
M/S «SALTBÅEN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten er rigget for garnfiske og erstatter rederens Viksundsjark på 35 fot. Det er et eget opplegg for fangstbehandlling på dekk med renner som fører fisk ned i lasterommet. Opplegget er utviklet av byggeverftet og tilpasset av reder. Akterdekket har i tillegg til sløyelinjen en stor garnbinge med flere avdelinger. På babord side er det montert levegg.
Speedsjarken er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy under 11 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske.
M/S «SALTBÅEN»
Hoveddata:
Lengde o.a. 10,65 m
Bredde 3,84 m
Lasterom 12 m3
Akterdekk 12 m2
Diesel kap. 1000 l
Ferskvann 175 l
Fiskerinr. T-999-T
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av en Cummins QSC 8,3 liters dieselmotor som utvikler 500 hk v/2600 o/min og er koblet til et ZF-286 gear. Propellanlegget er levert av Sleipner Motor og West Mekan. Båten er utstyrt med en Sleipner sidepropeller i baugen.
Reder Ronald Andersen. Foto: Mia Kanstad Kulseng, Fiskeribladet
Diverse
PMC Servi har levert hydraulikkanlegget, garnspill og garngreiearm er fra Lorentzen Hydraulikk mens garngreier er supplert av Rapp Hydema Syd. Seematz lyskaster kommer fra O.S. Solhaug, og dekksbelysning er type Xenon.
Fartøyet har en innredningsløsning med toalett, lugar og pantry nede og sittegruppe oppe. Førerstolene av type 800 Comfort er levert av NorSap. Styrehuset varmes med integrert dørkvarmeanlegg og defroster, samt radiator koblet gjennom en Ulmatec Pyro fyrkjel. Forut i lugaren er det to faste køyer.
Det elektroniske utstyret som er levert av ProNav og montert av Larsen Elcom, består av Simrad NSE ekkolodd, Simrad NSE radar, Furuno GPS med Decca, Simrad RS82 VHF, ComNav autopilot, JRC 21 GPS gyrokompass, McMurdo radar transponder og Olex skjerm.
❊
Selfa Arctic har flere lignende fartøyer under bygging for levering i 2012.