Dekk ................................................................................................................. ca. 100 m2
Drivstoff kap. .......................................................................................................... 33 m3
Ferskvann kap. .......................................................................................................... 9 m3
Maskineri
Fremdriften besørges av to Nogva Scania dieselmotorer som hver utvikler 500 hk, og som er koblet til to Finnøy propellanlegg via 2 x Finnøy reduksjonsgear. Strømforsyningen besørges av et Nogva Deere aggregat på 84 kW og et Nogva Nanni på 15,2 kW.
Sleipner styremaskin betjener FMV ror, og fartøyet har to Petter’s Marine Hydraulics sidepropeller hver på 120 hk, levert av Nik. Haugrønning.
Pumper er levert av Vest Jet og In Ma Pumper, Fronta Ventilasjon har stått for ventilasjons- og sanitæranleggene og Aeron har supplert vifter. Kompressor er fra Kaeser. Tankpeileutstyr er fra Hypteck, og Rockwool isolasjonsmaterialer er anvendt. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.
CO2 brannslukkingssystemet er fra Alf Lea & Co Brannvern, og Eltek har levert varslingsanlegget.
Diverse
Bergen Hydraulic har levert to Palfinger kraner på 65 t/m henholdsvis 32 t/m, og dekksmaskineri kommer fra PMH/Nik. Haugrønning med en 60 tonns vinsj, to kranvinsjer og to capstans på 3 tonn.
Marine Aluminium har levert vinduer, og Libra-Plast har supplert utvendige dører. Lyskastere er fra Seematz og lanterner fra LOS Elektro.
Nybygget er oppmalt med malingsprodukter fra Hempel, og verftet har utført overflatearbeidene. Redningsutstyret er levert av Survitec Group/Mare Safety.
Fartøyet seiler med 2-manns besetning. Innredningsarbeidene er utført av Lido Marine som også har levert innredningspaneler, -dører, møbler og brokonsoll. Bysseovn er fra Bosch, Varehuset Knut Rydland Euronics har supplert vaskeriutstyr og toalettsystemet er en leveranse fra Brødrene Dahl.
Elektroarbeidene er utført av LOS Elektro som også har levert hovedtavle. Elektronisk utstyr er levert av Vico med blant annet Simrad radar, ekkolodd og autopilot. Videre er det Silva kompass og Sailor VHF.
DNB Finans har vært delaktig i finansieringen, og forsikring er plassert gjennom North Edge.
-
Fitjar Mekaniske Verksted AS skal levere bnr. 209 til Sjøtroll Havbruk i desember.