M/S Rockall

«Rockall» som er danske Karstensen Skipsværfts byggenummer 436 er nå levert.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nye «Rockall» er av eget design, og erstatter gamle «Rockall» bygget i 1996 som nå er for salg. Nybygget er 69,90 meter langt og 14 meter bredt. Det har en lasteevne på 1970 m3. Innretning og arrangement er optimert og skreddersydd til rederiets ønsker og krav, samt erfaring fra «Astrid» (bnr 425) som ble levert for tre år siden, har verftet tidligere opplyst i en pressemelding. Skipet vil for øvrig bli skrog-søster til verftets tidligere nybygg 420 og 422.

Det nye fartøyet er utrustet med kraftige vinsjer og kraner. Dekkskraner og fiskepumper er nok en gang levert fra det irske firmaet Sea Quest. Rederiet har valgt å ta skrittet fullt ut, og utruster fartøyet for 2-tråls fiskeri. Fremdriftsanlegget er basert på en hovedmotor på 2999 kW. Propellen på 4200 mm skal kjøre med en omdreining på 120 rpm ved full effekt/60 Hz på akselgeneratoren.

– Rederiet har utrustet fartøyet med dobbeltrål dekksmaskineri. Rapp Marine har skreddersydd utstyret for å imøtekomme rederiets ønsker og krav, uttalte Morten Stenkjær VP Sales Fisheries Rapp Marine da det i april 2016 ble kjent at Rapp Marine skulle signere ordren for komplett elektrisk utstyr til de to pelagiske trålerne «Rockall» og «Themesis».

Disse leveransene var ifølge Stenkjær en milepæl for bedriften.

- Det betyr at vi har utrustet «Rockall» med særdeles kraftige vinsjer i forhold til skipets størrelse, hele 3×80 tonns trålvinsjer og 4 stk. net-tromler, konstaterer han.

«Themis» er også utrustet til 2-tråls fiskeri (dobbeltrål) fra Rapp Marine, men med litt mindre kapasitet på vinsjene.

Ny trend

Den pelagiske flåten har tradisjonelt vært trofast bruker av Rapp Marine hydraulisk dekksmaskineri som er utviklet gjennom mange år i samsvar med klare ønsker og krav fra fiskeflåten. Når vi utviklet elektrisk utstyr til fiskeflåten baserte vi teknologien på samme erfaring, filosofi og pålitelighet, sier Stenkjær.

– Det er ekstra gledelig at den pelagiske flåten nå er modne til installering av elektrisk utstyr til 2-tråls (dobbeltrål) pelagisk fiske også, sier en stolt Stenkjær.
Den 15. desember ble skipet overlevert reder Astrid Fiskeri, Skagen Denmark. Skroget ble bygget ved Nauta Shipyard i Gdansk, Polen, og ankom Skagen i juli 2017. Astrid Fiskeri ledes av familen Joansson og skipper Mogens Ørts Jensen er aksjeeier i selskapet.

Hoveddata: 

  • Fartøystype: Pelagisk tråler
  • Lengde: 69.9 meter
  • Lengde (between PP): 63,6
  • Bredde: 14 meter
  • Dybde (main deck): 6,10
  • Dybde (shelter deck): 8,7 meter
  • Tonnage: 2135 GT


Maskineri:

  • 3 x 80t Trawl Winches
  • 4 x 60t/ 80t Net Drums
  • 3 ea. Electric Main Trawl Winches, model TWS-22035RE
  • 1 ea. Electric Tail End Winch, model SW-7502BE
  • 2 ea. Electric Net drums, model ND-20001BE
  • 2 ea. Electric Net Drums, model ND-26000BE
  • 4 ea. Mooring Winches, type GW-2200B
  • 2 ea. Auxiliary winch, model GW-200N
  • 1 ea. Electric Net sounder winch, model SOW-502RE
  • 1 ea. Electric Anchor winch, model AWW-2300E
  • 1 ea. Rapp Marine Trawl Computer model PTS-Pentagon CbusEF.
  • Hose reels and Control Panels