M/S «RONJA HUON»
Sølvtrans Rederi AS, Ålesund overtok brønnbåten M/S «RONJA HUON» fra Astilleros Zamakona S.A., Bilbao den 17. september 2014 som verftets byggenummer 715. Dåpen fant sted i San Sebastian den 12. september med Frances Bender som gudmor.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Dette er I all hovedsak et søsterskip til «Ronja Polaris» som ble overtatt 11 måneder tidligere. Forskjellen på de to er at “Ronja Huon” I tillegg er tilpasset for å drive med AGD-behandling. Skipsprisen antas å ligge på cirka en kvart millard kroner. Skipenes design ble utviklet av RRM i samarbeid med Sølvtrans, typebetegnelsen er NVC 386.
I forbindelse med dåpsseremonien uttalte adm.dir. Roger Halsebakk at han var svært fornøyd med byggeprosessen og med sine samarbeidspartnere på prosjektet.
Noe spesielt er det at fartøyet skal arbeide for et selskap i Tasmania – lenger vekk fra Norge kommer man vel ikke – på en 8-års kontrakt med Huon Aquaculture. Dette selskapet har base i Hideaway Bay sør på Tasmania. Stedet beskrives som ideelt for oppdrett av laks, og eierne (Peter og Frances Bender) har hatt fokus på kvalitet og miljøvennlighet helt siden oppstarten i 1987. Seilasen til Tasmania fulgte ruten gjennom Panama-kanalen og videre over sørlige Stillehavet. Kaptein ombord er Håvard Bjørndal, og maskinist Marner Køtlum har også fungert som inspektør under byggingen av begge båtene. Fartøyet har et mannskap på 12 personer fordelt på to skift
I sommer ble forøvrig aksjene i Sølvtrans ASA ervervet av adm.dir. Roger Haslebakk, styreformann Anders Hvide og den amerikanske fondsforvalteren Oaktree Capital Management L.P. på vegne av det Luxembourg-registrerte fondet OCM Luxenbourg EPF III Silver Holdings SARL.
Med ny og solid eier i ryggen er Sølvtrans i posisjon til å bestille flere nye fartøyer, og rederiet mener at norsk oppdrettsnæring møter nye og flere utfordringer, noe som fører til økt fokus på miljøvennlighet og fiskehelse.
M/S «RONJA HUON»
Båten beskrives som “state-of-the-art” i forhold til teknologi og miljøvennlige løsninger, både med tanke på lavt drivstofforbruk og lave utslipp av CO2 og NOx. Designet innebærer også betydelige forbedringer i forhold til dyrevern, med blant annet nye og forbedrede løsninger for lasting og lossing.
Fartøyets kapasitet er på 3200 m3 som tilsvarer opp til 450 tonn levende fisk. Lasterommet er inndelt med tre fiskebrønner. Båten er utstyrt for transport i lukket system som ikke gir utslipp til sjø. Det er satt spesielt fokus på kontroll av vanngjennomstrømning og sirkulasjon i lasterommene for å sikre optimale forhold for fisken, og båten er blant annet utstyrt med avanserte filtre og systemer for oppsamling og destruering av all lus.
Fartøyet har fått installert et nyutviklet system basert på ferskvann, der vannet kan benyttes flere ganger. Systemet brukes ved behandling av gjellesykdommen AGD, men kan også benyttes ved lushåndtering.
M/S «RONJA HUON» fører NIS flagg, har DNV GL klasse ✠1A1, E0 og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 75,80 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 73,38 m
Bredde .................................................................................................................. 16,00 m
Dybde i riss ............................................................................................................ 7,65 m
DW ................................................................................................................... ca. 3.500 t
Draft ....................................................................................................................... 6,80 m
GT ............................................................................................................................. 3582
NT ............................................................................................................................. 1074
Lasterom .............................................................................................................. 3200 m3
IMO nr. ............................................................................................................... 9682540
Tankkapasitetene er 240 m3 brennolje, 140 m3 ferskvann og 1176 m3 vannballast.
Maskineri
Fartøyet er utstyrt med dieselektrisk fremdriftssystem fra RRM med 2 x Bergen C25:33L6 dieselmotorer hver med ytelse på 1920 kW v/900 o/min som via RRM 650 AGHC reduksjonsgear driver RRM propellanlegg med vingediameter 3300 mm. Kontroll- og automasjonssystemet hører inn under RRM leveransen. Fartøyet er videre utstyrt med to RRM TT 1650DP sidethrustere, forut henholdsvis akter, hver på 630 kW.
Strømforsyningen besørges av en CAT 3512C HD motor på 1550 kW v/1800 o/min, og nødaggregatet har en Nogva Scania DI 12 motor på 250 kW.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, og Alfa Laval har levert separatorer. SCR systemet kommer fra Wilhelmsen Technical Solutions som også har forestått watermist brannslukkingssystem.
Dekk/innredning
MMC Tendos har levert totalpakke for fisk- og vannbehandling. Ocea Aquaservice har supplert filtreringsutstyr. UV-desinfeksjon og ozon anlegg er Sterner leveranser. Wing Tech har levert fisketeller, og sorteringstellere er fra Vaki. RSW systemets kapasitet er på 2 x 1960 kW.
Ibercisa har levert dekksmaskineri, og Triplex har stått for dekks- og lastekraner. Redningsutstyret ombord er av Viking fabrikat, og hospitalutstyr er fra Medi 3. Ekornes har hatt møbelleveranser til fartøyet, og Jets Vacuum har levert toalettsystemet.
De elektriske installasjonene er utført av et spansk firma. Også det elektroniske utstyret kommer fra spansk leverandør, men med noe utstyr fra O. Øverland som også har utført kontroll.
-
Zamakona Yards er en av det store skipsbyggings- og reparasjonsgruppene i Spania og har drevet i mer enn 40 år. Verftsgruppen har bygget forskjellige typer fartøyer, som offshore service skip, standby fartøyer, slepebåter, fiskefartøyer og brønnbåter.