M/S «SASHA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Etter at dåpen av «Sasha» var unnagjort, kom turen til dåpen av søsterskipet inne i verkstedshallen. Gudmor Sophie Siem ga henne navnet M/S «Sophie».
Prisen for de to skipene er totalt rundt 250 millioner kroner. Da fartøyene ble kontrahert, inngikk det opsjoner for ytterligere seks skip. Fire av disse skal utrustes ved Aker Aukra med skrog bygget i Romania og Russland. Disse fartøyene koster til sammen ca. 490 millioner kroner.
M/S «Sasha» er sluttet for en seks måneders kontrakt med opsjoner. Kontraktsverdien for den faste perioden er ca. $4,2 millioner.
Rederiet
Det var i september at Siem Offshore Inc og Rovde Shipping AS kunngjorde sammenslåingen av en flåte på 13 fartøyer. Det het seg da at Rovde Shipping skal stå for operasjonen av skipene, inkludert byggetilsyn for nybyggene. Det nye rederiet får etter sigende navnet Siem Rovde når alle formalitetene er på plass.
M/S «Sasha» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 73,40 m |
Lengde p.p. | 64,00 m |
Bredde største | 16,60 m |
Dybde i riss til h.dk. | 7,60 m |
Draft max. | 6,41 m |
Lastedekk | 700 m2 |
GT | ca. 2465 |
Tankkapasitetene er for brennolje 1112 m3, for ferskvann 752 m3, for vannballast/drill water 747 m3, for base oil 215 m3, for liquid mud 1074 m3, for brine 858 m3 og for methanol 179 m3.
Maskineri
Fremdriften besørges av to CAT 3606 dieselmotorer hver med ytelse 2030 kW v/1000 o/min, som driver to Scana Volda propellanlegg med diam. 2900 mm via reduksjonsgear av samme fabrikat type ACG68 med oversetning 4,67:1. Servicefart er ca. 14 knop.
Styremaskinen er merke Tenfjord, og for bedre manøvrering er fartøyet utrustet med fire Brunvoll sidethrustere, hver på 588 kW, to forut og to akter.
Strømforsyningen besørges av to CAT generatorsett med hjelpemotorer av type 3406 TA, hver på 345 bkW v/1800 o/min, og to AVK akselgeneratorer hver på 650 kVA. Havne-/nødaggregatet er av merke Perkins på 76 kW.
Allweiler har levert pumper, Atlas Copco kompressor og Alfa Laval separatorer. Aeron Miljøteknikk AS har levert ventilasjonsanlegget, og sanitæranlegget er fra Skarveland Rørsystemer. Proviant frys-/kjølemaskineri er en leveranse fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Pyro har supplert kjeler, og R&M Industrier har utført isoleringsarbeidet. Brannalarmanlegget er merke Autronica.
Dekk
Fi-Fi I anlegget er fra Fire Fighting Systems AS, og cementanlegget er levert av Randaberg Industries. West Industrier & Skipsservice har utført rørmontasje. Vinduer og lysventiler kommer fra Bohamet, og vindusviskere er merke Wynn. Haram Elektro har lever to capstans og to tugger vinsjer, mens kran er av type ABAS KDE40 med "safe working load" 3t/12m.
IMS er leverandør av vanntette skyvedører, og Libra-Plast har levert utvendige dører og luker. MOB-båten er fra Norsafe av type Midget Mk II, davit er fra TTS Marine og fartøyet er utstyrt med 6x20 personer Viking redningsflåter. Brude Safety og Erling Haug har levert løst rednings- og sikkerhetsutstyr. Tranberg har levert lanterner, og nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, mens PCS AS har utført sandblåsingsarbeidet. Ruukki Norge har hatt stålleveranser til fartøyet.
Innredning M/S «Sasha» er innredet for 34 personer fordelt på seks enkeltlugarer, seks dobbeltlugarer og fire 4-manns lugarer. R&M Industrien har hatt hånd om innredningen på to dekk, mens resten er utført av verftet. Norac innredningspaneler og Norac Baggerød innredningsdører er benyttet. Malermestrene MBV AS har levert fliser, belegg og dekksmasse. Møbelleveransen kommer fra Telo Møbler, Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, Miele har levert vaskeriutstyr og toalettsystemet er fra Jets Vacuum. De elektriske installasjonene er utført av Haram Elektro.
Elektronikk
Automasjonsanlegget med integrert PMS er fra Høglund Marine, og DP-anlegget er levert av Kongsberg Maritime.
Det elektroniske utstyret er montert av O. Øverland AS og består av Furuno FAR-2137 S-band og FAR-2127 BB X-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DP-80 logg, Cass/Plath kompass, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-90 GPS, Furuno NC-700B Navtex, Furuno FS-1570 MF/HF GMDSS A3 radiostasjon, Tron 40S nødpeilesender, Tron SART radar transponder, Jotron Tron 20 VHF, Furuno FM-8800 og FM-2721 VHF, Icom VHF, Motorola UHF, Tellmar GMS 900/1800 mobiltelefon, Furuno FA-150 AIS, Furuno Felcom 15 Inmarsat C med SSAS. Comrod og ShipEquip har levert antenner.
Byggelån er finansiert i Nordea.
*
Aker Langsten AS skal
levere søsterskipet M/S «Sophie» i desember, og deretter kommer en MT 6000 Mk II PSV for S. Møgster Rederi AS som skal være leveringsklar i mai og bnr. 199 som er en icebreaking tug for Rieber Shipping AS, i juni. I juli skal bnr. 202 leveres til Prisco Swire Offshore Plc, en UT 758, og søsterskipet følger i oktober. 2006 avsluttes med bnr. 209, en UT 787 AHTS, som bygges på oppdrag fra Island Offshore. Samme rederi har nok en ordre ved verftet for levering i mai 2007.