M/S «SANNA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Grønlands Naturinstitut overtok forskningsfartøyet M/S «SANNA» fra Karstensens Skibsværft A/S, Skagen den 15. mars 2012 som verftets byggenummer 416. Nybygget har kostet cirka 50 millioner danske kroner og har lengde på 32,25 meter. Dåpen fant sted i Nuuk den 14. april. Skroget er bygget ved Crist SA i Gdansk.

OSK-ShipTech har i hele prosessen vært brukt som konsulent fra design til byggeoppfølgning til ferdig skip og har samarbeidet med forskerne på Grønlands Naturinstitut og Klimaforskningscenter.

M/S «SANNA» skal primært brukes til fiskeriundersøkelser og i forbindelse med forskningsaktiviteter i det marine miljø. Videre kommer skipet også til å ta del i undersøkelser i forbindelse med letevirksomhet etter olje og ved kystnære mineaktiviteter.

Skipet er utrustet for mange forskjellige oppgaver innen for fiskeri-, miljø- og klimaundersøkelser. Grønlands Naturinstitut uttaler at havets ressurser (levende og ikke-levende) utgjør den sentrale livsnerven for det grønlandske samfunnet, og det nye skipet får stor betydning i arbeidet med å gi Grønland mulighet for å bringe til veie et dekkende kunnskapsgrunnlag for forvaltningen av ressursene og sikringen av havmiljøet. Økende oljeleting til havs, påvirkninger kystnært fra minevirksomheter, mer skipstrafikk som følge av økende cruisefart og endrede isforhold medfører et forsterket press på havmiljøet. Mengden av marine miljøoppgaver og behovet for beredskap i Grønland forventes å stige i årene fremover, og det nye forskningsskipet er derfor ikke kun en langsiktig investering for samfunnet, men også et sterkt miljøpolitisk signal.

Fartøyet har isklasse 1B og avløser «Adolph Jensen» som er utfaset. «SANNA» har base i Nuuk, og første tokt er til Grønlands vestkyst. Det nordligste punktet i 2012 blir Melvillebukten.

M/S «SANNA»

Hoveddata:

Lengde o.a. 32,35 m
Lengde b.p.p.
30,00 m
Bredde mld.
10,00 m
Draft
4,88 m
GT
399
DW
200 t
IMO nr.
9606065

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av en Cummins K38M hovedmotor med ytelse på 746 kW v/1800 rpm som driver et Hundested propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat. Strømforsyningen besørges av to Cummins QSM11-D(M) motorer på totalt 530 kW. Service fart er ca. 11,5 knop.

Styremaskin og baugpropeller er av RRM fabrikat. Pumpeutrustningen kommer fra Bombas Azcue, levert av West Marine, og Alfa Laval har supplert varmevekslere. Skipet er utstyrt med et forholdsvis stort hydraulikkanlegg.

Dekk

Skipets akterdekk er stort og rommelig med plass til tråltromler, autoliner og opphaler til garn og krabbeteiner, samt de forskjellige fiskeredskapene. Dekket kan brukes til for eksempel skrabere og særlige innrettede nett til innsamling av fiskeyngel, mindre dyr og alger, redskaper til innsamling av mudder fra havbunnen m.m. Der er mulighet for å sette ut måleredskaper (CTD) som registrerer havtemperatur og saltholdighet og innsamler havvann fra forskjellige dybder.

Fra akterdekket er det adgang til et våt-laboratorium, hvor fiskene kan måles og veies. Videre forut på skipet finnes flere laboratorier, hvor der utføres forskjellige målinger og kjemiske analyser, samt inntastninger av resultater i skipets computer system.

Diverse

Fartøyet er innredet for opp til 16 personer hvorav seks er mannskap og 10 er forskere og forskningsassistenter. Laboratoriefasilitetene er plassert på hoveddekket. Det elektroniske broutstyret er levert av Navteam.

Karstensens Skibsværft A/S skal levere bnr. 418 Leinebjørn 67 m snurper/tråler til Norge i juni, bnr. 419 Havsnurp 62 m snurper/tråler til Norge i september, bnr. 420 Cattleya 70 m tråler til Danmark i oktober, bnr. 422 Rogne i desember, bnr. 421 Asbjørn Selsbane i mars 2013 og bnr. 423 Herøyhav i juni samme år.