Foto: Harald Valderhaug.

M/S «RONJA PIONEER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sølvtrans AS i Ålesund overtok brønnbåten M/S «Ronja Pioneer» fra Aas Mek. Verksted A/S, Vestnes 14. januar som verftets byggenummer 174. Nybygget er av typen AAS 1002 ST og er den 6. brønnbåten som Aas Mek. Verksted leverer til Sølvtrans. Den forrige var «Ronja Commander» omtalt i Skipsrevyen nr. 4/2003. Skroget er bygget i Riga, Latvia.

Båten er beregnet for det skotske markedet og er designet/arrangert for å tilfredsstille EUs meget strenge krav til transport, dyrehelse, miljø og hindring av smittespredning.

Dette er den første brønnbåten med shelterdekk. Området på hoveddekk som tidligere var åpent, er nå overbygget og gir derved et større innendørs areal for montering av spesialutstyr på dekk, og det bidrar til å gjøre båten tryggere for mannskapet under alle værforhold på havet.

M/S «Ronja Pioneer» har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
54,07 m
Lengde p.p.
48,44 m
Bredde
12,00 m
Dybde i riss
5,10 m
BT
1256 t
IMO nr.
9345520
Lasterom
1000 m3

Dekk
Lastearrangement tilsier at båten kan føre levende fisk i vanlig åpen brønn eller i lukket rom med nedkjøling med RSW-anlegget på 900.000 kcal/t ned til minus 1,5¡ C, – levert av Aquaterm. Fisken er dermed klar til produksjon ved ankomst slakteriet. Båten er også arrangert for sortering, avlusing og bulkføring av fisk. Lastekapasiteten er på 1000 m3 fordelt på to lasterom. For lasting og lossing av levende fisk er båten arrangert med trykklaste- og lossesystem med telling. Fisketeller er levert av Aqua Scan. I tillegg er det montert et dobbelt vakuumpumpeanlegg, levert av Stranda Prolog AS, med to 5000 liters tanker med sorterings- og telleutystyr. Et sorteringsanlegg kan håndtere fisk av tre ulike størrelser i tillegg til smolt telling.

Et eget system er installert for overvåking av okysgennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet, ozonanlegg for desinfisering av lasterom og vann i lasterom etter utlossing. Ozonanlegg er levert av Redox AS, og overvåkingssystemet for oksygen er fra Octopus Marine Consulting.

Fartøyet har videre et helt nytt system for lufting og avgassing av resirkulert vann i lasterommene. Systemet består av et skimmersystem med lufting og avskumming. Avledet skum nedbrytes til flytende væske som oppsamles og desinfiseres med varmebehandling før det slippes tilbake til sjø. Prosessen er automatisk selvregulerende som vil gjøre det mulig å frakte fisk i lukket system over lengre avstander og tidsrom.

Systemene og maskineri overvåkes og fjernstyres fra broen. Båten har også lys og undervannskamera for overvåking av fisken i lasterommet under transporten.

På hoveddekk er montert en Palfinger 32 t/m lossekran, en 23 t/m Palfinger kran med radiostyring på poopdekk med 1,5 tonns vinsj, samt en hjelpekran Palfinger PK8000. Bergen Hydraulik har stått for disse kranleveransene.

Dekksmaskineri er leveranser fra Rapp Hydema AS, og ankerutrustning kommer fra Sotra Marine Produkter AS. Marine Aluminium AS har levert vinduer og lysventiler, og utvendige dører er fra Nor-Pro AS, mens batterikasse er fra Libra-Plast. Nybygget er oppmalt med malingsystemer fra International Maling. Brude Safety AS har levert brann- og redningsutstyr til fartøyet.

Maskineri
Fremdriften besørges av en CAT 3512 TA Serie B dieselmotor som yter 1350 kW v/1600 o/min. Motoren driver et Finnøy propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat. Båtens fart er oppgitt til cirka 14 knop.

Styremaskinen er en Tenfjord, og manøversystem er levert av Erling Myklebust Mek. Verksted. For å forbedre manøvreringsegenskapene er det montert to Schottel sidepropellere hver på 300 kW og levert av William Knudsen AS.

Strømforsyningen besørges av to CAT generatorsett type C 18 TA, hver på 515 ekW, og havneaggregatet er av merke Nogva Scania D9 95M på 190 kW.

Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum AS, og ventilasjonsanlegget er levert av Wangsmo AS. Et CO2 branslukkingsanlegg er merke Heien-Larssen. Både Ahlsell AS og Ålesund Armatur AS har levert ventiler.

Innredning
«Ronja Pioneer» er innredet for seks personer fordelt på fire enmanns lugarer og en tomannslugar, alle med egne dusj og toalett. Båten er arrangert med stor og romslig messe med salong, vaskerom, garderobe, kaffebar og sauna.

Rorhuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av fartøyet, fjernstyring for drift og overvåking av alle systemer, samt fjernstyring av dekkskran m.m.

På hoveddekk er det innredet laboratorium, og her overvåkes vannkvalitet og fiskens tilstand. Laboratoriet benyttes av mannskap, veterinærer og forskere som vil kunne utføre kontinuerlige analyser mens båten er i drift.

Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior med innredningsdører fra Norac Baggerød og møbler fra Troldmyr Møbelfabrikk. Vik Elektro AS har utført de elektriske ins

tallasjonene.

Elektronikk
O. Øverland AS har levert og montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyr til nybygget. Dette innbefatter Furuno FAR-2117 radar, FAR-2137 S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz NP-60 autopilot, Furuno GP-90 GPS, Furuno TelChart T2026 kartplotter, Furuno FS-1570 MF/HF radiostasjon, Tron 40S og Tron 45 SX nødpeilesendere, Tron SART radartransponder, Furuno FM-8800 S VHF, Furuno FA-150 AIS, Furuno NX-700 navtex og Furuno Felcom 16 SSAS. Antenner er levert av Comrod og SeaTel.

*

Aas Mek. Verksted AS skal levere et servicefartøy for seismikk bnr. 176 «Sanco Sky» i mai og så følger nok en brønnbåt til Søvtrans AS i oktober.