
M/S «RONJA ATLANTIC»
Med overtakelsen av M/S «RONJA ATLANTIC» har Sølvtrans AS, Ålesund fått bygget 11 brønnbåter ved Aas Mek. Verksted A/S, Vestnes. Dette siste nybygget er verftets byggenummer 181 og ble levert 7. mai 2009 etter at dåpen hadde funnet sted 18. april med Karoline Lende som gudmor. Fartøyet er av AAS 1803 ST design.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det forrige fartøyet av dette designet var «Ronja Harvester» som ble omtalt i SKIPSREVYEN i nr. 4/2007 og som ble døpt under Aqua Nor i Trondheim.
M/S «RONJA ATLANTIC»
Brønnbåten har lasteromskapasitet på ca. 1900 m3 fordelt på tre rom med skyveskott og trykk laste- og lossesystem, noe som gir fartøyet stor fleksibilitet til å føre flere ulike sorteringer og partier samtidig.
Båten er utstyrt og arrangert for føring av levende fisk i lukket system uten utslipp av vann under transport eller ved lossing, samt transport av levende fisk i vanlig åpen brønn.
Videre er fartøyet utstyrt med dobbelt RSW anlegg for nedkjøling av fisken under transporten slik at fisken er klar til produksjon ved ankomst slakteriet. Båten er også arrangert for sortering, avlusing samt bulkføring av fisk.
Det at fartøyet er designet med shelterdekk, bidrar til å gjøre tilværelsen ombord langt tryggere for mannskapet for ferdsel på dekk på åpne havstrekninger og i dårlig vær. Dette dekksarealet gir også et større innendørsareal for montering av spesialutstyr på dekk.
Systemet for lufting og avgassing av resirkulert vann i lasterommene består av et skimmer system med lufting og avskumming, der avledet skum nedbrytes til flytende væske som oppsamles og desinfiseres med varmebehandling før det slippes tilbake til sjø. Denne selvregulerende prosessen gjør det mulig å frakte fisk i lukket system over lengre avstander uten utslipp til omgivelsene under transporten.
M/S «RONJA ATLANTIC» er spesielt tilpasset og designet for å tilfredsstille meget strenge krav til fisketransport i lukkede systemer, dyrehelse, miljø og hindring av smittespredning satt av norske og EUs myndigheter. Fartøyet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 68,00 m |
Lengde b.p.p. | 62,72 m |
Største bredde | 14,00 m |
Dybde i riss | 6,30 m |
BT | 2057 |
Lasterom | 1900 m3 |
IMO nr | 9451563 |
Dekk
Lasterommet på ca. 1900 m3 er tilknyttet dobbelt RSW anlegg fra Teknotherm med kapasitet 2 x 650.000 kcal/t for nedkjøling av vann og fisk ned til -1,5 grader C. Det er montert dobbelt vakuumpumpeanlegg levert av MMC Tendos med sorterings- og telleutstyr. Fisketelleutstyr er levert av Aqua Scan.
Et eget system er installert for overvåking av oksygennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet, ozonanlegg for desinfisering av lasterom og vannet i rommet etter utlossing. Ozonanlegget er levert av Redox.
Alle systemene, overvåking av last, ventilsystem, kraner og lignende fjernstyres fra egen operatørstasjon på broen via automasjonsanlegg. Båten er også utstyrt med lys og undervannskamera for overvåking av fisken i lasterommet under transporten, samt video overvåkning av maskinrom, pumperom og dekksområder.
Det er montert tre Palfinger dekkskraner ombord, 2 x 40 t/m og 1 x 23 t/m. På akterdekk er det montert en 6 tonns fortøyningsvinsj og 5 x 5 tonns hjelpenokker langs styrbord side for nothåndtering og lignende. Rapp Hydema er leverandør av vinsjutstyr, og ankerutrustning kommer fra Fossen Shipping.
På hoveddekk er det innredet eget laboratorium for overvåkning av vannkvalitet og fiskens tilstand. Laboratoriet kan benyttes av mannskap, veterinærer og forskere som kan utføre kontinuerlig analyse av vannkvalitet, ta prøver av fisken mens fartøyet er i drift.
Bohamet har levert vinduer, og utvendige dører er fra Libra Plast. Nybygget er oppmalt med malingsystemer fra International Maling med arbeidet utført av Roja. I redningsutstyret inngår redningsflåter levert av Mare Safety og MOB-båt fra Erling Haug som også har levert diverse brann- og redningsutstyr.
Rorhuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle systemene, fjernstyring av all last for fiskehåndtering.
På hoveddekk er det innredet eget laboratorium for bruk til overvåking av vannkvalitet og fiskens tilstand. Laboratoriet benyttes av mannskap, veterinærer og forskere som vil kunne utføre kontinuerlig analyse av vannkvalitet, ta prøver av fisken og utføre lignende arbeid mens båten er i drift med transport av fisk.
Innredning
M/S «Ronja Atlantic» er innredet for et mannskap på 12 personer, fordelt på syv enmannslugarer, en tomanns- og en tremannslugar, alle utstyrt med dusj og toalett. Det er stor og romslig messe og salong samt diverse fasiliteter deriblant trimrom.
R&M Ship Interior har stått for innredningsarbeidene, møbler er fra Maritime Møbler og innredningsdørene er produsert av Norac Baggerød.
De elektriske installasjonene er utført av Vik Elektro.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Caterpillar 3516 TAHD B dieselmotor som utvikler 2610 hk v/1600 o/min og er koblet til et Finnøy propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat type GXU. Båtens fart er oppgitt til cirka 14 knop.
Strømforsyningen besørges av en Caterpillar 3512 TA B hjelpemotor på 1375 kW og en akselgenerator på 1500 kW. Havneaggregatet er type Nogva Scania på 190 kW.
Styremaskinen er en Tenfjord, og manøversystem er fra Scana Mar-El. For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper har båten to Brunvoll sidepropellere, en forut og en akter, på 500 kW henholdsvis 390 kW.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, og ventilasjonsanlegget er levert av Wangsmo. Et CO2 branslukkingsanlegg er av Heien-Larssen fabrikat. Både Ahlsell og Ålesund Armatur har levert ventilutrustning.
Elektronikk
O. Øverland har levert og montert de elektroniske instrumentene ombord som innbefatter Furuno FAR-2117BB 3cm radar, Furuno FAR-2137SS-BB 10 cm radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno SC-50 sat. kompass, Furuno DS-800 logg, Anschütz Std 22 gyrokompass, Anschütz NP-60 autopilot, Furuno GP-150 GPS, Telchart TECDIS plotter, Furuno FA-150 AIS, Furuno FS-1570 MH/HF SSB GMDSS A3, Furuno NX-700B navtex, Furuno FM-8800 VHF, Tron 20 VHF, Tron 40S og 45SX nødpeilesendere og SART radar transponder.
❊
Aas Mek. Verksted AS skal levere bnr. 183 en AAS 1202 ST til Bømlo Brønnbåtservice i juni, bnr. 185 en AAS 1002 ST til Remøyværing i oktober og bnr. 184 til Bømlo Brønnbåtservice i april 2010.