M/S «RUBIN»

– fôrbåt fra Polen

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sjøtransport Rotsund AS, Storslett tok levering av fôrfartøyet M/S «RUBIN» fra Crist SA, Gdansk i Polen den 21. juni 2014 som verftets byggenummer 69/1. Dåpen fant sted den 5. juli med Nina Lidahl som gudmor. Hun er gift med logistikksjef i EWOS, Gunnar Lidahl. Rederiet eies av brødrene Harald og Bjarne Johannesen.

Båten har kapasitet for ca. 2000 tonn med last og sies å kanskje ha bransjens mest innovative logistikkløsninger. Skipet har en modulbasert løsning for lasting. Moduler kan enkelt settes inn i båten og tas ut igjen, slik kan båten frakter fôr i både silo og sekk, eller fartøyet kan settes inn i råvaretransport i lavsesong. Konseptet er utviklet av rederiet i samarbeid med Artic Shipping. Fartøyets fleksibilitet økes ved at fôr-siloene kan fjernes slik at båten kan brukes som et vanlig bulkskip.

Befrakteren

M/S «RUBIN» skal arbeide for EWOS. I forbindelse med overleveringen uttalte Atle Kvist, administrerende direktør i EWOS, om de to rederiene  “Med partnere som Artic Shipping og Sjøtransport Rotsund kan vi se langt fram og gjøre store investeringer. Vi klargjør begge skip for LNG, og vi har installert det helt nyutviklede «Quick Discharging Fish Feed»-system”. Fartøyet skal levere fôr til EWOS’ kunder i Nord-Norge og har lossekapasitet på 180 tonn/time.

EWOS har tre fabrikker i Norge: Florø i Sogn og Fjordane, Halsa i Nordland og Bergneset i Troms. Alle tre er hjørnesteinsbedrifter i sine kommuner. EWOS leverer fôr til kundene døgnet rundt, syv dager i uken, fra Stavanger-området i sør til Hammerfest i nord. Mer enn 95 prosent av leveransene skjer med båt.

I Florø ligger Norges største og verdens mest moderne anlegg i sitt slag. Fôrproduksjonen startet i 1989, og her er det ca. 600 skipsanløp i året, hvorav ca. 200 med råvarer og resten ferdigvarer. Halsa har ca. 480 skipsanløp per år og Bergneset ca. 200 anløp.

M/S «RUBIN»

Fartøyet seiler med et mannskap på seks personer. Skipet er bygget til DNV klasse @1A1, ICE-C, General Cargo Carrier, E0, har Tromsø som hjemstedshavn og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................  69,90 m

Lengde b.p.p. ......................................................................................................  65,083 m

Bredde største ......................................................................................................  15,33 m

Dybe i riss ..............................................................................................................  9,82 m

DW .................................................................................................................   ca. 3.200 t.

Draft .....................................................................................................................  6,533 m

GT .............................................................................................................................  2768

NT .............................................................................................................................  1077

Lastekap. ...........................................................................................................  ca.2.000 t

IMO nr. ...............................................................................................................  9674036

Maskineri

Fremdriften besørges av en Wärtsilä 9L20 dieselmotor som driver en Finnøy P78.26.320.4 CPP via GXU600 reduksjonsgear av samme fabrikat. Strømforsyningen besørges av to generatorsett av type Moteurs Baudouin 12 M26.2, – levert av Frydenbø Industri. Fartøyet er utstyrt med to manøvreringsthrustere av Brunvoll fabrikat type FU63.

-

Sist Skipsrevyen hadde båtomtale som vedrørte Crist verftet, gjaldt det fiskebåten M/S “Bøen” som hadde vært til ombygging ved verftet, et arbeid som ble fullført i juni 2011.

Crist SA bygger nå et søsterskip av “Rubin” som skal eies og driftes av Ove Vilnes og Artic Shipping. “Artic Fjell” ferdigstilles i løpet av høsten og vil betjene oppdrettere på Vest- og Nordvestlandet.