M/S «SBS TYPHOON»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «SBS TYPHOON» ble overlevert fra Aker Yards AS, Aukra til SBS Marine, Aberdeen 18. november som verftets byggenummer 122. Gudmor var fru Sandra Duffield. Nybygget er av VS 470 Mk II design og ble kontrahert av Siem Offshore. Skroget er bygget i Vyborg i Russland og kom til Aukra 18. august.

Byggelån ble arrangert av Nordea, og Ruukki Norge har hatt stålleveranser.

Som tilfellet var med «Siem Mollie» (SR nr. 6/2006) som ble levert fra Aker Yards AS, Langsten i oktober, ble også byggenummer 122 videresolgt før levering fra verftet. Prisen var ca. 163 millioner kroner som ga en pen gevinst ettersom fartøyet ble kontrahert for ca. 125 millioner i mai 2005. At prisene har steget i takt med fraktmarkedet, er vel ingen overraskelse.

Nybygget startet med beskjeftigelse i Nordsjøen, men satte kursen for India i januar der hun er sikret langtidskontrakt med Transocean med base i Vasco de Gamma i Goa.

SBS Marine Ltd. ble oppkjøpt av Viking Supply Ships AS i august 2006 gjennom ervervelse av 100% av aksjene i morselskapet SBS Aberdeen Ltd.

M/S «SBS TYPHOON» seiler under britisk flagg og har følgende hoveddata:

Lengde o.a00.
73,40 m
Lengde b.p.0055197778p.
64,00 m
Bredde største
16,60 m
Dybde i riss til h.dk.
7,60 m
Draft summer
6,41 m
Dekksareal
ca. 700 m2
Lastekapasitet
ca. 3. 600 t
GT
ca. 2465
IMO
9355965

Tankkapasitetene er for brennolje 1112 m3, for ferskvann 752 m3, for vannballast/drill water 747 m3, for liquid mud 1074 m3, for base oil 215 m3, for brine 858 m3 og for methanol 179 m3.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to CAT 3606 dieselmotorer, hver med ytelse 2030 kW v/1000 o/min, som er koblet til to Scana Volda propellanlegg med diam. 2900 mm via Scana Volda reduksjonsgear type ACG68 med oversetning 4,67:1.

Styremaskinen er type Tenfjord, og fartøyet er utstyrt med fire Brunvoll sidethrustere, hver på 588 kW, to montert forut og to akter.

Hjelpemaskineriet består av to CAT generatorsett med motor type 3406 TA på 345 kW v/1800 o/min. I tillegg produserer også to AVK akselgeneratorer strøm, hver på 650 kVA. Havne-/nødaggregatet er av merke Perkins på 76 kW. Castrol har levert smøreolje.

Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, og både Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer. Separatorer er fra Alfa Laval, og kjelutrustning kommer fra Pyro. Aeron AS har levert ventilasjonsanlegget, og sanitæranlegget er fra Skarveland Rørsystemer. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert air-condition systemet.

Tankpeileutstyr er fra Umas, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra AS Norco Oslo. Rørmontasje er utført av West Industri & Skipsservice, og isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og brannalarm systemet er levert av Autronica.

Dekk
Nybygget er utstyrt med Fi-Fi I anlegg, og cementanlegget er levert av Randaberg Industries. Bohamet har levert vinduer, og vindusviskere er type Wynn. Kran er type ABAS Crane KDE40 på 3t/12m, og Aker Yards Electro AS har levert to capstans ˆ 8 tonn og to tugger vinsjer ˆ 10 tonn. Ankerutrustning er en leveranse fra Erling Haug.

Vanntette skyvedører er fra IMS, og Libra-Plast har levert utvendige dører og luker. Lanterner er fra Tranberg, og nybygget er oppmalt med systemer fra International Maling, og PCS AS har utført arbeidet.

Redningsutstyret ombord består av 6x20 personers Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe av type Midget Mk II i davit fra TTS Marine. Brude Safety har levert løst rednings- og sikkerhetsutstyr.

Innredning
Skipets innredning er arrangert for opp til 34 personer, og R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene der Norac innredningspaneler er anvendt på innvendige skott. Både Telo Møbler og VAD AS har levert møbler til nybygget, vaskeriutstyr kommer fra Miele og Mare Safety har levert Beha bysseutstyr. Vakuumtoalettsystemet er fra Jets Vacuum, og Malermestrene BMV AS har levert fliser, belegg og dekksmasse. De elektriske installasjonene er utført av Aker Yards Electro AS.

Elektronikk
Automasjonsanlegget med integrert PMS er en leveranse fra Høglund Marine Automasjon AS. Kongsberg Maritime har levert DP-anlegget, og Unisea har stått for terminalserverløsninger.

O. Øverland AS har levert og montert det elektroniske utstyret ombord som omfatter Furuno FAR-2137 S-band og FAR-2127 BB X-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DP-80 logg, Cass/Plath kompass, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-90 GPS, Furuno FS-1570 MF/HF GMDSS A3 radiostasjon, Furuno NC-700B Navtex, Tron 40S nødpeilesender, Tron SART radar transponder, Tron 20 VHF, Furuno FM-8800 og FM-2721 VHF, Icom VHF, Motorola UHF, Tellmar GMS 900/1800 mobiltelefon, Furuno FA-150 AIS og Furuno Felcom 15 Inmarsat C med SSAS. Comrod og ShipEquip har levert antenner.

*

Aker Yards AS, Aukra skal levere bnr. 123, type MT 6009 som bygges for Olympic Shipping, i mars, bnr. 124 til DOF ASA i april og bnr. 125 og 126 til Siem Rovde med leveringsdatoer juni og juli. Så følger fire Nordcapital fartøyer av UT 755LN design i oktober, desember, mars 2008 og mai 2008. I april 2008 skal en Aker ROV 02 CD leveres til Olympic Shipping