Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Stava Sjø AS overtok service- og arbeidsbåten «SAFIR» fra Fitjar Mekaniske Verksted AS den 11. april 2013 som byggenummer FMV204.
Byggekontrakten ble offentliggjort i september 2012, og katamaranens design er utviklet av Heimli Ship Design sammen med verftet. Dette er den mest avanserte service- og arbeidsbåten FMV hittil har bygget. Bredden på 12 meter gir høy lastekapasitet og stort dekksareal, og fartøyet er tilpasset mange forskjellige arbeidsoperasjoner med stor løfte- og vinsjkapasitet.
Båten er den fjerde fra verftet med lengde på ca. 15 meter og 10-12 m bredde. Samtidig er dette det andre bygget for Stava Sjø («Smaragd» ble bygget i 2011). Stava Gruppen består av fire selskaper med base i Førde.
«SAFIR» er blant annet utstyrt med tre store Palfinger kraner og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. |
14,99 m |
Bredde |
12,00 m |
Dybde i riss |
3,90 m |
Dekk |
ca. 100 m2 |
Drivstoff kap.
|
34 m3 |
Ferskvann kap.
|
9,5 m3 |
Vannballast kap.
|
44 m3 |
Fremdriften besørges av to Nogva Scania DI 16 dieselmotorer som hver utvikler 600 hk v/1800 o/min, og som er koblet til to Finnøy gear og propeller. Strømforsyningen besørges av et Nogva Deere aggregat på 57,5 kVA og et Nogva Nanni aggregat på 19 kVA.
Sleipner styremaskin betjener FMV ror, og fartøyet har to MB Hydraulikk sidepropeller hver på 120 hk.
Pumper er levert av Vest Jet og In Ma Pumper, Sunn Vent har stått for ventilasjons- og sanitæranleggene og Aeron har supplert vifter. Tankpeileutstyr er fra Hypteck, og Rockwool isolasjonsmaterialer er anvendt. Brannvarslingsanlegget er fra Eltek.
Marine Aluminium Aanensen & Co. har levert vinduer, mens dekksmaskineri leveransen kommer fra MB Hydraulikk. Bergen Hydraulic har stått for Palfinger kranleveransene med PK65002MG, PK50002MG og PK32002MG på 65 t/m, 50 t/m henholdsvis 32 t/m. Kranenes maksimum rekkevidde er 20,5 m. PK65 kranen har samkjøring med 60 tonns vinsj.
Båten er videre utstyrt med slepekrok på ca. 20 t SWL og med utstyr for kartlegging av havbunnen.
Libra Plast har levert utvendige dører, lyskastere er fra Seematz og lanterner fra LOS Elektro. Katamaranen er oppmalt med malingsprodukter fra Jotun, og verftet har utført overflatearbeidene.
Fartøyet har 2-manns besetning. Innredningsarbeidene er utført av Lido Marine som også har levert innredningspaneler, -dører, møbler og brokonsoll. Euronics har supplert vaskeriutstyr, og bysseovn er fra Bosch. Toalettsystemet er en leveranse fra Brødrene Dahl. Elektroarbeidene er utført av LOS Elektro.
Elektronisk utstyr er levert av Vico med blant annet Furuno radar og ekkolodd, Silva kompass, Simrad autopilo og Sailor VHF.
Brage Finans har vært delaktig i finansieringen, og forsikring er plassert gjennom North Edge.
Bnr. 34 og 35 fra Fitjar Mekaniske Verksted AS, hhv. “OV Skomvær” og “Vendla” er presentert annet sted i denne utgave. Leveringen av bnr. 36 “Harvest” er nært forestående, og bnr. FMV205 til Lerøy Vest skal være ferdig i oktober.