
M/S «RONJA VIKING»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygget går inn på kontrakt med Pan-Fish Scotland for transport av levende laks, en kontrakt som foreløpig har en varighet på tre år. Det følger av dette at båten er spesielt tilpasset for det skotske markedet og er designet/arrangert for å tilfredsstille meget strenge krav til fisketransport i lukkede system, dyrehelse, miljø og hindring av smittespredning.
Også «Ronja Viking» er bygget med shelterdekk («Ronja Pioneer» var den første brønnbåten med shelterdekk). Dette bidrar til å gjøre båten ”tørrere” på dekk og langt tryggere for mannskapet for ferdsel på dekk ved seilas på åpne havstrekninger og i dårlig vær. Dette dekksarealet gir også et langt større innendørs areal for montering av spesialutstyr på dekk.
Båten er utstyrt med et helt nytt system for lufting og avgassing av resirkulert vann i lasterommene. Systemet består av et skimmersystem med lufting og avskumming, der avledet skum nedbrytes til flytende væske som oppsamles og desinfiseres med varmebehandling før det slippes tilbake til sjø. Dette er en automatisk selvregulerende prosess som vil gjøre det mulig å frakte fisk i lukket system over lengre avstander uten utslipp av noen art til omgivelsene under transporten.
Fartøyet er også arrangert for transport av levende fisk i vanlig åpen brønn. RSW anlegget fra Aquaterm nedkjøler fisken under transporten slik at fisken er klar til produksjon ved ankomst slakteriet. Båten er videre arrangert for sortering, avlusing samt bulkføring av fisk.
Lastekapasiteten er på 1000 m3 fordelt på to lasterom med skyveskott og trykk laste- og lossesystem.
M/S «Ronja Viking» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 57,07 m |
Lengde p.p. | 51,44 m |
Bredde | 12,00 m |
Dybde i riss | 5,10 m |
BT | 1256 t |
Lasterom | 1000 m3 |
IMO nr | 9364100 |
Tankkapasitetene er 157 m3 brennolje, 49 m3 ferskvann og 165 m3 vannballast.
Maskineri
Fremdriften besørges av en CAT 3512 TA Serie B dieselmotor som utvikler 1800 hk v/1600 o/min og er koblet til et Finnøy propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat. Båtens fart er oppgitt til cirka 14 knop.
Styremaskinen er en Tenfjord, og manøversystem er levert av Erling Myklebust Mek. Verksted. For å forbedre manøvreringsegenskapene er det montert to Schottel sidepropellere hver på 300 kW.
Strømforsyningen besørges av to CAT generatorsett type C 18 DITA, hver på 515 kW, og havneaggregatet er Nogva Scania/Stamford generatorsett med motor type D9 95M på 190 kW.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum AS, og ventilasjonsanlegget er levert av Wangsmo AS. Et CO2 branslukkingsanlegg er merke Heien-Larssen. Både Ahlsell AS og Ålesund Armatur AS har levert ventilutrustning.
Dekk
Vakuumpumpeanlegget med 2x5000 liter tanker med sorterings- og telleutstyr er levert av Stranda Prolog. Båten er utstyrt med anlegg for sortering og telling av fisk i 3 ulike størrelser samt smolt telling. Fisketeller er fra Aqua Scan, og ozonanlegg for desinfisering av lasterom og vannet i lasterommet etter utlossing er levert av Redox AS. Et sorteringsanlegg kan håndtere fisk av tre ulike størrelser i tillegg til smolt telling.
Et eget system er installert for overvåking av oksygennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet.
Lasterommet er tilknyttet et RSW anlegg med kapasitet på ca. 900.000 kcal/t for nedkjøling av vann og fisk ned til -1,5 grader C. Alle systemene, maskineri, overvåking og lignende fjernstyres og logges fra bro via automasjonsanlegg.
Båten er også utstyrt med lys og undervanns kamera for overvåking av fisken i lasterommet under transporten. For rengjøring og desinfisering av lasterom er det montert et fjernstyrt høytrykksvaskersystem med desinfiserings- og skumleggingsutstyr.
På hoveddekk er det montert en Palfinger 32 t/m lossekran, en 23 t/m Palfinger-kran med radiostyring på poopdekk akter med 1,5 t vinsj og en hjelpekran type Palfinger PK8000. Palfinger leveransene er fra Bergen Hydraulic.
Rapp Hydema AS har levert dekksmaskineri inkludert ankervinsj, og ankerutrustning kommer fra Sotra Marine Produkter AS. Marine Aluminium-Aanensen & Co. AS har levert vinduer og lysventiler, og utvendige dører er fra Nor-Pro AS. Nybygget er oppmalt med malingsystemer fra International Maling. Brude Safety AS har levert brann- og redningsutstyr til fartøyet, og RFD redningsflåter og MOB-båt type Narwhal er fra Erling Haug i davit fra Needec. Tranberg har levert lanterner.
Innredning
«Ronja Viking» er innredet for seks personer fordelt på fire enmanns lugarer og en tomannslugar, alle med egne dusj og toalett. Båten er arrangert med stor og romslig messe med salong, vaskerom, garderobe, kaffebar og sauna.
Rorhuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av fartøyet, fjernstyring for drift og overvåking av alle systemer, samt fjernstyring av all last og fiskehåndtering.
På hoveddekk er det innredet laboratorium, og her overvåkes vannkvalitet og fiskens tilstand. Laboratoriet benyttes av mannskap, veterinærer og forskere som vil kunne utføre kontinuerlige analyser mens båt
en er i drift.
Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior med innredningsdører fra Norac Baggerød og møbler fra Troldmyr Møbelfabrikk. Vik Elektro AS har utført de elektriske installasjonene.
Elektronikk
O. Øverland AS har levert og montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyr til nybygget. Dette innbefatter Furuno FAR-2117 radar, FAR-2137 S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz NP-60 autopilot, Furuno GP-90 GPS, Furuno TelChart T2026 kartplotter, Furuno FS-1570 MF/HF radiostasjon, Tron 40S og Tron 45 SX nødpeilesendere, Tron SART radartransponder, Furuno FM-8800 S VHF, Furuno FA-150 AIS, Furuno NX-700 navtex og Furuno Felcom 16 SSAS. Antenner er levert av Comrod og SeaTel.
*
Aas Mek. Verksted AS skal levere bnr. 176 som er et servicefartøy for seismikk til Sanco Shipping i februar. Så følger nok en brønnbåt kontrahert av Sølvtrans, type AA-1803 ST denne gangen, for levering i juni, og i mars 2008 skal bnr. 178 leveres til BRP Shipping AB, og det er en tankbåt på 3.999 tdw.