
M/S «SEA FROST» – «SEA SPEAR»– «SEA SPIDER»
– PSVer fra Kina til Deep Sea Supply
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/S «SEA FROST» og M/S «SEA SPEAR» er overtatt av Seatankers Group-selskaper som nr. 5. og 6. i 12-skipsserien som bygges ved Zhejiang Shipbuilding Co. Ltd. M/S «SEA FROST» ble levert den 13. november 2013 som byggenummer ZJ2016 og M/S «SEA SPEAR» fulgte den 6. januar 2014 som byggenummer ZJ2017.
Begge nybyggene er eiet 50/50 av Deep Sea Supply og BTG Pactual. Eierselskapet for skipene er Deep Sea Supply Shipowning III BV, og manager er Deep Sea Supply Management (Singapore) Pte. Ltd. Etter overtakelsen av disse skipene har Deep Sea Supply en flåte på 15 AHTS fartøyer og 15 PSVer.
Skipene er av PX105 design, og begge fører Kypros-flagg. De er bygget til DNV klasse ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8).
M/S «SEA FROST» – «SEA SPEAR»
Hoveddata:
Lengde o.a. | 88,90 m |
Lengde b.p.p. | 82,00 m |
Bredde største | 19,00 m |
Dybde i riss til h.dk. | 8,00 m |
Dw | ca. 4.700 t |
Draft max. | 6,60 m |
GT | 4003 |
NT | 1533 |
Dekksareal | ca. 1025 m2 |
IMO nr. «SEA FROST» | 9656735 |
IMO nr. «SEA SPEAR» | 9656632 |
Maskineri
Fremdriftssystemet er dieselelektrisk og omfatter fire CAT 3512 C dieselmotorer og to RRM AZP 100 FP azimuth fremdriftspropeller. Nødaggregatet er type CAT C9. Skipene er utstyrt med to RRM TT 2000 DP CP sidethrustere. Farten er ca. 15,5 knop.
Elektro- og automasjonspakken er levert av Ulstein Power & Control. Dette er en integrert løsning som inkluderer fremdrift, hovedtavler, distribusjonstavler, kommunikasjonssystemet Ulstein Com, broløsningen Ulstein Bridge og automasjonssystemet Ulstein IAS.
❊
De resterende seks skipene skal leveres fra Zhejiang Shipbuilding i løpet av 2014.