
M/S «RUBIN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det er Per Eigebrekk, Skogsøy Båt AS og Knardalstrand Engineering som har stått for konstruksjonen av fartøyet som er på 46 fot.
John Roger Eriksen er med i stiftelsen Rubin. Fartøyet «Rubin» er det andre fartøyet av i alt fem som bygges for prosjektet. Først ute var «Arnulvson» som ble omtalt i Skipsrevyen nr. 2/2005. Den gangen ble det opplyst at det skulle bygges i alt seks båter for Rubin.
Rubin-prosjektet er beskrevet som et stort pilotprosjekt for mer effektiv sløying og biproduktsortering ombord i kystbåter. Gjennomføringen av prosjektet starter til sommeren og skal avsluttes en gang i 2006.
Rubin arbeider både på mottakssiden og i markedsarbeidet for høykvalitet biprodukter. Fartøyene skal kunne separere biproduktene ombord, emballere dem og bringe dem på land i nedkjølt tilstand. Generell kvalitetsbehandling ombord er av største viktighet for at prosjektet skal bli vellykket.
Rubin finansieres av Fiskeridepartementet og Fiskeri- og Havbruksnæringens Forskningsfond og er lokalisert i Trondheim. Navnet Rubin står opprinnelig for Resirkulering og Utnyttelse av organiske Biprodukter i Norge.
Fartøyet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 14,04 m |
Lengde p.p. | 12,60 m |
Bredde p.sp. | 5,00 m |
Bredde største | 5,016 m |
Dybde i riss | 3,05 m |
Tankkapasitetene er 5.000 liter brennolje og 2.000 liter ferskvann. BT er 24 og dwt 50.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Daewoo dieselmotor som utvikler 360 hk og er koblet til en Nogva propell med diameter 1350 mm via reduksjonsgear av samme fabrikat. Båten har Tenfjord styremaskin og Simrad rorindikator.
Manøvreringsegenskapene forbedres med en Sleipner sidepropell på 30 hk. Havneaggregatet er på 2,5 kW-220 V, og generator er på 24 V. Dørkvarme kommer fra en Pyro P15. Fartøyet har Fire Maid brannslukkingsanlegg og BX-10 -varslingssystem.
Dekk/diverse
Verftet og Lodic AS har levert stabiliseringstank, og verftet har også selv levert lukene. Vinduer er type Wigo fra Blom Marine AS. Lanterner er merke Aqua Signal 55 og lyskastere Seematz 500 W. Fartøyet er oppmalt med Jotun malingsprodukter.
Paneler på innvendige skott er fra Fibo Trespo, mens AB Elektrisk, Søgne har utført de elektriske installasjonene. Nybygget er arrangert for en fire-manns besetning.
Av instrumenter ombord finner man Skipper ES 1070 ekkolodd, Pro-Nav VHF fra Navicom, Jotron nødpeilesender og Comrod antenner. Båten har også GPS Kompass.
Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 3/2005