
M/S «S.A. AGULHAS II»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Ved overleveringen talte Director-General of Department of Environmental Affairs (DEA), Ms Nosipho Ngcaba: “While it is sad that this ceremony also marks the end of an era of service in research and supply in Antarctica and the Southern Islands by the old SA Agulhas, we are proud to receive «SA Agulhas II», a new and modern research and supply vessel to carry forward our mandate.”
Skipet avgikk fra Finland 6. april med ETA Cape Town 3. mai. Fartøyets første ekspedisjon er til Gough Island i september, og deretter følger Antarktis i desember. Ngcaba sa videre “The SA Agulhas II will enable to attract international scientists thus creating the potential for us to increase the pool and expertise of the generation of deep sea researchers to unlock the secrets of the planet – Southern Oceans”.
Skipet skal brukes i forbindelse med Sør-Afrikas National Antarctic Programme i havområdene mellom Sør-Afrika og Antarktis.
Toivo Ilvonen, director of STX Finland Rauma Shipyard uttalte i forbindelse med overleveringen – The project has offered valuable experience and expertise in the design and building of demanding polar research and supply vessels to the personnel of STX Finland Rauma Shipyard and all our partners involved in the project.
M/S «S.A. AGULHAS II»
Skipet beskrives som et multipurpose fartøy og er konstruert til å kunne ta tørrlast, bringe olje til basene og kjøretøyer samt drivstoff for helikoptere. Videre er hun innredet for passasjerer/vitenskapsfolk. Skipet kan faktisk opereres internasjonalt som et passasjerskip for 150 personer med gym, bibliotek og et lite hospital. Skipet har landingsplass og kan transportere helikopter av typen Oryx.
Fartøyet er bygget i henhold til IMOs siste SOLAS regelverk for passasjerskip. Det er åtte permanente laboratorier og seks containerisert laboratorier ombord. De siste kan fjernes når ikke i bruk. Skipet kan brukes for “Oceanography, Meteorology, Climate Change, Biodiversity, Marine Geoscience and Marine Engineering research”.
Før avgang fra Finland ble det utført en serie med isprøver nord i Bottenviken som alle ga tilfredsstillende svar på skipets kvaliteter. Fartøyet kan ta seg frem i is med tykkelse på opp til 1 meter med fart på 5 knop.
Nybygningskontrakten mellom South African Department of Environmental Affairs og STX Finland Oy ble undertegnet i november 2009, og prisen ble oppgitt til EUR 116 millioner. Sjøsetting og dåp fant sted den 21. juli 2011.
M/S «S.A. AGULHAS II»
Hoveddata:
Lengde o.a. | 134,00 m |
Bredde max. |
23,00 m |
DW v/design draft |
5.020 t |
Design draft |
7,65 m |
Lastekap. |
4000 m3 |
Passasjerkap. |
100 |
Mannskap |
44 |
IMO | ca. 4.700 t |
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet utgjøres av fire Wärtsilä 6L32 medium-speed diesel generatorsett hver med ytelse på 3000 kW. Maksimum fart er ca. 16 knop og service fart på ca. 14 knop. Fartøyet er utstyrt med to RRM baugthrustere og en akterthruster.