M/S «RO ARCTIC»
– brønnbåt fra Larsnes Mek. Verksted
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Brønnbåten M/S «RO ARCTIC» ble overlevert fra Larsnes Mek. Verksted AS til Rostein AS, Harøy den 4. november 2014 som verftets byggenummer 54. Skroget er bygget ved Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. i Polen (bnr. 40). Dåpen fant sted 7. november med Merete Heggdal Sandøy som gudmor.
Forrige brønnbåtlevering fra Larsnes var «Ro Fjord» (2800 m3 lastekapasitet og 72,16 m lengde) i desember 2009 (Skipsrevyen nr. 1/2010). Byggekontrakten for dagens nybygg ble inngått i mai 2013, og designet er utarbeidet av Skipskompetanse AS. Det blir opplyst at dette er rederiets første nybygg basert på en ny teknisk plattform og design. Rederiet har brukt tre år på å få utviklet skipsdesignet og har i perioden gjennomført flere innovasjonsprosjekter i samarbeid med leverandører.
Rederiets brønnbåtflåte er med dette kommet opp i 11 fartøyer. Hovedbeskjeftigelsen for nybygget blir i Troms – med arbeid for Lerøy Aurora. Rederiets fokus er på erfarent mannskap, innovasjon og sikkerhet, og dette har lagt grunnlaget for selskapets sterke posisjon i oppdrettsnæringen.
M/S «RO ARCTIC» har fått installert Rosteins egenutviklede og patenterte BlueMist vask- og desinfeksjonssystem. Fartøyet er rigget for lukket transport med CO2 luftere, filtrering og UV-behandling av inn- og utløpsvann. Rostein AS er ISO 9001 og ISO 14001 sertifisert av Bureau Veritas.
Fartøyet er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, E0, har Ålesund som hjemstedshavn og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 75,50 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 71,00 m
Bredde .................................................................................................................. 15,50 m
Dybde i riss h.dk. ................................................................................................... 7,20 m
Dybde i riss til brønndk. ........................................................................................ 6,00 m
GT ............................................................................................................................. 2969
NT ............................................................................................................................... 890
DW ................................................................................................................... ca. 5.000 t
Draft ..................................................................................................................... 6,268 m
Lasterom ........................................................................................................ ca. 3140 m3
IMO nr ................................................................................................................ 9708021
Tankene har kapasitet for ca. 315 m3 brennolje, ca. 130 m3 ferskvann og 355 m3 vannballast.
Maskineri
Fartøyets dieselelektriske fremdriftsanlegg er levert av Siemens. Anlegget består av to x fremdriftsmotorer, 1 x 1200 kW og 1 x 1800 kW. Generatorsett for drift av båten er 4 x Yanmar 6EY22ALW diesel generatorer, hver med ytelse på 1300 kW. Videre er det installert Finnøy G70F reduksjonsgear og Finnøy P85.30.300.4D CPP. Nødaggregatet er type John Deere 6090 SFM75.
Manøvreringsegenskapene forbedres ved hjelp av 2 x Brunvoll FU63 tunnel thrustere hver på 650 kW. Styremaskin (SR 622 FCP) og ror er RRM leveranser.
Pumpeleveransene kommer fra Vest Jet AS og Xylen Flygt (sjøvannssirk.), startluftkompressorer er fra Sperre og Atlas Copco (arbeidsluft) og RWO har levert lensevannsseparatorer. Ventilasjonsanlegget er fra Wangsmo, og Vibratec AB har stått for eksosoppheng.
Behandlingssystem for ballastvann er levert av Havyard MMC, og kjelutrustning kommer fra Ulmatec Pyro. Kulde & Elektro har stått for semikompressor til fryse-/kjøleaggregatet. Brødrene Dahl har supplert ventiler og aktuatorer. Brannslukkingsanlegget kommer fra Nortronik med varslingssystem fra HE-Teknikk.
Dekk
MMC-Tendos har levert laste- og lossesystemet med trykklossing, og anlegg veiing/telling er fra Aquascan/Wingan. Skyveskott systemer er egenprodusert fra rederi/designer, og peile- og overvåkningssystem kommer fra Steinsvik AS, mens Sterner AS har supplert UV-generator system.
Bergen Hydraulic har levert fem Palfinger dekkskraner til nybygget, hydraulikkaggregat, samt en del systemer til skyveskott og luker, mens Rapp Hydema er leverandør av ankervinsj, fortøyningsvinj og capstans. Ankerutrustningen er fra Sotra Marine Produkter. Gangvei og losleider kommer fra Gurskøy.
Bohamet har levert vinduer og lysventiler, og Libra-Plast har supplert utvendige dører. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling (AkzoNobel), og katodisk beskyttelse er utført av Cathwell.
I redningsutstyret inngår blant annet Brude Safety leveranser som redningsflåter og -drakter fra Survitec og medisinsk utstyr fra Apotek1. Mob-båt og mob-båt davit er levert av Mare Safety AS.
Innredning
M/S «RO ARCTIC» er innredet for totalt 14 personer. R&M Ship Interior har hatt innredningsarbeidet og innvendige skott er kledd med Norac paneler, og samme firma har levert innredningsdører. Møbelleveransene kommer fra Rovde Møbelfabrikk og Ekornes, mens tre styrehusstoler er fra NorSap. Bysseutrusningen er håndtert av Mare Safety. Isolasjons- og blekkingsarbeid er utført av Termika SP. Teamtec har levert incinerator, og Jets Vacuum har stått for leveransen av toalettsystemet.
HE Teknikk har tatt seg av elektro installasjonene, og det elektroniske utstyret er levert og montert av O. Øverland med blant annet Furuno FR-700 ekkolodd, Sailor RT-4822 VHF GMDSS og Sailor RT-2048 VHF GMDSS, Furuno FAR-2117BB og 2137BB radar system, Anschütz gyrokompass og Bergen Nautik BN35PL magnetisk kompass. Calling system er fra Hareid Group.
-
Etter det Skipsrevyen erfarer er det p.t. ingen nybygg i Larsnes Mek. Verksteds ordrebok. Verftet er innrettet mot oppdrag innen fiskeri, ferger og frakteflåten, og er beskjeftiget med div. reparasjonsarbeider innen denne sektoren.