M/S «SEA CHALLENGER»
– levert fra Kina
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/S «SEA CHALLENGER» som beskrives som self-propelled jack-up vessel, ble levert fra COSCO (Nantong) Shipyard Co., Ltd. til A2SEA A/S den 26. mars 2014. Turen hjem til Esbjerg tok seks uker. Her ble nybygget feiret med tilstedeværelse av mange inviterte gjester.
Første oppdrag var for Dong Energy ved Westermost Rough vindfarm offshore UK for installasjon av Siemens turbiner.
Dette er søsterskip av «Sea Installer» som ble bygget i 2012 ved samme verft. M/S «SEA CHALLENGER» er bygget til DNV klasse ✠1A1 Self-elevating Wind Turbine Installation Unit, Crane Unit, CRANE, OPP-F, E0, DYNPOS-AUTR, DPS2, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN og fører dansk flagg.
Skipet inngår i GustoMSC NG serien (NG-9000C) og er tenkt brukt på vanndybder opp til 45 m i Nordsjøen. Fartøyet er utstyrt med GustoMSC 9000C “continuous hydraulic positive engagement jacking system”. GustoMSC har levert basis design pakke, inkludert tjenester for å oppnå DNV klasse. Selskapet leverte også “rack and pinion” jacking systemet.
Jacking systemet består av fire legger med speed 0,50m/min og max. jacking kapasitet 5.300 t/leg og max. holding kapasitet 9.000 t/leg. Skipet kan operere på dybder fra 6,5 til 45 meter.
I forbindelse med byggingen av nevnte «Sea Installer» ble det opplyst at dette var 2. generasjon wind turbine installation fartøy som var resultatet av mer enn et tiår med praktisk erfaring på dette området.
Kontrakten på ca. $155 millioner for «SEA CHALLENGER» ble inngått i mars 2012. Skipet skulle bli tilnærmet søsterskip av «Sea Installer», men med en større kran.
Skipet kan arbeide i tre hoved modi: som flytende kranfartøy med begrenset krankapasitet, som semi-jacked up fartøy med redusert last på leggene for bruk i havn eller steder med vanskelige bunnforhold og som fullt jacked-up fartøy. Skipet er bygget for operasjoner der det er tidevannsforskjeller.
M/S «SEA CHALLENGER»
Hoveddata:
Lengde o.a. .......................................................................................................... 133,25 m
Lengde b.p.p. ...................................................................................................... 121,68 m
Bredde største ...................................................................................................... 39,00 m
Dybde i riss ............................................................................................................ 9,00 m
Draft ....................................................................................................................... 5,80 m
GT ........................................................................................................................... 15934
NT ............................................................................................................................. 4781
DW ....................................................................................................................... 15.771 t
IMO nr. ............................................................................................................... 9658290
Tankene har kapasitet for 1000 m3 drivstoff og 450 m3 ferskvann.
Maskineri
Fremdriften besørges av seks hovedmotorer / generatorsett av type CAT 9M25 hver med ytelse 3020 kW som driver tre Voith Turbo Schneider VSP 36R6 fremdriftsthrustere. For best mulig manøvrering har skipet en Voith VIT230 thruster, en Wärtsilä azimuth og en Wärtsilä thruster. Speed er max. 12 knop. Nødgenerator er type Cummins KTA38-D(M).
Diverse
Skipets dekk har styrke på 15t/m2 og er på ca. 3200 m2. Skipet er utstyrt med en Gusto kran på 900 tonn v/outreach 24 m. Videre er det fem marine kraner montert, hver på max. 20 tonn løftekapasitet.
M/S «SEA CHALLENGER» er innredet for befrakters personell på 35 personer i enkeltlugarer. Skipet er utstyrt med DP-2 system.