
M/S «SEA BREEZE»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Verftets første fartøy av SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull) typen er «FOB SWATH» som er designet for rask passasjertransport til offshore vindparker og sikker transport av service personell til vind turbinene.
M/S «SEA BREEZE» er en videreutvikling av «FOB SWATH 1» som ble bygget ved Måløy Verft og levert til Offshore Windservice AS den 10. februar 2011. Dagens utgave er bygget i sandwich materiale. Det er arrangert med ekstra bunkerstanker for at fartøyet kan være ute på oppdrag lenger, – cirka 5/7 dager avhengig av den aktuelle bruken. Under vanskelige værforhold kan skipet seile i SWATH mode.
«SEA BREEZE» er designet av Hauschildt Marine i samarbeid med rederiet og Laisbo Marine. Fartøyet har et nytt patentert trimming system der sjøvann blir brukt i trimming tanker, to forut og to akter, som gjør at bevegelsene blir ytterligere redusert. Katamaranen er halvt nedsenkbar, og prosessen fra Katamaran posisjon til SWATH tar ca. 35 sekunder.
Videre er fartøyet utstyrt to med CPPs og fire sidethrustere for å kunne oppnå best mulige manøvreringsegenskaper. Skipet kan seile og være alongside vindturbinene i opp til 2,5 meters signifikant bølgehøyde og er utstyrt med spesiell baugfender, levert av RG Seasight, for operasjon offshore ved vindturbinene.
Fartøyet skal frakte personell til og fra offshore vindmølle-installasjoner, og passasjerkapasiteten er på opp til 24 personer. Skipets lengde ved vannlinje er under 24 meter (23,99), noe som gjør at fartøyet kan brukes som lasteskip med International Load Line og Crew regulations. Lastekapasitet er ca. 8 tonn, og containers kan plasseres på dekk forut og akter.
«SEA BREEZE» seiler under dansk flagg og er bygget i henhold til DNV klasse ✠1A1, HSLC, International Passenger Vessel R1, E0, CLEAN, COMF-V(3), IMO 2000 HSC, DNV Memorandum of Ice Reinforcement, DMA Category A, GMDSS area A2 og IMCA guidelines.
«SEA BREEZE»
Hoveddata:
Lengde o.a. 25,70 m
Lengde b.p.p. 23,99 m
Bredde 10,60 m
Draft 1,785/2,49 m
Passasjerkap. 24
GT 244
IMO nr. 9672923
Trimming tankene er på 62.000 liter, fuel tankene rommer 19.000 liter og ferskvannskapasiteten er 3.900 liter.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to MTU 10V 2000 M72 dieselmotorer hver på 900 kW, levert av Holm Technoscan, som er koblet til Servogear drivlinje (2 x CPP propeller). Vestergaard Marine har installert drivlinjen. Skulle det oppstå breakdown på en motor, kan fartøyet seile/manøvrere med kun den andre motoren, samt de fire sidethrusterne. Dette inkluderer operasjon opp til turbinene under værforhold med opp til 2,5 meter signifikant bølgehøyde.
De to hjelpemotorene er av Kohler fabrikat. Servicefart er ca. 22 knop.
Diverse
Styrehuset har 360 graders utsyn. Fartøyet er utstyrt med en Hytek HOF 12S3 offshore kran med SWL på 2 tonn v/2,5 m outreach. Katamaranen er oppmalt med Hempel malingsprodukter.
Redningsutstyrtet innbefatter et redningsnett og kran på styrbord side som kan opereres av kun én person sammen med kapteinen. Redningsflåtene utløses ved hjelp av en push button, og evakueringsslide følger automatisk.
Besetningen består av opp til fem personer, og det er arrangert med fire enkeltlugarer ombord. Norisol har levert innrednings- og isoleringsprodukter, og de elektriske installasjonene er utført av Scanel
Byggeprogrammet videre
Fredrik Odfjell i FOB SWATH AS forteller til Skipsrevyen at Danish Yachts også skal bygge “FOB SWATH 3, 4 og 5”. Det opplyses ikke noe med hensyn til leveringstider for disse.