M/S «RINGHORNE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bergen Group Risnes AS har levert den første oppdrettskatamaranen med et nytt styrehusdesign. M/S «RINGHORNE» er verftets byggenummer 188 og ble levert til Ballangen Sjøfarm AS den 9. mai 2012. Skipsverftet ser på nybygget som starten på en ny generasjon Risnes båter.

Industridesigner Bård Arnesen har gitt Risnesbåten et helt nytt utseende som man håper vil bli godt mottatt i oppdrettsnæringen. I styrehus er det store vindusflater med god utsikt i alle retninger, og styrehuset er utformet med sikte på at røkterne skal ha gode fasiliteter i sitt arbeid ute ved mærene.

Bergen Group Risnes

Risnes bedriften feirer i år 25 årsjubileum som leverandør av båter til oppdrettsnæringen. Bergen Groups datterselskap har de siste tiårene produsert nærmere 150 arbeidsbåter til denne næringen. De aller fleste har vært den svært robuste og driftssikre Risnesbåten med katamaranskrog, stort arbeidsdekk og en lengde på 12 meter. I SKIPSREVYEN har vi forøvrig omtalt byggingen av 60 Risnesbåter de siste 12 årene.

M/S «RINGHORNE»

Ballangen Sjøfarm har fra før en Risnesbåt bygget i 2003 og har bidratt med sine erfaringer og kunnskaper i prosessen med utformingen av neste generasjons arbeidsbåt. Vi merker oss at nybygget er blitt nesten 1,5 meter lenger og 1,5 meter bredere, men med samme dybde som 12,5-meters fartøyet. Byggenummer 188 har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 13,85 m

Bredde 7,50 m

Dybde i riss 1,80 m

Maskineri

Fremdriften besørges av to Sabb Iveco N 60 370 dieselmotorer som hver utvikler 270 hk og er montert en i hvert skrog. Motorene er koblet til to Helseth vri-propellanlegg via to Sabb reduksjonsgear. Propellene på båten er utenbords beskyttet med kurv og bøyle slik at fartøyet kan operere inntil oppdrettsfortøyningene uten å bli påført skade.

Hjelpemotor er type Lister Petter på 16 kVA, levert av Frydenbø Sabb Motor. Styremaskinen er type Sleipner, og en Sleipner SH550/386TC sidethruster forbedrer manøvreringsegenskapene. Leif H. Strøm har levert pumper, og varmeanlegg er type Eberspächer D5 Airtronic, levert av Diesel Elektro.

Diverse

På dekk er det montert to capstans på 5 tonns henholdsvis 1 tonns kapasitet fra Tennfjord Industrier, og Palfinger PK 32002(M)G kranen er levert av Bergen Hydraulic. Rapp Hydema Syd har supplert notblokk, og hydraulisk høytrykkspumpe type MPI Hyd 100 er levert av Multipump Innovation.

Ertec har levert vinduer, og skipsdører er fra Varde. Elecon har stått for både lanterner og lyskastere ombord, mens Flak har levert belysning. Husnes Sandblåsing & Maling har utført malerarbeidet, og redningsflåten kommer fra Erling Haug.

Trelasten har utført innredningsarbeidet, og styrehusstol er fra Alu Design & Services. Seatronic har tatt seg av bysseutstyr og antenner.

De elektriske installasjonene er utført av Elecon, mens Raymarine har levert all navigasjon og radioelektronikk.

Verftet videre

Bergen Group Risnes bnr. 186 og 187, hhv. “Lerresfjord” og “Saraby” er presentert annet sted i dette nr. av Skipsrevyen.