
M/S «SANCO SWIFT»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det seismografiske forskningsfartøyet er designet for 3D surveys for tauing av 14 streamers og er innredet for opp til 60 personer. Dette var Kleven gruppens første levering av seismikkskip, og rederiet har også bestilt et søsterskip som kommer neste år. Prismessig har det vært antydet cirka en halv milliard kroner for nybygget.
Skipet er befraktet av Dolphin Group for en 5-års periode. Som en del av avtalen er streamer kapasiteten utvidet til 16, og befrakteren måtte ut med cirka US$55 millioner for streamer pakken til fartøyet.
M/S «SANCO SWIFT» fører Gibraltar flagg, er klasset i DNV med notasjoner ✠1A1, ICE-1B, SPS, SF, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH, RP, E0, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, TMON og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 96,15 m |
Lengde b.p.p | 84,60 m |
Bredde p.sp. | 23,00 m |
Dybde i riss | 8,80 m |
Draft lastet |
7,00 m |
Dw |
ca. 3250 t |
GT |
8772 |
NT |
2632 |
Bollard pull |
ca. 210 t |
IMO nr. |
9630494 |
Tankkapasitetene er ca. 1700 m3 fuel oil, ca. 400 m3 diesel oil og ca. 200 m3 ferskvann.
Dekk/innredning
Kongsberg Evotec har lever akterdekk håndteringssystem av kabler, wire og tau. Hver streamer vinsj har kapasitet på ca. 12.000 meter streamer kabel. Neuman & Esser har supplert kompressorer.
TTS har levert dekkskran på 12t/17m og proviantkran på 1,5t/15m, mens ankerspill og capstans er fra Seaonics. Barovaner er levert av Baro Mek Verksted. Skipet er ustyrt med helidekk designet for Sikorsky S-92, Super Puma EC225 eller tilsvarende.
Vindusleveransen er fra Bohamet, IMS har stått for vanntette skyvedører og utvendige dører kommer fra Libra Plast. Nybygget er oppmalt med Hempel malingsprodukter.
Redningsutstyret inneholder blant annet Viking redningsflåter og Weedo 700 FRB, sistnevnte fra Maritime Partner.
M/S «SANCO SWIFT» er innredet med 46 enkeltlugarer og syv doble, og innredningsarbeidene er utført av Nordic Ship Interior. Mare Safety har levert bysseutstyr av Beha fabrikat. Jets Vacuum har levert toalettsystemet, og incinerator er en Temtec leveranse. Elektro installasjonene er utført av Hareid Elektriske Teknikk, og samme firma har levert hovedtavle.
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av HG Marine, og det integrerte automasjonssystemet er fra Kongsberg Maritime.
Maskineri
Fremdriftssystemet utgjøres av 4 x MAN Diesel & Turbo MAN 8L32/40 dieselmotorer hver med ytelse på 4000 kW, 4 x AVK akselgeneratorer hver på 2600 ekW og 2 x 5500 kW Scana Propulsion propeller og gear. Hjelpemotor er type CAT C 32 på 910 ekW, og nødaggregatet er på 300 ekW.
Styremaskineri og ror er av RRM fabrikat. Fartøyet er utstyrt med en Brunvoll tunnel thruster forut på 1000 kW og en akterthruster av samme fabrikat på 800 kW. Max. speed er ca. 16,5 knop, service fart er ca. 14 knop og ved tauing ca. 4,5/5 knop.
Catamiser er fra Gesab. Dette er en kombinert eksoskjele og NOx katalysator basert på SCR teknologi. Allweiler har stått for pumpeutrustningen, Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval.
Aeron har levert ventilasjonsanlegget, og isoleringsarbeidet er utført av MSC. BWTS systemet kommer fra MMC. Brannsikkerheten er ivaretatt av et Autronica brannslukkingssystem.
❊
Myklebust Verft skal levere bnr. 367 til Eidesvik i mars 2014, bnr. 358 til Sanco i april og bnr. 368 til Atlantic Offshore i juli samme år. Rieber Shippings nybygg skal være ferdig i mars 2015.