
M/S «SANDÖN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Leveringen av skipet ble kraftig forsinket, noe som har vært felles for mange kinesiske verft de siste årene i den kraftige ekspansjonsfasen flere av dem har vært gjennom.
Opprinnelig var bestillingen på fire skip hvorav finske Palkkiyhtymä skulle ha to. Dette skjedde i 1999. Men senere trakk det finske selskapet seg, og de to skipene ble overtatt av Wagenborg som i mellomtiden har fått ett levert fra Mawei. «Sandön» er således nummer tre i serien.
TransAtlantic
er det nye sammensluttede rederiet mellom partene B&N Nordsjöfrakt, PaltransShipping og Gorthon Lines. Fullt navn er Rederi AB Transatlantic. Rederiet driver med industriell skipsfart med stor kompetanse innen logistikkløsninger. De to nybyggene skal sammen med to eldre skip inn i Atlanthavstrafikken der rederiet har inngått et samarbeid med Kent Line. Dette innebærer at Transatlantic transporterer tremasse fra St. Lawrence, mens Kent Line hjelper til med å stille tonnasje for vestgående trafikk.
Rederiets største kunde i Sverige er Vida Wood med transporter fra Halmstad hver tredje uke.
M/S «Sandön»
blir beskrevet som open-hatch dry cargo vessel. De tre lasterommene er box-shaped og dermed spesielt egnet for enhetslaster. Det betyr at skipet passer for skipning av containers også, men har ikke utstyr til slik transport i første omgang. Kapasiteten for containerlast vil være ca. 650 teu hvorav ca. 250 på dekk.
Skipet er også utstyrt med collapsible tweendeck som kan installeres på to forskjellige nivåer etter behov. Styrken i tweendeck er 4t/m2, mens tanktopstyrken er opp til 14t/m2. Skipets lastekapasitet er 18.577 m3 og dødvekten 16.555 tonn.
En vesensforskjell mellom «Sandön» og «Nordön» er at førstnevnte har finsk/svensk isklasse 1A Super, mens nybygget fra 2002 har 1A. Dette nybyggets hovedmaskineri har derfor større effekt. «Sandön» er klasset i Lloyd's Register til klasse @100A ICE 1A SUPER, LMC, UMS, IWS, SCM, NAV1. Skipet seiler under Gibraltar flagg med svenske offiserer og filippinsk mannskap.
Fartøyet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 142,87 m |
Lengde p.p. | 133,75 m |
Største bredde | 22,00 m |
Dybde h.dk. | 12,81 m |
Dwt | 16.555 |
Draft summer | 9,37 m |
GT | 13.340 |
NT | 5.138 |
IMO nr. | 9248552 |
Tankene har kapasitet for 900 m3 heavy fuel oil, 100 m3 ferskvann og 6.400 m3 vannballast.
Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN B&W Diesel 6S50 MC-C dieselmotor som yter 9480 kW v/136 o/min og er koblet til en MAN B&W Alpha Diesel propell. Dette gir skipet en fart på opp til 15,5 knop. For å bedre manøvreringsegenskapene er båten utstyrt med en Brunvoll baugthruster på 1000 kW.
Strømforsyningen besørges av to MAN B&W Diesel Holeby hjelpemotorer type 8L 16/24, hver på 700 kW som driver to AVK generatorer. I tillegg kommer en akselgenerator på 1200 kW. Kjelutrustningen er levert av Gesab.
Diverse
«Sandön» har tre MacGregor-Hägglunds K-type kraner med 37,5 tonns løftekapasitet. Også lukedekslene er levert av MacGregor. Skipet er arrangert med 18 lugarer og seiler med en besetning på 14 personer.
De elektroniske installasjonene er utført av SAM Electronics med brosystem type Nacos.
*
Mawei Shipyard har en ordreliste på hele 26 skip – hovedsakelig containerskip på 8.400 tdw med kapasitet på 698 teu som skal bygges for WMS Shipping B.V., men ordreboken inneholder også fire ro-ro skip for en tysk oppdragsgiver.
Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 3/2005